Futurski

Oddaja
21. 1. 2017 - 14.00

Gala hala, 19. 1. 2017

 

Minuli četrtek se je v sklopu zdaj že tradicionalne serialke Domorodni četrtki, ki včasih bolj, včasih manj uveljavljenim imenom slovenskega glasbenega podzemlja pogosto omogoča premierni nastop pred ljubljanskim poslušalstvom, na enem svojih bržkone največjih koncertov doslej predstavil šele dobro leto delujoči ljubljanski kvartet Futurski. Gre za zasedbo, rojeno iz pepela nekdanjih klubskih maratoncev in varovancev založbe ZARŠ, garažnih indie rockerjev Barely Modern, ki jo sestavljajo Jan Vihar z bobnarskimi padi in vokalom, Žiga Petkovšek s kitaro, sinti in vokalom ter Evita Drvarič in Dominika Maša Kozar prav tako s sinti.

Ker tako njihovo ime kot PR-zapisi aludirajo na glasbeni futurizem z raznimi retro primesmi, je to takoj spodbudilo vprašanje, ki je danes aktualno predvsem na presečiščih eksperimentalnih elektronskih muzik, vaporwavea, trapa in drugih umotvorov sodobnih sobnih producentk in producentov, in sicer, v kakšni formi naj bi se manifestirale te futuristične primesi. Zaradi vnaprejšnje skepse do pogostih tovrstnih piarovskih formulacij razočaranje nad odsotnostjo kakršnihkoli zares futurističnih prvin ni bilo preveliko. Recenzenta je v resnici presenetilo nekaj drugega: povsem nepričakovana sladkokisla nostalgija, namreč — seveda ne po novem valu in sintpopu 80. let, pač pa po ne tako davnem času med letoma 2005 in 2010. Misel, da bi na to obdobje lepili oznako retro, se zdi obenem totalno debilna in zastrašujoča, ampak jebi ga, chillwave je mrtev … naj živi chillwave! Kajti Futurski so nas s precizno izvedenim nastopom bolj kot v daljno prihodnost ali preteklost odpeljali v nedavno minule čase, ko so Pitchforkove lestvice in playliste mladih urbanih kreativcev ter intelektualcev zaznamovale izdaje imen, kot so Wild Nothing, Toro y Moi, Washed Out, Neon Indian, Beach House … in ne nazadnje tudi Teen Daze in Brothertiger, ki sta aprila 2012 na enem redkih chillwave koncertov pri nas nastopila v Orto baru. Toda drugače kot takrat, ko je žanr v tujini doživljal vrhunec oziroma se že nagibal proti svojemu propadu in je v Orto prišla le peščica ljudi, smo bili v četrtek priča za mlad bend nadvse razveseljivemu obisku kakšnih 200 zibajočih se glav, kar je dodatno doprineslo k sproščenemu, povsem zasanjanemu razpoloženju v dvorani.

Futurski, ki razen treh komadov z dema še nimajo uradne izdaje, so v četrtek ob krikih podpore pretežno študentsko-dijaške publike pokazali potenciale svoje sanjave sintpop oziroma dreampop oziroma chillwave godbe. Poleg že omenjenih vplivov gre za razumevanje navdušenja poslušalstva bržkone omeniti tudi popularnost nadvse uspešnega soundtracka serije Stranger Things in albuma Currents avstralske zasedbe Tame Impala, saj se bend s komadom Pressure of Your Pressure zelo približa njuni zvočni sliki in splošni atmosferi. Futurski se v svojih skladbah držijo preverjenih popovskih motivov, ki jih gradijo na večplastnih, mestoma bolj lofijevskih, mestoma kristalno čistih sintovskih valovanjih, v katera Petkovšek občasno vpleta z efekti obdelane kitarske vložke, ki k njihovi godbi pridajo kanček psihedelije. Če melodični plati njihove godbe ne gre oporekati, pa gre kot precej bolj monotona elementa izpostaviti vokale in ritmično podstat. Viharjevo preigravanje na bobnarske pade in crash činelo, ki deloma temelji na matrici, nikoli ne odstopi od pričakovanega. Morda se v tej monotonosti in repetitivnosti skriva ključ do hipnotičnosti, vendar vemo, da lahko taisti ključ odpira tudi vrata dolgčasa. Pri govoru o vokalih, ki so vseskozi podajani skozi nekakšen vokoderski efekt, ki Petkovškov in Viharjev glas autotunea ter zniža za nekaj tonov, na površje ponovno priplava misel o enoličnosti. Vokoder morda res poenoti celotno zvočno sliko in ima do določene mere potencial postati bendov zaščitni znak, vendar bi občasna menjava efekta oziroma petje golih glasilk občutno doprineslo k dinamiki celotnega zasedbinega zvoka.

