10. 2. 2015 – 17.30

DJ Shadow & Cut Chemist play Afrika Bambaataa "Renegades Of Rhythm"

Tvornica kulture, Zagreb, 9. 2. 2015

 

Pa smo le dočakali: DJ Shadow in Cut Chemist praktično pred našim domačim pragom. In to skupaj, naenkrat, s skupnim projektom, prav posebnim hommagem. A pojdimo lepo po vrsti.

DJ Shadow se je pojavil od nikoder leta 1996, ko je pri kultni založbi Mo' Wax (RIP) izšel njegov prvenec Endtroducing .... Ta album še danes velja za enega od ključnih, za enega od top deset trenutkov (hiphoperske) produkcijske tehnike kolažiranja, torej "cut & paste-a". Kasneje je bil na kratko član produkcijske ekipe UNKLE, sledil je še kupček albumov, ki so se vse bolj odmikali od reži-lepi estetike, Shadow je vse bolj stavil na snemanje pravih inštrumentov. Doma mu gužvo dela zastrašujoča zbirka vinila, ocenjujejo jo na približno šestdesettisoč kosov. Cut Chemist je najbolj znan po tem, da ima člansko izkaznico raperske skupine Jurassic 5, nekaj časa je spremljal tudi latino funkerje Ozomatli. Tudi njegova zbirka plošč je nepregledno obsežna.

Shadow in Cut Chemist sta se na svetovne odre skupaj že večkrat podala v preteklosti. Konteksti so bili različni, a vedno je šlo za skrbno izpiljene, skupne didžejevske nastope na večjem številu gramofonov, včasih z dodatkom igračk, kot je loop pedalo, včasih je šlo za mikse izključno 7-inčnih singlic. Tako so se zgodili projekti Brainfreeze, Product Placement in The Hard Sell. Sedaj sta se lotila novega izziva, dolgo naslovljenega DJ Shadow & Cut Chemist play Afrika Bambaataa "Renegades of Rhytm". Ideja je sledeča. Gramofonska piflarja sta dobila zeleno luč, ekskluzivno dovoljenje s samega vrha, torej od samega pionirja, enega od treh glavnih popularizatorjev stare šole hiphopa, Afrike Bambaate. Dovoljenje, prost vstop v njegov vinilni arhiv. Spomnimo se, da od vseh pionirskih didžejev hiphopa prav Bambaataa velja za tistega, ki nima samo največje, ampak tudi daleč najbolj pestro kolekcijo. To so pred kratkim začeli arhivirati in urejati na univerzi Cornell, kjer bo vključena kot pomemben del njihove hiphoperske zbirke. Tu sta vskočila Shadow in Cut Chemist. Iz zbirke sta lahko vzela katerokoli ploščo, vse skupaj pa sestavila v miks, poklon Bambaati in njegovi ključni vlogi pri razvoju sodobnega didžeja. 



In točno ta miks sta predstavila tudi na ponedeljkov večer v zagrebški Tvornici. Statistika: šest gramofonov, dva mikserja, ena ritem mašina, prav takšna, kot jo je v osemdesetih letih uporabljal Grandmaster Flash. In seveda, dejanske plošče Afrike Bambaate. Prav tiste kopije plošč, ki jih je Bam podajal Jazzy Jayu, ta pa jih metal na gramofon v parkih Bronxa pred tridesetimi, štiridesetimi leti in so tako pisale zgodovino.

Shadow in Cut sta začela s počasnim uvodom, čez katerega je donel govor "Africa is where it all began", potem s hitrejšimi ritmičnimi zankami z udrihajočimi tolkali. Z raznimi funk klasikami, ki so jih popularizirale neštete kompilacije. Sledil je jamajški vložek, pa salsa, kasneje tudi kakšna zahodnjeafriška viža. Pa disko blok, tudi s kakšno štanco, recimo komadom Good Times skupine Chic. Pa singalong vložek, kjer je publika pela zraven. Pa stara šola rapa, od tistega precej diskoidnega, do bolj surovega. In Cut Chemistova demonstracija na rudimentarni ritemmašini. Pa kar lepo število simultanih rutin, ko sta oba didžeja izvajala iste trike naenkrat. Proti koncu seveda slog, po katerem je Bambaataa najbolj znan, elektro osemdesetih, z obveznimi Kraftwerki vred. Skratka, tehnično popolnoma brezhibna namešanka sicer vsaj rahlo predvidljive, a žanrsko razmetane selekcije, ki je pokazala dvoje. Ja, Shadow in Cut sta res popolna piflarja in ja, Bambaataa je glavna faca hiphopa kot apropriacije, hiphopa kot specifične uporabe plošč in ne klasičnega glasbenega žanra. Hiphopa kot združevanja nezdružljivega.

No, vse le ni bilo tehnično brezhibno. Kaj hitro se je na že tako precej zjahanem ozvočenju s škatlastim zvokom pojavil brum, Shadowu je kar nekajkrat preskočila igla. Oba didžeja sta se hitro in brezsramno obregnila ob kvaliteto ozvočenja, izrazila sočutje s publiko, ki mora to poslušati. Precej odzivne obiskovalce sta tudi pohvalila, da sta bila pred kratkim na Madžarskem in da ni primerjave. Tehnične težave na stran, pokazalo se je tudi, da je od obeh Cut Chemist bolj suveren, nametaval je tehnično bolj zahtevne trike in to popolnoma nonšalantno in lahkotno. Ja, Shadow je bil včeraj rahlo v senci Cuta.

DJ Shadow in Cut Chemist sta nas včeraj dodobra premišljeno in rutinirano sprehodila skozi temeljno knjižnico vinilnega medija hiphopa. Zato smo le pogrešali kanček več obskurnih izkopanin. Glede na to, da je Bambaataa tisti didžej, ki je takrat tako rad presenečal, bi tudi od njegovih dveh mlajših kolegov pričakovali kakšno presenečenje več. In glede na to, da gre za zbirko, ki šteje morda celo tja v stotisoče enot, bi pričakovali tudi malo bogatejši video material, ki je spremljal sukalca plošč. Na videu, ki nas je sicer prestavil v New York v konec sedemdesetih, se je preveč ponavljal izbor približno tridesetih plošč. Torej tridesetih od stotisočih.

Vseeno, težko bi našli bolj primerna didžeja za sila težko nalogo poklona Bambaati. Res je, "It all began in Africa!", oziroma natančneje "It all began with Afrika!"

 

Kraj dogajanja

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.