Pošast centralizacije

Pošast centralizacije

Oddaja
4. 4. 2018 - 12:00

Žvižgi in vzkliki, ki ste jih slišali, so bili namenjeni Zorani Mihajlović, srbski ministrici za gradbeništvo, promet in infrastrukturo, ob včerajšnjem obisku Niša. Prebivalci tretjega največjega mesta v Srbiji, za Beogradom in Novim Sadom, so na ta način izrazili neodobravanje nad odločitvijo mestnega sveta o prenosu niškega letališča “Konstantin Veliki” z občine na državo.

Mestni svet pod vodstvom župana Darka Bulatovića iz vladajoče Srbske napredne stranke je odločitev minuli petek sprejel soglasno, od takrat pa potekajo vsakodnevni protesti meščanov na osrednjem niškem trgu. Čez vikend se je zbralo okoli dva tisoč ljudi dnevno, organizatorji pa največje demonstracije napovedujejo za deseti april, ko bo o usodi letališča odločala mestna skupščina.

Milan Zirojević, novinar Južnih vesti, za začetek pojasni, zakaj je vprašanje lastništva letališča pognalo ljudi na ulice.

Izjava

Lokalna in državna oblast se nista uspešno uskladili v pojasnjevanju odločitve o prenosu drugega največjega srbskega letališča. Župan Bulatović je sprva govoril o izpolnjevanju zavez, ki naj bi jih dala že prejšnja oblast, iz vlade pa so pojasnjevali, da je razlog preprosto nezmožnost Niša, da sam financira nadaljnji razvoj letališča. Predsednik in absolutni vladar Srbije, Aleksandar Vučić.

Izjava

V nasprotovanju odločitvi mestnega sveta se je konsolidirala tudi celotna lokalna politična opozicija. Skeptiki na trgih in poslanskih sedežih kot razlog za zadnje poteze navajajo le dva tedna nazaj podpisan koncesijski dogovor, ki francoskemu podjetju Vinci Airports daje petindvajsetletno koncesijo nad beograjskim letališčem “Nikola Tesla”. S tem se strinja tudi eden ključnih organizatorjev protestov, Miloš Bošković.

Izjava

Koncesijski dogovor je, kot je to že praksa v Srbiji, kakopak tajen.

Izjava

Aleksandar Vučić je vendarle priznal, da očitno obstaja dogovor o nekakšni zaščiti, ki bi jo srbska vlada garantirala v primeru, da bi niško letališče prevzelo prevelik tržni delež od beograjskega koncesionarja. Če je verjeti Vučiću, pa se s tem ne bo treba ukvarjati še vsaj dvanajst let.

Izjava

Boškovića argumenti oblasti ne prepričajo. Ministrica Mihajlović sicer vztraja, da bo tudi koncesijski dogovor ob pravem času postal javen, a že prej našteti primeri pričajo drugače.

Izjava

Novinar Južnih vesti Zirojević je prav tako skeptičen do načrtov države. Po njegovem mnenju bi ta lahko brez težav vlagala v letališče v občinski lasti.

Izjava

Razlog hitre rasti niškega letališča, ki je dolgo veljalo za nepomembno regionalno postajališče, je v nizkih taksah. Te so Niš naredile za mnogo bolj privlačno opcijo za nizkocenovnike kot na primer Beograd ali pa Sofijo.

Izjava

.

Izjava

Marsikateri Nišan besede predsednika Aleksandra Vučića jemlje z rezervo. Centralizacija Srbije je nekakšna rdeča nit, ki vodi skozi vse debate okoli statusa letališča. Ta proces v številkah predstavi Danijel Dašić iz nevladne Nacionalne koalicije za decentralizacijo, krajše NKD.

Izjava

Dašić pojasnjuje, da ima na papirju Srbija vse inštrumente za enakomeren razvoj, a jih ne uporablja. Proces “beogradizacije”, kot ga nazivajo v NKD, le-ti vidijo kot političen proces. Dašić identificira tri ključne zakonske spremembe od razpada Socialistične federativne republike Jugoslavije dalje, ki so ključni za proces, ki še traja. Pod vsako se je podpisala ena od post-SFRJ srbskih oblasti, in sicer Miloševićeva, nato Demokratska stranka in sedanja Vučićeva SNS. Prva od treh sprememb se je zgodila leta 1997.

Izjava

Odvzeta lastnina je bila sčasoma in s pomočjo sodišč vrnjena občinam oziroma so bili vzpostavljeni pogoji za vrnitev le-te.

Rastislav Dinić iz tako imenovanega Združenega gibanja svobodnih stanovalcev, s srbsko kratico UPSS, problematizira tudi sistem na lokalnih volitvah, kjer ni neposrednih županskih volitev.

Izjava

Na primeru Niša posledice tovrstne ureditve pojasni Dašić.

Izjava

Dodatno je lokalne oblasti oslabila sprememba zakona iz leta 2016, s katero so občine postale še toliko bolj odvisne od centralnih oblasti. Kot opozarja Dašić, so občine močno odvisne od rednih in izrednih nakazil, ki jih določa vlada, kriteriji pa so vse manj jasni.

Izjava

 

Proces centralizacije, ki po besedah sogovorcev traja od devetdesetih dalje, je bil pod različnimi oblastmi drugače argumentiran. Rastislav Dinić.

Izjava

Aleksandar Vučić je po mnenju Danijela Dašića centralizacijo nadgradil do te mere, da sedaj ne odloča o vseh zadevah Beograd, pač pa kar Aleksandar Vučić sam. Nenazadnje velja večkrat ponoviti, da opravlja trenutno le funkcijo predsednika države, dejanska predsednica vlade Ana Brnabić pa ne skriva, da sama ne obvladuje moči, ki bi ji s to funkcijo pripadla.

Izjava

Miloš Bošković ni optimističen glede končnega izida protestov. Srbska napredna stranka vendarle obvladuje večino v skupščini mesta, in če ne bo spremembe mnenja na vrhu republike, jo lahko težko pričakujemo na lokalni ravni.

Izjava

Dinić bolj kot v aktualne proteste polaga upe v lokalne volitve čez dve leti, kjer bi Nišani kaznovali vladajočo stranko, ki so ji par let nazaj podelili le nekaj manj kot pol  vseh mandatov. Tudi ministrica Zorana Mihajlović je ob včerajšnjem obisku Niša zavrnila kakršnokoli možnost referenduma o statusu letališča, občanom pa sporočila, da se lahko opredelijo na volitvah.

Izjava

facebook twitter rss

 

Vam je bilo všeč, kar ste prebrali? Če bi radi spodbudili in podprli še več takih vsebin, potem kliknite na

 

Prikaži Komentarje

Komentarji

preostanek teksta????

„Da bi dao ponudu, „Vansi“ je postavio uslove, koje smo mi uneli u koncesioni akt. U tom ugovoru predviđeno je da država ukoliko razvija aerodrome u prečniku od 230 kilometara od Beograda, država ne može da ih razvija preko milion putnika, a da pritom nema obavezu naknade prema koncesionaru. U tom slučaju, da li je deo “tržišnog kolača” Vansija umanjen, ustanoviće nezavisni revizor ili stručnjak. To će važiti do trenutka kada „Nikola Tesla“ ne dođe do cifre od 12 miliona putnika – rekao je Ilić.

https://www.danas.rs/ekonomija/vansi-ipak-trazio-ogranicenje-za-niski-ae...

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness