... (pre)mešati ...
V tokratni oddaji se bomo spustili v polje različnih silnic, ki odzvanjajo v tišini, v ozadnjem šumu nove glasbe ameriškega skladatelja MICHAELA PISARA-LIUJA, rednega gosta te oddaje že skorajda dve desetletji, člana grupacije skladateljev in poustvarjalcev Wandelweiser in katalizatorja tradicije eksperimentalne glasbe pri številnih izvajalcih in mlajših skladateljicah in skladateljih.
Njegova glasba je vedno razširjeno polje, polje izračunov, polje okvirjev, v katere umešča zvok in njegovo odsotnost, je eksperimentalno polje razpotegnjenega zvena, dislociranega v tišini in šumu, v premeščujoči igri frekvenc, referenc, pomenov, konceptov, zgodovin, teles, izvajalcev in prostorov. Nocojšnja oddaja jih meša skozi tri nove izdaje njegove glasbe. Prva je plošče Stem Flower Root z istoimensko kompozicijo za trobento in sinusne tone v izvedbi znanega ameriškega trobentarja NATEA WOOLEYA, ki jo je lani založil pri lastni založbi Pleasure Of The Text. Nastala je kot naročilo za festival For/With, ki ga je Wooley prirejal med l. 2017 in 2019 in na katerem je izvajal nova dela za trobento skladateljic in skladateljev, kot so Ash Fure, Annea Lockwood, Eva-Maria Houben, Catherine Lamb, Ryoko Akama, Katherine Young, Christian Wollf in Wadada Leo Smith. V skladbi Pisaro-Liu gradi na igri nežno razgrnjenih frekvenčnih sinusnih tonov in zvenov trobente, ki v lirični maniri prehaja med (zadušenimi) dolgimi toni in melodičnimi pasusi in se vpenja v širšo mrežo, ki bazira na urejenih razmerjih med koreninasto strukturo, strukturo cveta in stebla, med množenjem frekvenc, njihovih trkov, senčenj, pulziranj in razširjanj zvena ter nežnega podčrtovanja liričnih melodij. V prvem delu je trobenta le ena frekvenc, ki se vpne v frekvenčasto zvensko polje in ga subtilno predrugači, nežno vzburka. Ko se to polje razredči in stopi v ozadnje, pride na plano melodičnost, ki se v zadnjem delu nežno spne s frekvencami. Gre za čudovito in obenem skrajno občutljivo glasbo, ki v sežemanju in premeščanju vmesnih prostorov med sintetičnimi toni in toni glasbila ter melodijo preseže golo shemo, strukturo s širjenjem zvočnih barv in harmonskih ter spektralnih polj.
Druga solistična skladba je starejšega datuma. Skladba za solo električno kitaro, radio, kamenčke in žvižganje Mind Is Moving (IX) je nastala l. 2011 in spada v daljši niz solističnih skladb, ki jih je Pisaro-Liu zabeležil že l. 2000 na plošči Mind Is Moving I. založbe Edition Wandelweiser, pisati pa jih je začel že sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja. Leta 2016 smo v tej oddaji prisluhnili tej deveti verziji v izvedbi ruskega kitarista Denisa Sorokina, s plošče, ki je l. 2015 izšla pri založbi Intonema. Lani pa je skladbo v Franciji posnel in izdal naš vsestranski kitarist PRIMOŽ SUKIČ in jo izdal pri založbi Inexhaustible Editions. Z njo se domača scena ni prvič vpisala v sodobno dediščino eksperimentalne glasbe, ki izhaja iz polja grupacije Wandelweiser. Pisaro-Liu je pri nas gostoval l. 2010 v Galeriji Kapelica, tedaj je Tomaž Grom tudi izvedel skladbo za kontrabas in sinusne tone Raduja Malfattija, Malfatti pa je nastopil, vpet v dislocirano zvočno-prostorsko instalacijo Inside Out Taa G. Vrhovca Sambolca. Če je v prvi verziji Pisaro-Liu kreiral prostor tišine in zvena v mirnem sosledju tonov, harmonij in tišin, skozi katere odzvanja prostor, v katerem se skladba izvaja, je tokratni prostor posejan še z majhnimi zvočnimi drobci in šumi radijske statike, kamenčkov in žvižganja. Sorokinova verzija izpostavi prostor, ki se s svojo dinamiko in umeščanjem zvokov prilagaja karakterju prostora, ki ga vtre v polje drobnosluha in lepote, celo kontemplacije, v svojstveno meditativno tišino, v katero nas vpenjajo tudi dodani šumi, ki niso kontrast, temveč integralen del celostnega zvenskega prostora skladbe. Sukič je skladbo posnel malce drugače, a z isto izvajalsko prefinjenostjo in drobnosluhom za zven, a jo postavlja v bolj bližnji plan. Kitarski zven posamičnih tonov, akordov, različen atak na strune ter njihova spreminjajoča dinamika in njihov (so)zven postanejo glavni prostor, v katerem se kot poslušalci gibljemo. S tem se izraziteje izpostavijo različne tonske konture, ki se širijo v tišino in se razširijo s spojem šuma radijske statike in drobcenih šumov in trkov kamenčkov ter pritajenega žvižganja. Če so ti v Sorokinovi verziji del enega samega razširjenega prostora, tu tvorijo bolj intenziven in premešujoč prostor za vandranje našega uma.