Zdi se, da Futurski kot odgovor na dogajanje na globalni sceni na domače odre prihajajo pet let prepozno. Toda v glasbeni globalni vasi lahko obenem – tudi pod vplivi že omenjene serije Stranger Things in vsesplošne memberberries epidemije – ponovno opazujemo vse večjo fascinacijo nad, zdi se že tako, oddaljenimi 80. leti, nad novim valom, analognimi sinti in, bolj kot vsem, nad čikičiki čekečeke čukučuku čakačaka zvoki prehodov elektronskih bobnov … Pet korakov za svetom ali en korak pred časom, torej? Pustimo to za drugo priložnost. Ne nazadnje je kljub zgornjim dobronamernim pomislekom treba priznati, da so Futurski v Gala hali ne glede na svoj kratki staž na sceni postregli s povsem suverenim nastopom, ki je glede na številčnost rahlo zibajočih se glav s tesno zaprtimi očmi in rahlo navzgor ukrivljenimi kotički ustnic prijetno zmasiral bobniče marsikatere obiskovalke in jo tako pripravil na prihajajoče izpitno obdobje. 

 

Avtorji: 
Institucije: 

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentarji

zadnji stavek bi se lahko bral k da so Futurski muska za pičke in to bi blo kr problematično z več vidikov

#dobronamernipomislek

Lahko pa bi se bralo tudi tako, da je enako legitimno uporabiti tako izključno žensko kot izključno moško obliko samostalnika. #seendobronamernipomislek

Ker je pisec moški se je z uporabo ženske oblike izključil iz množice žensk, ki so jim bili zmasirani bobniči. Seveda je to legitimno ampak pomen je precej drug.

A je to uveljavljena praksa? Ker če ni, pol ni zares smiselno ignorirat sporočilnost ene ali/in druge oblike? #pomislekpomisleka

šovinizem na RŠ.... se bo treba kar navadit, al? <za tak RŠ se ne bomo borili>

Jaz to razumem, kot da je recenzent dobronamerno želel v zaključku povedati še kaj pozitivnega - kul, v publiki je videl precej nekih bejb, ki so uživale, mogoče mu tipčki niso dali takega vtisa, nič narobe (recenzent tudi ne more videti in vedeti vsega)… ampak… joj… na koncu je bil napor prehud in se vendarle ni zmogel upreti skušnjavi, da v klasični (že kar stereotipni?) RŠ »maniri« cinično vzpostavi ločnico med nezahtevno, nepoučeno (izpiti še niso mimo, kajne) publiko študentk, ki uživajo v poflu, in sabo, ki (morda skupaj s še kakšnim dedcem iz publike) na zadeve gleda toliko bolj zrelo, da se niti slučajno ne bi tako osmešil, da bi ob kakšnem beatu tudi sam zazibal glavo. Šovinizem tukaj ni poanta, ampak izhodišče.

Ne nazadnje je kljub zgornjim dobronamernim pomislekom treba priznati, da je recenzent ne glede na svoj kratki staž na sceni postregel s povsem suvereno recenzijo, ki je glede na številčnost rahlo kimajočih glav z razmišljujoče priprtimi očmi in rahlo navzdol ukrivljenimi kotički ustnic prijetno potrdila izbranost glasbenega okusa marsikaterega glasbenega kritika in ga tako pripravila na prihajajočo koncertno sezono.

