Nanozavri

V raziskavi, objavljeni v Science Advances, so objavili rezultate opazovanja kril redkega metulja Teinopalpus imperialis. Iskali so kristale iz nanodelcev. V različnih mineralih, na koži nekaterih kuščarjev in na krilih metuljev raziskovalne skupine že več let opazujejo kompleksno urejene strukture nanodelcev. Nanodelci tvorijo kristale, ki na različne načine odbijajo svetlobo in ustvarjajo čudovite mavrične odtenke.

Skupini raziskovalk in raziskovalcev iz ZDA se je z uporabo rentgenskih žarkov uspelo približati odgovoru na vprašanje o nastanku in rasti teh nanodelcih v bioloških sistemih. Z uporabo razpršenih rentgenskih žarkov so ugotovili, kako se na različnih delih krila nanodelci raznoliko sestavljajo v kristale. Pridobljeni podatki o različnih oblikah sestavljenih nanodelcev odpirajo nove možnosti za raziskovanje rasti kristalov iz nanodelcev na različnih organizmih.

Ko so dinozavri počasi izginjali, so začeli sesalci prevladovati. To je zgodba, ki jo ponavadi slišimo, ko se vprašamo, kdaj so se razvili sesalci. Nedavna raziskava pa kaže, da temu ni bilo tako. Raznovrstni sesalci so v velikih številkah verjetno romali po Zemlji že pred znanim izumrtjem dinozavrov, ki se je odvijalo na koncu krede in v začetku paleogena pred 65 milijoni let nazaj.

David Grossnickle in Elis Newham sta raziskala ostanke prvih živorodnih sesalcev iz tistega obdobja. Pod drobnogled sta vzela obliko kočnikov iz spodnje čeljusti. Z analizo sta ugotovila, da je bila njihova prehrana veliko bolj raznolika, kot so sprva domnevali. Sesalci, ki so hodili po Zemlji od 10 do 20 milijonov let pred izumrtjem dinozavrov, so se poleg žuželk verjetno prehranjevali tudi z rastlinami. V tem času je namreč prišlo tudi do diverzifikacije kritosemenk. Vse to pa kaže tudi na večjo raznovrstnost sesalcev, ki so sobivali z zadnjimi dinozavri.

Drugi del raziskave pa je pokazal, da se je v času izumiranja dinozavrov najbolje godilo tistim sesalcem, ki so bili prilagojeni na najbolj raznoliko prehrano. Medtem pa so tisti, specializirani za določene ozke niše, v večini izumrli.

Nocoj ob osmih zvečer pa v znanstveni redakciji opisujemo prve začetke zapletenega razvoja življenja na Zemlji. Izvedeli boste, kaj je vodilo v nastanek prvih celic, ki jih najdemo tako pri ptičih, potomcih dinozavrov, in danes živečih sesalcih.

Počasi izumirata Urša in Zarja.