5. 1. 2015 – 8.40

Who is Alex from Target? Who cares.

Audio file

"If Kim Kardashian ever gets in a car accident and you don't think I'm calling her Kim Carcrashian well whoahohoho my friend you are mistaken."

- Verižni Tweet na Twitterju. #nowthatsfunny

 

Ah, memei. Z vami jih bomo delili še naprej v letu 2015, ampak najprej velja pod lupo vzeti trend, ki je močno zaznamoval, oz. lahko kar rečemo svojo temno senco metal čez pokrajino nam ljubih spletnih neumnosti.

Govorimo o t.i. »manufactured« oz. »fake« memes«. Tu ne bomo naivni: marsikateri pravi meme, ki je svoj nekaj tednov trajajoč puč nad našo koletivno zavestjo lansiral iz zakotnih predelov spleta - 4chan, nešteto vlogerskih kanalov na YouTube-u - na koncu ne bi uspel brez ameriških jutranjih šovov in fotrskih tech portalov. Spletni navdušenci, ki bi denimo v plesu Harlem Shake videli trd dokaz o neomejenih viralnih možnostih interneta in o eksponentnih cifrah, ki jih ta naj bi bil sposoben spontano aktivirati, čaka hladen tuš, saj je ta ples, ki je ves na internet priključen svet obnorel dve leti nazaj, dosegel tak status le in samo po posredništvu močnih spletnih akterjev, ki so pri tem imeli vsaj posredni finančni interes.

Kar pa ne pomeni, da je Harlem Shake - ali What Does The Fox Say?, ali Such doge, much wow - zaradi tega manj pristen. Ne glede na eventualni domet teh in drugih meme pojavov, smo pri njih še vedno soočeni s tistim čudaškim je ne sais quoi, ki ga ni mogoče v naprej planirati ali kupiti, in ki ga lahko prispeva samo kolektivno omrežno delovanje interneta. To je pomembno imeti v mislih, ko se lotevamo manufactured memes, ki so preplavali internet v letu 2014. Gre za meme, kjer so holyvudski portali, kreativne agencije in Twitter računi megakorporacij na lastno pest poskušali lansirati nek meme oz. viralni pojav. No, gre za cenene meme, ki si tega naziva ne zaslužijo, in pri katerih namesto veselega in zmedenega »wtf? Cool!«, prvi stik vzbuja reakcijo »Really? Take stvari se zdijo kul moji teti, in moja teta še vedno uporablja Hotmail«.

Začnimo z »največjim« meme-om letošnjega leta. Pun intended. Le kdo bi si mislil, da bo internet odkril sliko ogroooomne, nage in do visokega leska naoljene riti reality TV zvezdnice Kim Kardashian? Sploh, če se omenjena slika pojavi na naslovnici tiskane revije Paper? Sploh če se pod to sliko nahaja napis »Break the internet Kim Kardashian«. Tako očitne vabe za meme še nismo videli, in nekateri so očitno grizali. Če vas zanima, lahko v Google vtipkate »Kim Kardashian butt meme«... In, glej ga zlomko, prvi zadetek, ki nam Google ponuja, je povezava na članek »The Best Kim Kardashian Butt Memes«, ki se nahaja na spletnem portalu eonline.com. Da, tako je, na spletnem portalu televizijskega kanala, kjer ima Kim Kardashian svoj reality show. Skratka, rit najbolj slavne Kardashianke je čudo narave, in po litru lubrikanta in nekaj ur dela v photoshopu, so podobnosti, ki so jih uporabniki našli, kar osupljive: znamenita brada očeta iz risane serije Family Guy, mitološki kentavr, glazirani krofi Crispy Creme... A žal, oz. na srečo, Kim Kardashian z svojo zadnjico ni uspela sesuti spleta. Pravzaprav, če pod prej omenjenim iskalnim nizom pogledamo zavihek za slike v Googleu, lahko bi količino slik, ki so nastale na podlagi te fotografije, opisali kot skromno. O številkah, ki bi bile primerljive s pristnimi leaki zasebnih fotografij holyvudskih zvezdic, ne moremo govoriti. Bolj duhovite primere memea smo že našteli, sicer pa prevladujejo na prvo žogo štose in fanovske reference na oddajo Meet The Kardashians. Če sploh kaj, je Kim s tem memeom v narekovajih uspela še en vprašaj postaviti na koncu začudene poizvedbe njenih kritikov »Kdo sploh je ta ženska? Kaj je v lajfu sploh naredila?«

