Epic Bandcamp?

Kulturna ali glasbena novica
9. 3. 2022 - 9.00

Prejšnji četrtek je ameriška platforma Bandcamp najavila prevzem s strani korporacije Epic Games. Vsem poznano glasbeno trgovino si sedaj lasti internetni igričarski konglomerat, ki je med drugim ustvaril med igralnimi nadobudneži znano igro Fortnite.

Bandcamp je od vedno znan po svojem prijateljskem in poštenem vedenju do glasbenih ustvarjalcev. Ustanovljen je bil leta 2008 v Oaklandu v Kaliforniji s ciljem dati več svobode povprečnemu glasbeniku. V osnovi je podjetje spletni distributer, platforma za prodajo glasbe, na kateri umetnik objavlja svoje delo ter lastnoročno določi njegovo ceno, četudi se odloči za brezplačno izdajo. Avtorju se povrne 85 odstotkov od prodaje, 15 pa jih vzame Bandcamp kot posrednik, kar je v hitro rastoči in hiperkomercializirani glasbeni kulturi izredno majhen znesek. 

To je močno v nasprotju z ekonomskim načinom pretočnih platform Spotify, Apple Music in drugih, ki umetnikom na podlagi poslušanja izplačujejo izjemno majhne zneske, le delček tega, kar zaslužijo, poleg tega pa je za objavo glasbe na teh platformah treba uporabiti plačljive servise. To v pogledu večine avtorjev Bandcamp postavi v luč odrešenika, kar pa je platformo znotraj alternativne scene izstrelilo v eno večjih glasbenih podjetij. V zadnjem letu se je preko njega namreč prodalo za kar več kot 200 milijonov dolarjev izdaj.

Bandcampov prevzemnik, podjetje Epic Games, je bil ustanovljen v Severni Karolini pod takratnim imenom Potomac Computer Systems leta 1991. Epic Games je igričarski konglomerat, najbolj poznan po svoji igri Fortnite ter po programu za izdelovanje video iger Unreal Engine. Pri slednjem se izriše tudi eno glavnih presečišč obeh podjetij. Unreal Engine je namreč eno najbolj uporabljenih orodij za izdelavo video iger, katerega osnovna verzija je brezplačno na voljo prav vsakemu povprečnemu Zemljanu, ki ima sanje postati izdelovalec igric. Igro, ustvarjeno na Unreal Engine, njen avtor prodaja po svoje, Epic Gamesu pa v banko pade 5 odstotkov od vsake prodaje. So pa tudi lastniki Epic Games Stora, na katerem prodajajo videoigre številnih velikih priznanih, a tudi manjših avtorjev. Ob prodaji si vzamejo 12-odstotno provizijo, ki je veliko manjša kot 30 odstotna provizija njihovih tekmecev, pri čemer gre torej za kar podobno poslovno prakso kot pri Bandcampu.

A Epic Games je še vedno ogromna korporacija in ostaja vprašanje, zakaj so se odločili za prevzem manjše, alternativne glasbene platforme. Za Epic Games stoji hudi, monopolistični stric iz ozadja, imenovan Tencent. To je kitajsko gigantsko podjetje, največji vlagalec v video igre na svetu, lastnik največje kitajske sporočevalne platforme WeChat, njihovo hčerinsko podjetje Tencent Music pa je največji ponudnik pretočne glasbe na Kitajskem. Je torej monopolist na kitajskem tehnološkem in zabavnem trgu. Tencent si lasti tudi velik del Spotifya, kar je lahko bil povod za nakup Bandcampa, saj je ta veliko profitabilnejša glasbena platforma kot Spotify. Na Spotifyu uporabnik plača manjšo mesečno naročnino, kar velikokrat vodi v izgubo podjetja glede na denarni vložek za avtorske pravice. Medtem ima Bandcamp dolgotrajneje stabilnejšo poslovno prakso, saj uporabnik vsak album kupi posebej, za pravice do glasbe pa podjetju ni treba plačati, saj odvzame le provizijo od prodaje.

Pri Bandcampu pravijo, da so naredili pravi korak. Sami naj bi zavrnili že mnogo ponudb za prevzem, Epic Games pa naj bi ponudil dobro prihodnost in jim pomagal do še večje rasti, kot jo že imajo. Zaenkrat naj bi ustanovitelji podjetja imeli enako moč kot pred prevzemom in tudi poslovne prakse naj se ne bi spreminjale. A pri tem lahko rečemo, da so se sami prodali. Platforma je iz leta v leto vedno bolj rasla, v zadnjem letu so recimo zaslužili eno osmino celotnega premoženja podjetja, tako da prevzema res niso potrebovali.

Epic Games so ob prevzemu izjavili, da je Bandcamp zanje velik del prihodnosti. V njej želijo ustvariti lasten metaverse – ekosistem za tehnologijo, videoigre, glasbo in druge umetnosti, v obliki trga, kot ga imata Bandcamp in njihova lanska pridobitev, ArtStation. ArtStation je v bistvu neke vrste Bandcamp za grafično umetnost, tudi ta pa deluje na principu jaz prodajam, kupi naj, kdor hoče. Prav tako pri Epicu vedno znova ponavljajo, da se borijo za prost internet. Vseeno pa prihodnost izgleda rahlo zaskrbljujoča. Tencent, ki je na Kitajskem že monopolist zabavne in glasbene industrije, lahko svojo prevlado s pomočjo opisanega ekosistema vzpostavi tudi drugod po svetu. Kot že vemo, pa korporativni monopoli večinoma ne prinašajo nič dobrega. Najbolj bi lahko nastradali umetniki sami. Če se prevzem ne izkaže za dobrega, bi mnogi umetniki, odvisni od Bandcampovega nakupovalnega sistema, izgubili neodvisno platformo ter se znašli v rokah trše glasbene industrije, ki jo je Bandcamp do zdaj nekoliko blažil. 

 

+

 

Nov EP danske zasedbe Whistler imenovan ApokalypzZzz.

Avtorji: 
Institucije: 
Kraj dogajanja: 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentarji

...komu gre pa preostalih 10% od prodanega albuma?

For digital items, Bandcamp’s fee is 15%. This rate drops to 10% as soon as you reach $5,000 USD in sales (and stays there, provided you’ve made at least $5,000 in the past 12 months).

Payment processor fees are separate and vary by transaction size, but typically range between 4 and 6%. Please see the details for digital items here, and physical items here, including tips on what you can do to minimize those fees.

Realn primer, ko nekdo spiči 1€:
Subtotal:€1.00
Revenue share (15%):-0.15
Payment processor fee (credit card):-0.12
Your share:€0.73EUR

In pol naslednji dan:
Bandcamp, Inc. has sent you €0,72 EUR.

Tole še relevantno glede Payment processor fee razdelka:

For transactions greater than or equal to $8.07, the transaction fee is 1.9% + $0.30 when your fan uses PayPal, 2.9% + $0.30 when paying with a gift card, and 2.2% + $0.30 when your fan uses a credit card. For smaller transactions (under $8.07) we minimize the fee by automatically switching to the payment processor’s alternate rate of 5% + $0.05. When we send you a bulk payout, PayPal’s fee is 1% of the total payout amount. Fees may vary depending on geographic location or payment method.

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness