16. 10. 2013 – 23.00

Quadrophenia

Audio file

1. CD, 1 (townshend) THE REAL ME the who 4.25

CD outlaws, 1 (on) OUTLAWS bill frisell 4.19

The Real Me, uvodna pesem s klasičnega rock albuma Quadrophenia Peta Townshenda in skupine The Who, objavljenega 19. oktobra 1973. leta. Te dni torej mineva štirideset let od izvirne izdaje. V ta namen je Pete Townshend lani objavil razširjeno različico tega rockovskega manifesta o življenjskih slogih mladih iz šestdesetih in o resničnih dometih subkultur. Na tisti razširjeni različici je tudi celoten album, torej vse pesmi z njega in še par nanj kasneje ne vključenih poskusnih izvedb ali zametkov teh pesmi. Tudi pravkar slišana inačica The Real Me je začetna, rudimentarna, ki jo je Pete Townshend posnel sam oktobra 1972, torej leto prej, malo zatem, ko je že zapisal zgodbo o glavnem liku Quadrophenie, Jimmyju in njegovem odraščanju.

Nocoj se bomo spomnili te klasične plošče o slavni zgodovini rocka in odraščanja v šestdesetih in to s pomočjo omenjenih poskusnih in začetnih različic pesmi s Quadrophenie. Naslednja je programska Four Overtures, Štiri uverture ali uvodne predstavitve, ki predstavi vse štiri vidike Jimmyjeve osebnosti.

CD, 2 (townshend) 4 OVERTURES the who 6.18

Tudi tole kompleksno skladbo Quadrophenia - Four Overtures, je Pete Townshend posnel sam na osemkanalni magnetofon, kajpak z nasnemavanji.

Na razširjeni zbirki albuma Quadrophenia je več posnetkov, ki jih je Pete Townshend naredil za ponazoritev zgodbe o odraščanju Jimmyja, a jih kasneje ni vključil v končno različico albuma. Ena od njih je Joker James, za katero pravi, da je neke vrste zametek Quadrophenie, podobno, kot je bila zametek ene prejšnje sorodne konceptualne plošče, Tommy, pesem Glow Girl. Besedilo je Pete Townshend napisal in objavil v neki literarni reviji že 1968. leta, vendar je šele junija 1972. leta posnel pričujoči poskusni posnetek, ki pa ga kasneje ni vključil na album. Pravi, da s perspektive res ne sodi na Quadrophenio, kakršno si je zamislil. Mi sedaj – za zgodovinski spomin – poslušajmo ta zametek. Joker James.

CD, 3 (townshend) JOKER JAMES the who 3.40

Prej sem omenil še eno klasiko Peta Townshenda, Tommy iz 1969. leta. Obe, Tommy in Quadrophenio, imamo tudi v obliki filma, muzikalov in dveh različic plošč, izvirne in tiste z glasbo iz filma. Tommy pripoveduje zgodbo o v otroštvu zlorabljenem otroku, ki je bil priča umora in se je zaradi šoka umaknil v svoj svet in zaprl pred hipokrizijo in sprenevedanjem okolice. Tako izoliran je ostal, dokler se ni znašel med sorodnimi dušami, kjer se je odprl in eksplodiral. Quadrophenia je nadgradnja. Spet zgodba o odraščanju, vendar tokrat mogoče bolj abstrahiran arhetipski lik slehernega mladostnika iz šestdesetih, poosebljenega v Jimmyju. Naslov, Quadrophenia, je po eni strani oprt na razširjene opredelitve težav z duševnim zdravjem, kot je šizofrenija ali motnje identitete, po drugi pa na takrat aktualen način snemanja, ki se sicer nato ni ohranil, torej quadraphonic namesto stereophonic, Štirje deli osebe Jimmyja so simbolizirani v štirih članih skupine The Who. O tem govori naslednji poskusni posnetek, ki se tudi ni ohranil na končni različici albuma Quadrophenia, Quadraphenic Four Faces.

CD, 4 (townshend) QUADROPHENIC FOUR FACES the who 4.02

Štirje obrazi Jimmyja, poosebljeni v članih skupine The Who, se odražajo v štirih pesmih z albuma Quadrophenia. Helpless Dancer predstavlja čvrstega fanta, ki ga pooseblja pevec Roger Daltrey, Is It Me? Je romantičen vidik, poosebljen v basistu Johnu Entwistlu, samosvoj posebnež, ujet v službo hotelskega sluge, Bell Boy, je bobnar Keith Moon, zaključna pesem Love Reign O'er Me pa označuje Peta Townshenda. Od naštetih bomo nocoj poslušali dve, pravzaprav tri. Najprej poskusno različico pesmi Helpless Dancer.

