... ime česa je ...
Nocoj v oddaji vstopamo v slojene intrigantne zvočne prostore, v harmonizacijo imen, ki skozi mehki zven spregovarajo tudi o perečih vprašanjih ter v zvensko podaljšana in modulirana akordična zaporedja, ki vstopajo v zvenske splete v tišini.
Irskega tolkalca, elektrofonika in improviztorja DAVIDA LACEYA v zadnjih letih poslušamo skozi številna zanimiva sodelovanja, skozi katere preči raznolike ustvarjalne pristope. Poslušali smo ga v sodelovanjih z Davidom Donohueom, Patrickom Farmerjem in Andrewem Fogartyjem. V glasbi Lacey s kolegi ali sam ustvarja skrajno pretanjeno zvočno in zvensko izkušnjo, kjer se zvoki glasbil modulirajo, zvenijo in odrezavo ponikajo v tišino ter se skrajno organsko spajajo s sintetičnimi zvoki in šumi, v polju intenzivnih frekvenc, mehkih podaljšanih odzvenevanj, šumov, mikroritmov in rezov v tišino. Obenem jih včasih vtira v kolaž, v ruralni šum živalske farme, kjer prednjačijo predvsem zvoki prejadi in svinj, ki se prepletajo z elektronskimi zvoki, sinusoidami, zveni tolkal in gramofonskimi rezi ter zvokom mehanizacije. Slišali smo ga tudi v kolažih zvokov, prihajajočih iz vsakdanjega okolja, ekstraktov šuma, ustvarjenega v zatohlih, mehaniziranih, duhamornih pisarniških okoljih, šuma mehanizacije, brnenja ventilacije, premikanja materiala, šuma računalnikov, ki njegovo ustvarjanje umeščajo med principe konkretne glasbe in prakse terenskih posnetkov. Tako je tudi na novi ploči A Year in Any Other Place, izdani letos pri založbi Falt. Tudi na njej prisluškujemo enigmatičnim zvočnim in fizičnim prostorom, odzvenevanju tolkal, klavirja, vsakdanjih predmetov, vtrtih v resonančne prostore, ki se meglijo in premeščajo, zvenijo blizu ali od daleč, v zvočni materiji pa težko ločimo intencionalno akcijo od naključne, med namernim zvočenjem in pasivnim beleženjem prostora. Tudi zato gre v treh skladbah te kasetne edicije za skrajno intrigantno zvočno izkušnjo, ki ji bomo prisluhnili v skladbi A Year in Any Other Place I …
Nizozemski basist, skladatelj, poustvarjalec in organizator koncertov in dogodkov KOEN NUTTERS ustvarja in deluje med Berlinom in Amsterdamom, kjer sovodi organziacijo za sodobno glasbo DNK, v Berlinu pa je član zasedb The Pitch in Konzert Minimal. S prvo ustvarja, druga pa je izraziteje posvečena izvajanju sodobnih, eksperimentalnih kompozicij večinoma iz kroga skladateljev in skladateljic mednarodne združbe Wandelweiser, ki je Nuttersu tudi idejno in zvensko blizu. Med Berlinom in Amsterdamom je nastala tudi spremenjliva zasedba THE NAMES, katere eno verzijo sem imel priliko v živo slišati v Berlinu. Nutters je njen glavni idejni vodja in komponist, v zasedbi pa se posveča tkanju in iskanju vezi denimo med postcageanskim miljejem eksperimentalne in sodobne glasbe ter čikaško združbo AACM. Vstopa torej v polje, ki je prekrito, a zgodovinsko zastrto, zamolčano in izbrisano. Številni Afroameričani namreč niso bili uradno sprejeti v njen »kanon«, kar se intenzivno spreminja v zadnjih dveh letih tudi spričo turbulentnosti časa, protestov in dviga glasu proti sistemskemu in prikritemu rasizmu. Za srčiko kompozicij Nutters iz črk imen glasbenikov in zgodovinskih oseb ustvari osnovno tonsko zaporedje, sekvenco, ki se nato v skladbah pretopi