Avtoimuna belouška

Belouška, ki nosi znanstveno ime Natrix natrix, je najpogostejša in najbolj razširjena vrsta kače v Sloveniji in tudi v mnogih delih Evrope. Poznanih je veliko morfološko opredeljenih podvrst beloušk, vendar je njena natančnejša taksonomija slabo raziskana. V reviji Biological Journal of the Linnean Society je mednarodna skupina znanstvenic in znanstvenikov objavila primerjalno raziskavo, ki je pokazala, da se iberska podvrsta belouške Natrix astreptophora toliko razlikuje od navadne belouške, da ji pripada status nove vrste.

Podvrsta, ki jo najdemo v Severni Afriki, na Iberskem polotoku in na francosko-španski meji, se od navadne belouške razlikuje predvsem po svoji rdečkasti obarvanosti, manjšem številu trebušnih reber in drugačni obliki lobanje. Iberska vrsta se z navadno belouško geografsko stika le na jugu špansko-francoske meje, kjer pa redko prihaja do križanj. Z nadaljnjimi raziskavami bodo morda dokončno potrdili razliko in tako Evropo obogatili z novo vrsto kač.

V reviji Nature Immunology je bil včeraj objavljen članek o odkritju molekule, ki je ena od vzrokov za nastanek avtoimunskih bolezni, kot so sistemski lupus eritematozus, revmatoidni artritis, sladkorna bolezen in multipla skleroza.

Temeljni vzrok za nastanek avtoimunskih bolezni pri človeku je napaka v procesu imunotolerance. Ta pri zdravem človeku poskrbi, da imunske celice, katerih naloga je obramba pred tujki, ne napadejo tudi lastnih celic našega telesa, temveč so do njih tolerantne. Ključna za imunotoleranco je programirana celična smrt ali apoptoza tistih celic, ki so avtoreaktivne oziroma usmerjene proti lastnim gradnikom telesa. Pri ljudeh z avtoimunskimi boleznimi pa je proces apoptoze moten.

Raziskovalna skupina je odkrila vzročno vpletenost specifične molekule mikro RNK v avtoimunost pri človeku. Mikro RNK so majhni odseki nekodirajoče RNK, ki imajo nalogo nadzora izražanja genov našega genoma. Konkretneje gre za molekulo, imenovano miR-148a, ki zavira tri gene, ki povzročajo apoptozo oziroma programirano celično smrt limfocitov B. Zaradi vpletenosti v kompleksne procese imunosti pa predstavlja dobro tarčo za nadaljnji razvoj terapij.

Nove belouške sprejemava Urša in Maja.