#hardtoresist #samehere #criticismismasochism

@Nina: #youwish (to, da gledamo zviška, še ne pomeni, da smo visoko…)

Turški: če si vzvišenost razbral iz mojega kratkega zapisa, lahko samo poudarim, da res ni bilo mišljeno tako. Mišljeno je bilo tako, da ne verjamem v to, da je imel recenzent resne šovinistične namene. Malo sem ciljala tudi na to, da se nekateri radijski sodelavci (moškega spola) včasih suvereno podpisujejo z ženskim glagolom (na misel mi pride denimo: na koncertu je bila Marko Karlovčec – kar je, kolikor vem, povsem zavestna poteza tega pisca).

Uporabo ženske oblike samostalnika v primeru recenzije Futurski vidim v delno podobni luči: velikokrat se namreč piše samo o znanstvenikih, poslušalcih, obiskovalcih itd. (kljub temu, da so v vseh teh skupinah tudi ženske), recenzentovo uporabo izraza 'obiskovalke' pa vidim zlasti kot poskus delnega uravnoteženja. Lahko da se motim pri tem, da v tej odločitvi skušam videti nekaj simpatičnega, in gre v resnici res samo za ponesrečen izbor besed. 

V resnici se mi najbolj pomenljivo in vredno debate zdi to, da nekateri v (hipotetični) oznaki, da je nekaj "za ženske", vidite nekaj manjvrednega. Se spomnim ene majice z napisom: "I play like a girl? I'll take that as a compliment."

 

Teženje brez veze , iskanje dlake v jajcu, saj JB ni naredil nič drugega kot, da je iz opazovanja zunanjih znamenj predvideval "prijetno masažo bobničev pač obiskovalk"... publika je bila študent dijaška tudi to je "žalitev" brez primere "diskriminacija" po starost...

Fukite se, ne se drkat!

Končno o stvareh, ki so zares pomembne :)

Čas <3

 @obiskovake

V prvem letniku anglistike sem se naučil, da je enako legitimno uporabiti tako izključno žensko kot izključno moško obliko samostalnika, saj lahko obe, in ne zgolj moška, vključujeta oba spola. Ampak razumem, da lahko v tem kontekstu izpade dvoumno in vzamem v zakup…vsekakor ni bilo mišljeno v tem smislu. 

@obiskovalec

Kot sem napisal zgoraj, izključil sem se iz množice, ki je zasanjano uživala.

@turški

V čem je šovinizem izhodišče pri pisanju o bandu, ki ga sestavljata 2 moška in 2 ženski?

Cinično vzpostaviti ločnico? A nisem dovolj dobro argumentiral v čem me je band prepričal in ve čem me ni? A to, da sem ponudil kritično obravnavo njihovega glasbenega izraza, neposredno implicira, da cinično vzpostavljam ločnico med mano in tistimi, ki jim je pri srcu? A to, da si kritičen do neke muzike neposredno v sebi nosi predpostavko, da gre za nezahtevno muziko za nepoučene? Ne vem, kaj pomeni pofl, mimogrede. Morda pa je to zgolj tvoj pogled na stvari.

Nepoučeno – izpiti? To, da si pred izpitnim obdobjem implicira nepoučenost? Tudi sam sem pred izpitnim obdobjem...in tudi sam sem ne glede na recenzijo imel v planu it na koncert, da bi se v tem koncertno dokaj bornem tednu sprostil pred izpitnimi obveznostmi...

Zibal sem glavo, dokler me ni iz zgoraj navedenih razlogov zdolgočasilo. S tem, da bi se na glasbenih dogodkih smešil s svojim obnašanjem, naj bo to zibanje glave, kričanje ali plesanje, pa se ne ukvarjam že nekaj let, ker mi koncerti ne nazadnje predstavljajo prav beg pred kodeksi obnašanja…

LP

 

@Nina – tvoj zapis se mi je zdel povsem v redu in niti malo vzvišen. Če že kaj, morda naiven, zato »#youwish« :) v avtorjevem zaključnem manevru res ne vidim borbe za uveljavljanje prakse uporabe ženske oblike enakovredno moški, zaznavam pa vsaj malo pogleda z viška. Sorodno prvemu komentatorju, ki je zadevo razumel kot »muska za pičke«, jaz to razumem kot »muska za tamale«. Seveda pa je to, kaj kdo zazna v neki trditvi, simptomatično – morda sem vzvišen sam, ali pa sem toliko izpostavljen tovrstnemu diskurzu, da ne morem sklepati, da je avtor stavek zapisal brez cinizma.