Naslednji fake meme kaže na razsežnosti in absurdnosti, ki nastanejo, ko se akterji kreativnega kapitalizma podajo v svet viralnih vsebin. Dasiravno ne gre zanikati, da je 100% fake, in da je kot beli dan jasno, kdo od njega profitira, še vedno se ne ve, kdo je »kriv« za njegov nastanek. V duhu podcasta Serial - ki, mimogrede, je odličen in ki ga ekipa Prvega ponedeljkovega jutranjca še vedno toplo priporoča - obstaja več teorij. Govorim o Alexu Christopherju LaBoeufu, bolj znanem kot »Alex from Target« oz. kar #alexfromtarget. Gre za običajnega najstnika iz Teksas, ki dela na blagajni v lokalni branži veleblagovnice Target in ki, recimo, malo liči na Justina Bieberja. No, vsaj čupo ima podobno. Pač, mladenič vsekakor ustreza predstavam o moški lepoti, ki trenutno prevladujejo med najstnicami, ki visijo na internetu. In na koncu oktobra je slika tega fanta na delovnem mestu postala viralna. Število Alexovih followerjev na Twitterju je v enem dnevu rastlo iz 144 na več kot 600,000. Več kot 2.2 miljonov Tweetov/ljubezenskih izpovedi je pa bilo objavljenih s heshtegom alexfromtarget... Čez noč je Alex postal glavna zgodba ameriških novic in mainstream internet portalov... mladenič je celo bil gost v popularni pogovorni oddaji The Ellen DeGeneres Show.

Čakaj, si reče normalen človek, nekaj tu smrdi. A ja, a misliš zastonj publiciteto, ki jo je zaradi tega memea - spet v narekovajih - dobila ameriška veriga veleblagovnic Target? 274% rast obiska spletne strani omenjene megakorporacije na vrhuncu pojavnosti Alexa iz Targeta namiguje, da celo je nekaj na tem, a vendar, odgovorni pri Targetu ostro zanikajo vpletenost podjetja v tej PR potezi. Če sploh je PR poteza. Kaj pa če gre res za meme, ki je spontano nastal na Twitterju? No, ja. Odgovornost je eventualno prevzela neka kreativna agencija, ki naj bi na lastno pest, brez dovoljenja ali vednosti Targeta, ustvarila in širila ta meme, Targetu v prid. Agencija Breakr, ki se ukvarja s spletnim marketingom, naj bi angažirala Twitter uporabnice za širjenje te slike... za lastno promocijo. Očitno je ta PR stunt na nek način bil uspešen, saj se je o agenciji Breakr veliko govorilo, ko je meme bil na vrhuncu popularnosti. A po drugi strani, nekateri strokovnjaki menijo, da je vse skupaj sumljivo, saj agencija ni dala ven nobenih dokazov, da je vse to res načrtovala, oz. če je, naj bi si s svojim šlampastim pristopom - vsi vpleteni, tako Target kakor mlade Twitterašice, so se od nje uradno distancirali - delala več škode kot koristi. Tu je še teorija zarote oz. kar zdrava pamet, ki pa pravi, da je zadeva seveda v resnici Targetovo maslo.

Kakorkoli že, fuj. Lov za internetni keš je trenutno na vrhuncu, in sodeč po situaciji okrog konca devetdesetih, ko se je napihal prvi internetni balon, tovrstne gluposti se bojo še naprej zapovrstile v letu 2015, vse dokler ta novi »bubble« ne poči.

Speaking of which... v posnetku

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.