Začasni objekti in hibridni prostori
Na spoju umetnosti in tehnologije se ustvarja hibridni prostor za kreiranje nečesa novega, ločenega od narave. Objekti, ki začasno vstopajo v hibridno polje, se izdvajajo iz vajenega načina prepoznavanja in uporabe tehnološkega aparata. Pred nami je razprto tehnološko drobovje, ki ustvarja vizualno in zvočno pokrajino sveta tehnologije.
V delu Marka Batiste se tehnologija in umetnost skupaj podredita postavitvi v arhitekturno zasnovo galerijskega prostora. Na takšen način surova tehnologija ne preseže umetniškega, estetska nota slikarja pa ne preseže tehnološkega. Intermedijski hibrid se tako uspešno bojuje proti estetizaciji tehnologije skozi procesiranje zvokov sodobnega sveta, ki se rojevajo in reproducirajo znotraj človeške kulture. Umetniški pristop Batiste niso hladni tehnološki stroji, ampak toplota zaznavne zvočne pokrajine, ki se vzpostavi v brezčasni ujetosti znotraj galerije ali v omejenem trenutku performansa. Arhitektura prostora, v katerem se procesira umetnikovo delo, izkorišča akustične danosti prostora in prevzema dramaturško zasnovo celotne postavitve. Razstavljeni tehno-umetniški sistemi so tako prilagojeni glede na zmožnosti galerijske kocke, katere infrastruktura diktira popolnoma novo pozicijo razstavljenih objektov.
Samostojna razstava Marka Batiste Začasni objekti in hibridni prostori v Galeriji Vžigalica je »priredba« istoimenske razstave, ki se je zgodila v začetku letošnjega leta na Koroškem, v sedemsto kvadratnih metrov velikem razstavnem prostoru. Batista se je z velikega formata premaknil v intimnejši prostor Vžigalice, v katerem je zvok postal bolj skoncentriran, doživljanje celotne postavitve pa veliko bolj enovito in intimno. Plasti zvoka je tako moč razločiti le, če pozorno prisluhnemo vsakemu izhodu posebej. Bogata zvočna slika je podkrepljena z vizualno, ki se giba skupaj z zvokom, in vstopa v našo vidno polje kot del zvočne kulise v prostoru.
Sistemi, ki jih Batista ustvarja in mapira znotraj karte intermedijske umetnosti, so tehnološke, elektromagnetne in kemične tvorbe – hibridni objekti znotraj hibridnega prostora. Vsak sistem ustvari vizualno ali zvočno podobo, ki jo procesira visoka napetost, elektrokemična reakcija ali elektromagnetno valovanje. Gre za raziskovanje vizualnih in zvočnih podob, ki se formirajo prek različnih tehnoloških vmesnikov ali kemijskih procesov, ki abstraktne informacije konkretizirajo v umetniško izkušnjo.
Poleg fizičnega prostora, kanala, po katerem se producira zvočni ali vizualni signal, naj bi Batista raziskoval koncept prostora tudi v idejnem smislu - kot prostor sodobnega sveta, prežetega z elektronskimi napravami in digitalno tehnologijo. Izkušnja človeka, ki vsakodnevno uporablja tehnološke pridobitve vedno na enak način, je omejena in že vnaprej določena. S tem ko Batista prikaže notranjost sestavljenih sistemov oz. samega procesa ne skrije pod hi-tech masko, nam ponudi novo, še neavtomatizirano izkušnjo tehnologij. Njegovi eksperimentalni sistemi, ki združujejo tehnološke, elektromagnetne in kemične sisteme, oblikujejo novo čutno percepcijo avdio-vizualnih sistemov, ki razširja našo pojmovno mrežo odnosa do tehnologije. Še več – delo Batiste naj bi tehnologijo celo demistificiralo. Razprta tehnologija ponuja celostno izkušnjo in nudi zavetje pred naravnim in kaotičnim. Človek in tehnologija sta temeljno združena v kulturi, ki danes brez tehnologije sploh ne more več obstajati.
Če bi se morali odločiti, ali Batista ustvarja Maschinenkunst, torej strojno umetnost ali obratno Kunstmaschine – umetniški stroj - o čemer se je spraševal Janez Vrečko v avantgardnih primerih z INHUK-a in Bauhausa - bi njegova dela nedvomno uvrstili v umetniške stroje, ki z vrhuncem človeške ustvarjalnosti – tehnologijo - gledalcu odpirajo nova polja slišnega in vidnega. Stroj, ki ga je ustvaril človek, je programiran, da ustvarja umetnost.
Marsikateri obiskovalec je pričakoval, da bo sredino otvoritev razstave Začasni objekti in hibridni prostori pospremil tudi performans Batiste. Performansa tokrat ni bilo, zgodil pa se bo naslednji mesec v okviru Poletne muzejske noči 2014 - 21. junija ob desetih. Če ste že vsakodnevno vpeti v tehno svet, lahko 21. junija storite to zavestno in celostno. Naj se vaše telo odpre tehnologiji!
Dodaj komentar
Komentiraj