Fuck the sistem!* pod določenimi pogoji

Fuck the sistem!* pod določenimi pogoji

Mnenje, kolumna ali komentar
17. 11. 2017 - 14:30

Punk je nastal in se razvijal kot subkultura, ki je prevzela določene vrednote kontra-kulturnih gibanj ter od samega začetka opozarjala na družbene probleme, kot so rasizem, spolna neenakost, ekološke katastrofe in tako naprej. Enakost je eno temeljnih načel tega glasbenega gibanja in opozarjanje na družbene neenakosti je rdeča nit besedil znotraj širšega žanra. Ideje feminizma so se pojavile že s prvim valom punka znotraj kolektiva Crass in njihovih projektov. Tu je ključno vlogo odigralo tudi gibanje Riot Grrrl, ki je vplivalo na polariziranje hardcore scene znotraj ZDA v devetdesetih letih. Hardcore je v 90-ih doživel nekakšno razsvetljenstvo z epicentrom v ZDA. V tem obdobju se je hardcore pričel širiti tako po žanrskih kot tudi po ideoloških linijah. Skozi njega se je razvilo močno gibanje za pravice živali, radikalizirala se je straight edge filozofija, v žanru so se pojavile religije, kot je Hare Krišna, predvsem pa se je začelo z ozaveščanjem dejstva, da je bil hardcore prostor, znotraj katerega prevladuje beli moški srednjega razreda. Politična korektnost je postala glavna tema že v začetku devetdesetih, do konca devetdesetih pa se je že toliko razširila, da je začela odtujevati samo sceno.

Danes ni nič kaj bistveno drugače. Predvsem v zadnjem obdobju se politično korektnost smatra kot nekakšen hec, kot spletni meme. S tem pa načelo izgubi svoj pomen. Dejstvo je, da gre politično korektnost jemati z zdravo pametjo, hitro se namreč zgodi, da vse skupaj zatava v ekstreme in vzpostavi dvojna merila. Potrebno se je zavedati, kaj je prav in kaj narobe. Moteče je, ko se poveličuje bende, v katerih so ženske, tudi če igrajo slabo. Prav tako je moteče, ko se bende označuje za female-fronted punk band, kot da je to nekaj eksotičnega. In tukaj je problem, v dejstvu, da se težavo obravnava kot specifično, posebno temo oziroma posebno diskriminacijo, namesto da bi se prevprašalo, zakaj sploh lahko pride do tega, da je v gibanju, ki temelji na enakosti, družbena skupina, kot so ženske, v manjšini. In problem je tudi v tem, da je punk scena še vedno vkoreninjena v večinsko patriarhalno družbo. Včasih dobimo občutek, da gre pri takšnih oznakah za marketinške poteze, in dejstvo je, da se taki bendi bolje prodajo. Tukaj je problem zelo širok, zlahka ga namreč postavimo v kontekst širših oz. splošnih družbenih vrednot, smiselno pa je tudi vprašanje po učinkih takšne prakse tudi ali ravno v smislu participacije žensk in zlorabe ter efekta stereotipov.

V zadnjih letih se tudi na punk sceni pojavlja pojem safe space, ki stremi k temu, da bi bili punk placi, kot so skvoti in nekateri klubi, varni za vse. Po WC-jih beremo pravilnike obnašanja, na primer prepovedi dotikanja žensk brez predhodnega vprašanja, tudi lookism oziroma buljenje je prepovedano. V določenih prostorih je prepovedano, da moški nastopajo zgoraj brez, ker gre za do žensk diskriminatorno prakso, saj one tega ne morejo. Zadnje čase je postal popularen tudi termin cultural appropriation oziroma prilaščanje kulture. S tako izpeljanimi argumenti so prepovedali nastope bendov, katerih člani nosijo drede, saj gre za prakso kulture rastafarijancev, ki torej ni naša, prepovedane so irokeze, ker gre za prakso kulture indijancev, in tako naprej. Absurd okoli dreadlocksov je pač epski. Ščiti se kulturo, ki je v veliki meri seksistična in homofobna. Pol panksov nosi drede in zdaj imajo ti panksi prepovedan vstop v skvote, da s svojo podobo ne bi prizadeli rastafarijancev. Kje tu pozabljamo, da rock glasba, iz katere izvira tudi punk, temelji na prilaščanju kulture ameriških črncev(?).