Slednji je v zadnjem desetletju potopljen v morje šuma, ki nas obdaja, v zgoščujoče sfere premeščujočih informacij sodobne kapitalistične družbe, v kateri zveni apatičnost in svojstven občutek neizhodnosti, brezprihodnosti, nezmožnost sprememb. Pisaro-Liu se tega vrpašanja loteva na plošči Revolution Shuffle, dvojni izdaji založbe Erstwhile s 106-imi krajšimi enominutnimi skladbami, ki temeljijo na vzorčenju zvoka, na svojstveni sempledeliji, fragmentih, kolažiranju, elektroakustični glasbi, chop & screwanju, plunderfoniji in se morda bliža celo sodobnim zvočnim estetikam, ki jih najdemo v vaporwavu in sorodnih scenah. Gre za osebno narativo, razpotegnjeno med preteklostjo in sedanjostjo, ki pa jo lahko premešamo in si tvorimo lastno. Vanjo vstopajo revolucionarni govori, radijski posnetki, zgodovinski posnetki, vsakdanji šum, hiphop, jazz, free jazz, folk, posthardcore, reggae, dub, hrup, soul, funk, klasična glasba, sodobna glasba, politika, filozofija, pop kultura, različne godbene tradicije, tišina, frekvence, glasovi, telesa, protesti, zgodbe, boji in žrtve, skoznje pa tlijo melanholija, obup, nostalgija, vzhičenost in potencialnost za naslednje revolucije, spremembe, reze. Čeprav je vse prežemajoče, nagneteno, hrupno, se v teh 106-ih skladbah skriva neka tišina, »tišina kot material«, sredstvo (bi rekel Pisaro-Liu), v katerem ta šum lociramo, ga izpostavimo, motrimo in spremenimo v nekaj novega, prihajajočega … Deset izsekov Revolution Shuffle bomo vpeli med obe kompoziciji, in to ravno zato, da bi pokazali, da Pisaro-Liu v vseh svojih skladbah odpira tovrsten prostor, le premešati je treba in prisluhniti …
Playlista:
1.) ROOM TONE-SINE TONE- MICHAEL PISARO-LIU
2.) THERE’S A RIOT- MICHAEL PISARO-LIU
3.) ESPACE REVOLUTIONAIRE- MICHAEL PISARO-LIU
4.) BILLYBOP REBELLION- MICHAEL PISARO-LIU
5.) TIME TO ROLL- MICHAEL PISARO-LIU
6.) STEM-FLOWER-ROOT (ODLOMEK)- MICHAEL PISARO-LIU
7.) REVOLUTION SHUFFLE- MICHAEL PISARO-LIU
8.) EASTWEST UTOPIA— MICHAEL PISARO-LIU
9.) L’ETUDE DE LA REVOLUTION- MICHAEL PISARO-LIU
10.) DANCING IN THE STREET- MICHAEL PISARO-LIU
11.) SILENCE IS MATERIAL- MICHAEL PISARO-LIU
12.) MIND IS MOVING (IX) (ODLOMEK)- MICHAEL PISARO-LIU
Dodaj komentar
Komentiraj