CD, 5 (townshend) HELPLESS DANCER the who 2.16

1979. leta so posneli film po albumu Quadrophenia. Za film so uporabili še nekaj dodatnih pesmi, ki so nato zabeležene na raznih različicah plošč z glasbo iz filma, med njimi tudi prej slišano Joker James in par označevalnih priredb, med njimi Louie Louie The Kingsmen, Green Onions Bookerja Tja & The MG's in podobne. Na albumu z glasbo iz filma Quadrophenia pa ni recimo tele klasi

ne pesmi z izvirnega albuma, Cut My Hair, tokrat v začetni različici, kot jo je odigral Pete Townshend sam.

6. CD, 6 (townshend) CUT MY HAIR the who 3.28

15. novembra 1972. leta je Pete Townshend posnel prvo različico pesmi I'm One, ki govori o osamljenosti Jimmyja in ki je, kot pravi Townshend sam, dala ton celotnemu albumu Quadrophenia. To je tudi ena njegovih ljubših pesmi, ki jih rad izvaja. I'm One.

7. CD, 7 (townshend) I'M ONE the who 2.36

Že pred omenjeno prvo različico pravkar slišane pesmi I'm One iz novembra 1972, je Pete Townshend 25. julija 72 posnel tole začetno izvedbo pesmi Dirty Jobs, ki je ena redkih, ki se je ohranila iz tistega poletja. Pesem predstavi več novih likov, Jimmijevih prijateljev in znancev, ki prihajajo iz delavskega razreda in opravljajo umazane službe. Dirty Jobs.

8. CD, 8 (townshend) DIRTY JOBS the who 3.45

30. aprila 1972. leta je Pete Townshend posnel naslednjo zgodnjo izvedbo pesmi Is It In My Head, ki vsebuje avtobiografske sestavine, govori torej o njegovih občutkih. Pesem je nato ustrezno vključil v zgodbo o Jimmyju. Is It In My Head.

CD, 9 (townshend) IS IT IN MY HEAD the who 4.12

En od najbolj dorečenih poskusnih posnetkov, s katerim je bil Pete Townshend posebej zadovoljen, je naslednja izvedba pesmi I've Had Enough, ki jo je posnel sam 17. decembra 1972. leta. I've Had Enough.

CD, 10 (townshend) I'VE HAD ENOUGH the who 6.20

Naslednja je Sea And Sand, ki odseva cel kup razsežnosti Quadrophenie oziroma Jimmyjeve zgodbe. Govori o Jimmyjevem priljubljenem prizorišču, plaži v Brightonu, kjer je Jimmy marsikaj doživel in še posebej veliko razmišljal o svojem življenju. Sea And Sand.

CD, 11 (townshend) SEA AND SAND the who 4.13

Ena ključnih pesmi na albumu Quadrophenia je tudi Doctor Jimmy, ki vsebuje drobce pesmi Is It Me?, torej teme Johna Entwistla. Doctor Jimmy.

CD, 12 (townshend) DOCTOR JIMMY the who 7.28

O albumu Quadrophenia in o njegovem pomenu za rock zgodovino lahko seveda razpravljamo v neskončnost. Nocoj smo si v oddaji Izven zakona privoščili le bežno obujanje spominov na to mojstrovino s pomočjo poskusnih posnetkov, ki so gradili konstrukcijo kompleksne zgodbe, ki ni le osebna zgodovina Jimmyja, temveč odseva celo vrsto ključnih vidikov odraščanja mladih Britancev delavskega razreda v šestdesetih letih.

Naslednji teden bomo ostali v tem okvirju in bomo štiridesetletnico izvirne izdaje albuma Quadrophenia Peta Townshenda in skupine The Who obhajali še s pomočjo koncertnih različic nekaterih ključnih pesmi s te plošče v izvedbi ameriške zasedbe Phish. Milko Poštrak vas do takrat lepo pozdravljam z zaključno epsko skladbo Love Reign O'er Me. Zanimivo pri njej je, da zveni kot nujna, da ne rečem samoumevna pika na i celotne zgodbe o Jimmyju, vendar je Pete Townshend sprva, ko jo je posnel 10. maja 1972, ni imel takoj v mislih za album Quadrophenia. Šele kasneje je ugotovil, kako zelo ustreza kontekstu. Love Reign O'er Me.

CD, 13 (townshend) LOVE REIGN O'ER ME the who 5.11

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.