Slišali smo za več primerov odpovedanih koncertov, ker so člani bendov nosili drede. V Berlinu denimo obstaja klub, v katerem eden izmed kolektivov izvaja koncerte po takih načelih. V naši regiji takšna pravila niso prisotna in učinek načel politične korektnosti je zelo nizek. Na Metelkovi se recimo v enem in istem klubu zgodita koncerta seksističnega porno grind benda in anarho-feminističnega benda. Na Metelkovi lahko zaigrajo tudi radikalno desni bendi, a o politični konsistenci Metelkove kdaj drugič.

Omenjenih prepovedi je vedno več in punk kultura postaja vse bolj uniformirana, obremenjena s pravili. Obsedenost s politično korektnostjo je najmočnejša v prostorih, kjer je white guilt najbolj prisoten. Predvsem v ZDA, od koder ta termin izvira, in v Nemčiji zaradi anti-Deutsch gibanja. Prisoten je občutek, da se znotraj punka pojavlja lov na čarovnice. Nikakor ne moremo zanikati določenih problemov na sceni, ki je preplavljena s seksizmom, mačizmom, homofobijo in še čim. Dano realnost je bilo vedno pomembno prevpraševati in punk je seveda še zmeraj vpet v našo dano moderno družbeno realnost oziroma ga je od nje nemogoče izolirati. Punk mora obstajati čim bolj raznolik in svoboden. Potrebno je zavedanje zdravih meja in potrebna je pozornost na totalitarne težnje, kakršne so se razvile v nekaterih skrajnih primerih omenjenega PC gibanja.

Ustvarjanje varnosti ustvarja tudi lagodje, slednje pa na daljši rok postavlja temelje za konservativizem. V prostoru s toliko varnostnimi mehanizmi pozabimo, da se je za določene stvari potrebno boriti oziroma da se je treba odločno postaviti proti. Če pozabimo na to, se nam hitro zgodi prav enako, kot se dogaja z begunsko krizo - strah pred drugačnostjo, saj smo sami v svojem svetu lagodno varni.

Bistven problem tega lova na čarovnice je, da z njim pozabimo na dejstvo, da obstajajo pomembnejši boji, kot je ta, bojevan z orodjem politične korektnosti. S fašizmom bodo prostori, kjer se zbira in ustvarja leva misel, pod udarom. Če se ne bomo borili proti uničenju sveta, pa človeštva sploh ne bo več.

 

Komentar na glasbo za Fokus Punk je pripravil Luka Bevk.

facebook twitter rss

 

Vam je bilo všeč, kar ste prebrali? Če bi radi spodbudili in podprli še več takih vsebin, potem kliknite na

 

Prikaži Komentarje

Komentarji

Mal freestyle, ampak zelo fajn

Pozdravljeni, danes sem med vožnjo okrog 14:30 poslušal vašo oddajo, kolikor je bilo mogoče, ker je zaradi relativno slabega signala vmes šumelo. V ozadju punk prispevka, je bil bend, se mi zdi da je iz besedila zvenelo "total explosion ..", ali bi mi lahko prosim sporočili ime tega benda? Hvala, Lep pozdrav, Emil

Zdravo, Emil!

V podlagi se je vrtela zasedba Poison Girls oz. komadi z njihovega LPja Total Exposure.

Točno, Poison Girls! Hvala, nimate pojma koliko časa sem namenil preiskovanju, da bi jih našel. Žal mi je v spominu ostala samo prva beseda, t.j Poison, v nadaljevanju pa sem vpisoval "sisters" in ni obrodilo sadov. Sedaj pa so tu :-), hvala, čisto slučajno, naključje, za ne verjet. Veliko let nazaj sem poslušal zvečer eno italijansko postajo, in bend posnel na kaseto, (katere nimam več), polno ime benda pa pozabil. Lepo pozdravljeni, Emil

Ideologically Unsound - super :-) thanks!

Žalostno je da taki ekstremi veliko škode naredijo boju za enakopravnost in tolerantnost. Potem pa jočejo da se vzpenja skrajna desnica. Sama od sebe se po 60ih letih ni prebudila

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.