Pasji dremež

16. 10. 2017 - 7.05

Znano je, da ljudje tvorimo in utrjujemo trajne spomine med spanjem. Nedavno je raziskovalna skupina iz Budimpešte v znanstveni reviji Scientific Reports poročala, da se podobno dogaja tudi pri psih.

Raziskovalci in raziskovalke so v preteklih raziskavah pasjih možganov pogrešali povezavo izmerjene električne aktivnosti med spanjem s funkcijo te aktivnosti. Vprašali so se, če so električni signali, poimenovani spalna vretena, ki se pojavijo v drugi fazi spanja, tudi pri psih povezani s spominom. Spalna vretena predstavljajo značilno možgansko aktivnost s hitrimi ritmičnimi oscilacijami, ki trajajo vsaj pol sekunde. Ta so pri ljudeh in podganah povezana s spanjem, učenjem in zdravim staranjem.

V raziskavo so vključili 15 psov, vse kosmatinke in kosmatince v tri poskuse. Najprej so pri vseh izmerili bazično električno aktivnost možganov. Psom so na glavo namestili elektrode in tako tri ure spremljali aktivnost njihovih možganov. Sledila sta kontrolni in testni poskus.

V kontrolnem poskusu so lastniki in lastnice psom nekajkrat dali že znan ukaz, na primer ‘sedi’ in ‘prostor’. V testnem poskusu pa so bili psi, vajeni ukazov v madžarščini, soočeni z angleškima ukazoma za sedi - sit - in prostor - lie down. V obeh poskusih je po eksperimentalnem bloku z ukazi sledilo triurno merjenje električne aktivnosti možganov psov. V testnemu poskusu je temu sledilo še preverjanje, kako uspešno so se psi naučili novih angleških ukazov.

Znanstveniki in znanstvenice so bili posebej pozorni na signale v času ne-REM spanja. Tudi pri psih so odkrili spalna vretena. Ti signali so se pri psih gibali med 9 in 16 Hz. V nadaljevanju raziskave so preverili povezavo med pojavnostjo teh signalov na minuto merjenja in uspešnostjo na testu z novimi ukazi. Odkrili so povezavo med psi, ki so si hitreje zapomnili ukaze v njim prej neznanem jeziku, in pogostosti spalnih vreten, posnetih s pasjim elektroencefalogramom.

Kot zanimivost poskusa naj navedemo, da se je novih ukazov priučilo več psičk kot psov. Nič nenavadnega pa ni, da je pasji spomin tako podoben človeškemu, saj smo vsi le živali.

Znanstveni britof je spisala še vedno zaspana in pozabljiva Zarja.