@Anonymus – ja, podobne težave imam tudi s pridevnikom »študentsko-dijaška«, ampak nočem zabresti še globlje. Ne vem, kako je recenzent ugotovil, da so v publiki dijaki, kolikor sem jaz videl, niso bili označeni, in če bi moral oceniti starost publike, bi lahko ravno tako rekel da so bili vsi starejši od 20. In spet, zakaj bi bilo slabo ali dobro, da so v publiki dijaki? Po eni strani so to nepomembni detajli, po drugi strani bi pa drugače zvenelo, če bi rekel »mlajša publika«, kot če rečeš »študentsko-dijaška«. Tu je predvsem vprašanje kakšen pomen nosijo te besede. Beseda študent v zvezi Radio študent mi zveni pozitivno, v zvezi študentski žur pa sploh ne.

@Jaša – hvala za pojasnila. Absolutno je to zgolj moj pogled na stvari. Nikar se ne razburjaj, v resnici mislim, da je recenzija precej dobra, ker v njej dovolj podrobno opišeš dogodek in dobro pojasniš kontekst te muske. Dovolj dobro si argumentiral v čem te prepriča in v čem ne. Morda je samo škoda, da te je tako prizadela letnica (čez pet let bo pa najbrž kul…), ampak priznavam, da je to sestavni del kritiškega dojemanja in ocenjevanja muske. Jaz sem bolj nepoučen in sem moral nekatere od referenc v besedilu pogooglati, sem pa na koncertu še kar užival, se uspešno sprostil in zibal z glavo (skupaj s študentkami, ki jih čaka izpitno obdobje). Morda bi se tudi jaz začela dolgočasiti, če bi bil koncert daljši, tako pa se nisem.

Morda mi je še najmanj všeč slog recenzije, v katerem sem zaznal vzvišenost in iz katerega sem črpal svoj tečnobni odziv. Zdaj, ko si dodal, da si tudi sam zibal z glavo, dokler ti ni postalo dolgčas, se počutim bolje in ti lažje verjamem, da si prišel poslušat in ne samo po službeni dolžnosti skurcat zadeve. Verjamem tudi tvoji utemeljitvi uporabe ženske oblike na koncu, če tako praviš - prav gotovo si sam najboljši interpret lastnih besed in če kdo ve, kako si mislil, veš ti. Slogovno se avtorji pač razlikujete, kar je seveda dobro. Prav tako se mi zdi dobro, da se v množici ljubeznivih recenzij pojavi kakšna malo bolj neizprosna.

Tudi po mojem mnenju je celotna debata (kot so že omenili pred mano) vsekakor dlakocepljenje, navdahnjeno s prvim komentarjem, in kot taka nima večjega pomena od kratkočasenja udeležencev. Ampak ali ni tudi to nekaj? Zato hvala, ura je že dve popoldan!
Verjetno pa bi res bilo lepše, če bi se pogovarjali o muski.

Kar lepo smo se pogovorili. Da bomo vedeli za v prihodnje, pa morda v pomoč tole: https://goo.gl/KKmgiu (it's a joke, pliz naj bo tako tudi vzeto).

@Turški

Hvala tudi tebi za konstruktivne komentarje in debato, in sori za res malo razburjen ton.

Pa lep dan vsem!
 

