Ko od skrbi želodec boli

5. 3. 2021 - 7.05

Skoraj ponarodelo prepričanje, da so težave z želodcem in prebavnim traktom povezane z otožnim in razdražljivim počutjem, je dobilo znanstveno potrditev. Najnovejša raziskava britansko-avstralske raziskovalne skupine, objavljena v znanstveni reviji Nature Communications, je povezavo med razjedo v prebavnem traktu ter drugimi boleznimi prebavil in depresijo dokazala tudi na genetskem nivoju.

Glavna dejavnika tveganja za razjedo na želodcu in dvanajstniku sta pogosta uporaba protibolečinskih zdravil iz skupine nesteroidnih antirevmatikov, kot so denimo Aspirin, Nalgesin in Naklofen, ter okužba z bakterijo Helicobacter pylori, ki se nahaja v želodcu. Ker razjeda ob neustreznem zdravljenju lahko napreduje v rakavo bolezen, je pomembno, da jo pravočasno začnemo zdraviti z zdravili za zniževanje želodčne kisline in antibiotiki. Sočasno se lahko pojavijo tudi druge bolezni prebavnega trakta, kot so refluks, sindrom razdražljivega črevesa ter vnetne črevesne bolezni, kamor prištevamo Crohnovo bolezen.

V aktualni študiji so se raziskovalke in raziskovalci osredotočili na minimalne razlike v genskem zapisu, ki jih imenujemo polimorfizem posameznega nukleotida. Preučevanje genskega zapisa pri več kot 450 000 posameznikih je privedlo do odkritja osmih polimorfizmov posameznega nukleotida, povezanih z razjedo na želodcu in dvanajstniku.

Preučevani polimorfizmi so se nahajali v genih z genskim zapisom za proteine, ki se nahajajo v možganih v hipokampusu ter v okolici genov z vplivom na izločanje prebavnih sokov. Nahajajo se tudi v bližini gena, ki določa krvno skupino nič. Ta krvna skupina je bila že v predhodnih raziskavah povezana z večjo pojavnostjo razjed v prebavnem traktu. Nekateri izmed zaznanih polimorfizmov pa so bili že prej povezani z večjo dovzetnostjo za okužbo z bakterijo Helicobacter.

Študija je izpostavila pojavljanje enakih genetskih polimorfizmov pri osebah, ki imajo razjedo na želodcu in dvanajstniku, ter pri osebah z diagnozo velike depresivne motnje. To predstavlja jasen dokaz genetske sorodnosti med duševnimi in prebavnimi motnjami, ki smo jo že dolgo slutili. Opaženo povečano genetsko tveganje za sorojence pa še dodatno potrjuje vpliv dednosti pri opisanih boleznih.

Zakaj celo družino pestijo težave z želodcem, je končno izvedela Andrea.