KYOKA: Is (Is Superpowered)
Raster-Noton, 2014
Raster-Noton se je v svetu elektronske glasbe uveljavil predvsem kot založba s posluhom za avantgardne, praviloma precej ekstremne, pogosto konceptualno ukrojene muzike, ki jih bodisi poslušaš doma v fotelju bodisi v kakšni galeriji. Njihove varovance smo tudi na domačih odrih videvali v Kinu Šiška, Kinu Dvor ali pa v kakšnem ljubljanskem parku. Ni torej založba, ki bi jo pretirano zanimala plesna elektronska glasba, čeprav se je priložnostno pojavila kakšna izjema. Da mu plesna elektronika ni povsem tuja, je ne nazadnje tudi pri nas pokazal Raster-Notonov soustanovitelj Olaf Bender alias Bytone. V Štirki je s precej plesnim setom nastopil britanski dvojec Emptyset, priložnostno pa je kakšno bolj technoidno ploščo pri založbi objavil tudi Kouhei Matsunaga. Toda v vseh teh primerih je o plesnosti treba govoriti v narekovajih, pa čeprav morda le zato, ker tipična klubska publika vsaj zaenkrat tovrstne glasbe ne razume v kontekstu plesnega. No, to bi se za Raster-Notona utegnilo spremeniti zdaj, ko je svoj nov dolgometražec 'Is (Is Superpowered)' tam objavila japonska producentka Kyoka.
Po prvih, skromno rečeno navdušenih odzivih na njen novi album je pravzaprav presenetljivo, da je njena prva, pred dvema letoma pri Raster-Notonu objavljena mala plošča 'Ish' ostala razmeroma spregledana. Še toliko bolj zato, ker gre za nastavek izraza, ki ga sedaj predstavlja s ploščo 'Is (Is Superpowered)'. Zakaj je EP ostal spregledan, lahko le ugibamo. Deloma bržkone zato, ker dolgometražec že sam po sebi pritegne večjo pozornost kot mala plošča, deloma pa se vzrok najbrž skriva tudi v samem Raster-Notonu. Zdi se namreč, da je fene avantelektronske glasbe nekako minilo tisto navdušenje, ki je še pred nekaj leti pospremilo praktično vsako Raster-Notonovo ploščo. Razlog za to pa verjetno tiči v dejstvu, da se je založba s svojo estetiko začela preveč ponavljati, kar se – vsaj kar zadeva elektronsko glasbo – lahko hitro vrne kot bumerang. Če to drži, se bo sedaj pokazalo tudi skozi odziv na ploščo 'Is (Is Superpowered)', ki sicer deloma sledi prepoznavni založbini estetiki, a na drugi strani od nje tudi odstopa. Je namreč bržkone najbolj plesno angažirana plošča v Raster-Notonovem katalogu, za nameček pa se na njej pojavijo še elementi elektronskega popa.
Plošča nekaj novega, svežega ponudi že na prvi posluh, ta vtis pa se z vsakim vnovičnim poslušanjem le še okrepi. Verjetno je tu nekaj zaslug treba pripisati tudi prekaljenima producentoma Franku Bretschneiderju in Robertu Lippoku, sicer članu dvojca To Rococo Rot, ki sta Kyoki pomagala izpiliti album. Pri snemanju je kot basist sodeloval tudi Mike Watt, (nekdanji) član kalifornijskih alter rockerjev Minutemen in Porno for Pyros, torej zasedb, ki v kontekstu Raster-Notonove estetike tako rekoč izpadeta kot dobra šala. No, na plošči 'Is (Is Superpowered)' boste zaman iskali kakšne rockovske pritikline. Predvsem skozi prizmo zvočne podobe in raziskujoče, s kirurško natančnostjo ukrojene ritmike album tako rekoč nezgrešljivo sledi izročilom Raster-Notona, a hkrati krene tudi v bolj samosvojo smer. Bodisi v smer že skoraj povsem standardnega techna, bodisi v smer nekakšnega ekscentričnega electra, nad katerim pogosto visi še senzibilnost elektronskega popa. Temu v prvi vrsti botruje studijsko zmanipuliran, razstavljen in sestavljen Kyokin vokal, ki ob prvem stiku z njeno glasbo najprej pritegne pozornost. 'Is (Is Superpowered)' je plošča, ki najde izvrstno ravnotežje med »foteljsko« in plesno elektroniko, zelo verjetno pa jo bomo ob koncu leta srečevali tudi v pregledih letošnjih diskografskih presežkov. Upravičeno.
Dodaj komentar
Komentiraj