v dolge, tiho zveneče tone, v upočasnjene, v času zamrznjene melodije, v fragmente, zvočna barvanja in teksture ter krhke harmonske sklope. Vanje se včasih vtisne beseda, fragmentarno ali kot posnetek, vse skupaj pa prečijo pomenske, zvensko potentne tišine. Na plošči Four Names And A Song, ki je letos izšla pri založbi Editions Verde, so štiri skladbe, med njimi tudi tri: prva posvečena aktivistki, filozofinji, profesorici, akademičarki Angeli Davis, dolgoletni borki proti ameriškemu imperializmu, sistemskemu rasizmu, proti sistemu kaznovanj in kaznilnic in za osvoboditev Palestine. Druga skladba je posvečena aktivistki, pisateljici in borki za državljanske pravice Michelle Alexander in je vanjo integriran njen posnetek njenega govora, še v eno pa so vtisnjene besede pisateljice, feministke in aktivistke Audre Lord. Mi bomo slišali skladbo Song For Angela Davis (Overdub Version), v katere mehkem zvenu razprostrtih melodij in harmonskih spletov se fragmentarno vplete njen stavek: »Do izraza zavezniki imam ambivalenten odnos, saj menim, da bi morali belci pri spopadanju z rasizmom vedeti, da imajo pri čiščenju družbe od rasizma enako velik delež kot ljudje, ki so neposredna tarča rasizma.« Nutters v svojo mehko glasbo vtre tudi vprašanja krivde, vprašanja apropriacije itd. … in s tiho naslombo na tradicijo jazza vzpostavlja obenem bistvena vprašanja našega odnosa tudi do te glasbene forme ter vmeščanja vanjo. Skladbo, ki se na plošči nahaja v nasneti verziji, ki ne agitira, a preko mehkobe pušča usedline, poleg Nuttersa s kitaro in z glasom kot The Names izvajajo še Seamus Cater z ustno harmoniko in glasom, Heather Frasch s flavto, Marielle Groven z violino in z glasom ter Aimée Theriot-Ramos z violončelom in glasom.
Nutters je lani pri založbi Elsewhere izdal fino ploščo z ameriškim skladateljem in violistom JORDANOM DYKSTRO. Dykstra je študiral z Michaelom Pisarom, Wolfgangom von Schweinitzom in Ulrichom Kriegerjem ter z ALVINOM LUCIERJEM. Ustvarja sodobno glasbo za različne sestave, filmsko glasbo in bolj konceptualno zaokrožena dela, obenem pa vodi imenitno založbo Editions Verde. Pri njen je letos v sodelovanju z Important Records izšla njegova skupna plošča s pokojnim skaldateljem in mentorjem Alvinom Lucierjem, Out of Our Hands. Na naslovnici sta skupaj na njegovem vrtu v kraju Middletown, ki je posledično vtrt v naslov Dykstrine skladbe 32 Middle Tones, ki je svojstveno posvetilo lani umrlemu Lucierju. Obe skladbi, tako Lucierjevo kot Dykstrino, izvaja ansambel za sodobno glasbo ORDINARY AFFECTS v sestavi Morgan Evans-Weiler z violino, Jordan Dykstra z violo, Laura Cetilia z violončelom, J. P. A. Falzone-& Luke Damrosch s tolkali. V obeh gre za preplet harmonskih nihanj, pretakanj, subtilnih medfrekvenčnih utripanj, ki so v Dykstrini skladbi povezani s podaljšanimi akordi, sozvenom godal, v katere se včasih pritajeno vpletejo zapeti glas ali zven in šum tolkal, ki razburkajo skupinski zven nizanih akrodov in ga raztelešijo, podaljšajo in modulirajo do tihega odzvena v tišino, ki jih nenehno serijsko prebada …
Playlista:
1.) A YEAR IN ANY OTHER PLACE I- DAVID LACEY
2.) SONG FOR ANGELA DAVIS (OVERDUB VERSION)— THE NAMES
3.) 32 MIDDLE TONES- JORDAN DYKSTRA
Dodaj komentar
Komentiraj