Kdo so naši predniki?

20. 2. 2017 - 7.05

Mednarodna raziskovalna skupina, ki so jo vodili znanstveniki in znanstvenice s švedske Univerze v Uppsali, v reviji Nature poroča o odkritju dednega materiala arhej, ki so najbolj sorodne evkariontom.

Med evkarionte prištevamo živali, glive in rastline. Skupno vsem evkariontom je, da se njihov dedni material nahaja v celičnem jedru. Še pred pojavom bolj kompleksnih evkariontskih celic pa so Zemljo že poseljevali prokarionti, organizmi brez celičnega jedra. Prokarionte delimo na bakterije in arheje. Arheje so enocelični mikroorganizmi. Najbolj znane so po tem, da uspevajo v ekstremnih okoljih, kot so na primer termalni vrelci.

Manj pa je znano, da so arheje po marsikateri lastnosti, denimo prepisovanju genov, bolj podobne evkariontom kot bakterijam. Po eni od teorij so namreč evkariontske celice nastale tako, da je neka arheja požrla bakterijo, prednico celičnega organela mitohondrija. Mitohondrij z oksidacijo molekul proizvaja energijo za evkariontsko celico, ima pa tudi svojo lastno molekulo DNK. Po zgradbi in po nukleotidnem zaporedju njegove DNK je mitohondrij podoben skupini bakterij, imenovani alfaproteobakterije. Več o nastanku evkariontskih celic pa lahko izveste v naši oddaji Frequenza della scienza z naslovom In bila je celica.

O arhejskem predniku evkariontskih celic do pred kratkim ni bilo veliko znanega. Nedavno je bila v globokih morskih usedlinah odkrita skupina arhej imenovana Lokiarchaeota, ki je po nukleotidnem zaporedju DNK zelo sorodna evkariontom.

V prej omenjeni študiji so določili nukleotidno zaporedje molekul DNK iz okoljskih vzorcev z različnih delov sveta. Podatke so nato s pomočjo bioinformacijskih metod sestavili v genome organizmov, tudi takih, ki jih sploh ne znamo gojiti v laboratoriju.

Njihovi podatki nakazujejo, da obstaja nadskupina evkariontom sorodnih arhej, ki so jo poimenovali Asgard. V nadskupino Asgard so poleg prej omenjene skupine Lokiarcheota umestili še na novo odkrite skupine Thor-, Odin- in Heimdallarchaeota. Navdih za imena so očitno črpali iz nordijske mitologije. V DNK-ju Asgard arhej so odkrili tudi gene, za katere je do sedaj veljalo, da jih imajo le evkarionti. Raziskovalci in raziskovalke zato predlagajo, da prednice današnjih evkariontskih celic sodijo v nadskupino Asgard arhej in da so bile že veliko bolj podobne modernim evkariontskim celicam, kot smo to menili do sedaj.

O svojem izvoru se je informirala Angelika.