KNOWER
Kino Šiška, Ljubljana, 3. 11. 2018
V soboto, 3. 11., nekaj čez deveto uro, je na glavni oder v Kinu Šiška stopila ameriška skupina Knower. Knower je v osnovi duo, ki ga sestavljata vsestranski bobnar in producent Louis Cole in pevka Genevive Artadi, ki enakovredno pripomore tudi k skladanju in pisanju besedil. Ob tokratnem nastopu so se jima pridružili še trije spremljevalni člani, dva klaviaturista in basist. Louis in Genevive sta sicer akademska jazz glasbenika iz Los Angelesa, ki pa sta svojo glasbeno pot začela na precej moderen način − kot Youtube senzacija. Njuno glasbo bi lahko v osnovi kategorizirali kot nekakšen moderen jazz−funk, vendar pa je še toliko več kot to, svoj navdih zajema široko iz moderne pop glasbe ter na trenutke tudi iz azijske pop glasbe in dubstepa. Ta širok nabor različnih kulturnih referenc omogoča kontekstualizacijo skupine kot nekakšen živeči meme. Njuna glasba je v osnovi zelo nišna, vendar pa lahko ravno zaradi medijev, na katerih se pojavlja, rečemo, da zanesljivo najde svojo ciljno publiko.
Prav tako zanimiv aspekt je njuna umeščenost v jazzovski panteon, ki je pravzaprav na nek način atavistična. Knower se vračata na začetek, ko je bil jazz glasba umazanih in zakajenih plesnih klubov, vendar pa sta v tem izjemno aktualna. Moderno paralelo s plesnimi klubi bi lahko našli v rabi tehnik bolj elektronske glasbe, kot sta tenzija in drop, za ustvarjanje plesnega vzdušja. Prav tako se element zabavljaštva kaže ob njihovi igrivosti in opravah, v katerih nastopajo. Louis je sedel za bobni v zebrastem onesieju (enodelni obleki), na obrazu pa je imel ogromna sončna očala. Genevive je nastopala v podobno slikoviti opravi čezkolenskih nogavic in leopardjem krilu. To je ustvarjalo dodaten občutek igrive teatralnosti, ki se je skozi koncert samo stopnjevala. Občinstvo je plesalo in kar nekajkrat začelo spremljati skupino s ploskanjem, kar pa se je hitro porazgubilo zaradi form njihovih kompozicij.
Louis je med koncertom dvakrat zalučal eno izmed svojih palčk čez cel oder v činelo, ki je stala tam - in zadel! In občinstvo je ponorelo. Podobno je bilo ob plesnem vložku v komadu Pizza, ko so ostali člani zapustili oder, Louis in Genevive pa sta sredi komada dvakrat odplesala svojo koreografijo. Vsi ti teatralični vložki so se zdeli v specifičnem kontekstu zelo očarljivi, na trenutke celo prisrčni. Vendar se lahko vprašamo, v kolikšni meri je ta kontekst pravzaprav posledica kulturnih referenc. Zdi se enako verjetno, da bi nekdo, ki teh referenc ne šteka, lahko skupino dokaj hitro označil za trik, ki služi predvsem prodajanju sebe skozi show, glasba pa je v nekakšni sekundarni vlogi. To je seveda tudi pozicija, s katere lahko kdorkoli kritizira katerokoli skupino, ki štrli ven iz poznanega referenčnega okvirja. Nastop Knower bi zlahka primerjali z nastopi skupine Mothers of Invention. Čeprav so prvi občutno manj politični kot slednji, pa gre vseeno za odnos med publiko in teatrom, ki se dogaja med nastopom.
Prav tako Knower resonirajo v nekakšnem zeitgeistu, ki je lahko zgolj posledica stika poslušalcev s specifičnim razvojem določene kulture skozi internetni medij. Tudi če je to res, pa ne gre zanemariti potenciala za stvarjenje določenih glasbenih gibanj v takšnih trenutkih, ko se določena skupina znajde v določenem prepletu kulture, v katerem se poslušalec lahko počuti del tistega, čemur bi lahko rekli globalna ali internetna kultura. Na tak način deluje tudi jazz kot nekakšen ontološki temelj, na katerem Knower gradita svojo vizijo. Vendar pa je kontekst jazz glasbe tukaj mogoče razumeti tudi izven tradicionalističnega akademskega okvirja, skozi prizmo spleta, na katerem neznanci s slikovnim gradivom re-definirajo pomen jazza oziroma njegovo mesto v moderni družbi. Knower brez dvoma sodi med ljudi, na čelo plesišč, v svet, zgrajen na principih individualizirane kulturne industrije na platformah, ki jih omogoča internet. Čeprav je njun način vzpona dandanes že relativno konvencionalen, pa je v njunem izrazu nekaj, zaradi česar bomo čez 40 let zrli nazaj na to obdobje in zasedbo Knower označevali kot enega izmed relevantnejših bendov našega časa.
Dodaj komentar
Komentiraj