Fajn recenzija. Pa za dodatek še en primer iz nekih drugih časov (hvala, da vas takrat še ni bilo):

"Večer v Menzi pri koritu je z didžej setom odprl Octex, za njim pa so nastopili Kleemar, ki so s svojim preverjenim, sladkobnim elektro popom pihali na duše predvsem predstavnicam nežnejšega spola. Sledila je nekoliko daljša pavza, med katero so oder pripravili za nosilca večera. V tem času so prve vrste zavzeli nekoliko starejši obiskovalci, ki so zelo dobro vedeli, po kaj so prišli - odličen koncert dveh nemških zvezdnikov avantgardnih godb, ki sta vsak v svojem obdobju močno zaznamovala svetovne glasbene tokove..."
(RŠ recenzija, 26.8.2008)

Jaz pa menim, da že dolgo niste videli, kakih ženskih terminatork na sceni. Samo upam lahko, da bodo sedaj z Melanijo Trump prišle v Slovenijo tudi te terminatorke, ki bodo fante kot so Futurski grickale z zobki za tiče kar direkt iz publike. To bi bilo izredno zanimivo izhodišče za recenzijo na RŠ-u. Ob takšni hormonski zasnovi v hrani Američanov, se dogajajo zelo zanimiva hormonska ne-ravnovesja. Menim, da bi se bilo dobro pripraviti.

Ma Olga, ti si jasnovidka.

Odgovornost za ta lapsus pomojem bolj kot na plečih recenzenta leži na plečih glasbenega urednika. Njegova vloga naj bi bila med drugim ravno ta da s svojimi izkušnjami, znanjem in vloženo energijo predvidi tudi tiste potencialno problematične nianse in implikacije besedila, ki jih (v mnogih primerih verjetno mlajši, manj izkušen, manj izobražen) avtor ni ter to popravi.

In pa če smo že pri tem je enako tudi odgovornost vodstva Radia študent da počasi začenja spreminjati politiko komentiranja tako da bo manj smetenja z usranim diskurzom a la OLGA, TIME in pa ADI ki je v esenci prišel na spletno stran progresivnega medija povedat da bi bilo bolje če bi bile stvari take kot so bile učasih, lol...thanks for taking the time, ADI.
Ampak ok, se zavedam da je spremembo politike komentiranje verjetno težje uvesti kot bi bilo npr. glasbenemu uredniki težko premisliti zadnji stavek.

ti si pa višek kmetavzarstva in smetenja vsaki kubistični alternativi in zajebanciji. ja dejmo zdej še RŠ sterilizirat, da bodo deklice zaprle učke in uživale in da bo moj kurac rastel v nedogled.

reality check-a še nikoli ni nikomur škodil a ne?

je vsepreveckrat tisto kar te zagoni in zavozi da ratas odlitek mass kalupa
kaj sploh je reality? obstajajo merila realnosti, normalnosti (razen tvojih subjektivnih mej, ki preocitno obstajajo)?

sam zato da lahko zmermo kdo ma retoricno daljsega.
mars hijene

so ostali portali znormalizirali comment section pa se nimate kje praznt damn

pač portali so za to, da se igramo ti loviš

vežbanje, samo zdravje

Naredte si kanal na ircu?
Pa vezbajte

No, zdaj se pa jebite, če vam že fukanje ni jasno!

mene zanima, kako si vi predstavljate parcipativno horizontalno mreženje in demokracijo če ne pač tako? zdravo potrkavanje idej in zamislic, ki pokljajo od vitalizma in optimizma.

dol s participativnim horizontalnim mreženjem.

to je še edino kar preostane, no ja, razen absolutističnih direktiv - tudi to je zelo poštena opcija, jebeš to demokracijo, pa (feed back) mnenja drugih pa to. to sem tudi že nekje ...

123, podal sem le en primer, na katerega sem naletel "slučajno", ko sem šel za nazaj brat eno staro recenzijo s koncerta B. Friedmanna in Jakija Liebezeita, obenem sem pa na strani naletel še na te maloumne sterilne komentarje. Tudi brez tega pa zadnje čase opažam, da je komentatorstvo na tej spletni stani šlo v franže En kup enih bebavih prijav pod vsako temo, o kateri se "razglablja", ki žal posredno zmanjšajo vrednost še tistim redkim z repom in glavo, ki jih bi bilo vredno prebrati.

takle mamo a ne. welcome to reality.

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness