Pussy Riot @ Gala hala
Letni vrt Gale hale, Ljubljana, 26. 5. 2022
Gala Hala je prejšnji četrtek na svojem letnem vrtu gostila rusko zasedbo Pussy Riot, ki se je v sklopu letošnje evropske turneje Riot Days tokrat prvič ustavila tudi v Sloveniji. Feministična punk skupina, znana po svojem kontroverznem, desetletje dolgem političnem aktivizmu v Rusiji, je koncert izvedla v sklopu festivala Lezbična četrt, ki ga vodi organizacija Škuc.
Pussy Riot sestavljajo številne glasbenice in umetnice, povezane v opoziciji proti Putinovemu režimu in ruski pravoslavni cerkvi ter seveda v svojem feminističnem aktivizmu. Pozornost ruskih in mednarodnih medijev so prvič zares požele leta 2012, leto po ustanovitvi skupine, ko so njene članice v moskovski cerkvi Kristusa Odrešenika priredile protestni koncert zoper Putinovemu tretjemu mandatu. Dogodek, danes znan pod imenom Pankovska molitev, je predstavljal začetek pravnega pregona Pussy Riot, saj je vodil k aretaciji večjega dela njenih članic ter k zaprtju dveh ustanoviteljic, Nadežde Tolokonikove ter Marie »Maše« Aljohine. Kolektiv je v vsem tem času nadaljeval svojo provokativno politično misijo in v desetih letih delovanja preživel tudi precej notranjih trenj, stilskih preobratov ter številnih nadlegovanj tako ruske vlade kot domačih civilnih gibanj.
Kočljiva pozicija Pussy Riot v ruski družbi je oblikovala tudi okoliščine četrtkovega nastopa. Članica Maša Aljohina se je namreč dva tedna nazaj uspešno pretihotapila iz Rusije, potem ko se je zakrinkala v dostavljalko hrane, da bi se lahko pridružila evropski turneji in se poleg tega izognila 21-dnevni zaporni kazni. Po prihodu v Slovenijo iz Nemčije, kjer je potekal prvi koncert ture, je nato na dan koncerta na tiskovni konferenci v Gala Hali razglasila, da je sodelavko kolektiva Aisoltan Nijazovo aretiral Interpol na podlagi starega naloga za aretacijo iz rodnega Turkmenistana. Nijazova, ki je šestletno kazen dejansko že odslužila, je bila k sreči še isti dan izpuščena.
Tako se je koncert brez nadaljnjih komplikacij odprl pred nabitim prizoriščem letnega vrta. Oznaka koncert se tu uporablja v ohlapnejšem smislu – nastop je zavoljo svojega formata segal že v področje glasbenega gledališča. Tura Riot Days je namreč zasnovana po istoimenski knjigi Aljohine, izdani leta 2017, v kateri izpoveduje svoje izkušnje v skupini; vse od ustanovitve do njenih srečanj z ruskim pravnim sistemom in posledičnega časa v zaporu. Enourno potovanje po zgodbi Pussy Riota je bilo tako podprto s filmsko projekcijo za članicami ter podnapisi, ki so spremljali rafal obscenosti proti ruskemu predsedniku. Razen krajših, a odličnih instrumentalnih premorov s saksofonom ter bobni je bil večji del performansa sestavljen iz energičnih opevanj zgodovine Pussy Riota, njenega mitologiziranja in ob najbolj abrazivnih trenutkih, šopirjenja kot sam vrhunec punka, antiavtoritarizma in prestopništva nasploh.
Me smo Pussy Riot! Vsi ste lahko Pussy Riot! V Rusiji ni duhovnic, tam so Pussy Riot …, so v soju rdečih žarometov kričale ustvarjalke, zamaskirane z značilnimi balaklavami, a energija, ki jo je skupina hotela preslikati na občinstvo, je zavoljo formata nastopa pogosto zgrešila svoj cilj. Težko je namreč začutiti tok glasbe, ki je, ne glede na nepretrgano obliko, še vedno zelo potenten, ter hkrati aktivno brati podnapise in se truditi osredotočiti na zgodbo, ki jo skupina podaja dokaj hitro.
Tako so poskusi nastajajočega mosh pita v prednjih vrstah kmalu ponehali in njegovi vršilci so se pridružili tempu ostalega občinstva, ki je kljub intenzivnosti glasbe in občasnem polivanju z vodo nastopajočih bolj kot ne stalo na miru. Morda bi bilo bolje, če bi med zgodbene sekcije vrinile več instrumentalnih premorov ali posameznih komadov, kot so to storile s klasiko skupine Putin Will Teach You To Love The Fatherland, in tako nekoliko razgibale pretežno linearen koncert. A vendar je bila pripoved privlačna in konec koncev unikatna izkušnja, od katere odnesemo več, če jo tretiramo kot živi dokumentarec kot pa klasično punkovski koncert.
Aktivistični aspekt, ki prežema identiteto Pussy Riot, se je tokrat izražal v imenovanju političnih zapornikov Putinove Rusije in v izkazovanju podpore žrtvam vojne v Ukrajini. Večina profita s ture naj bi šla otroški bolnišnici v Kijevu, kar je skupina tudi promovirala s QR kodo za donacije, prikazano na platnu ob začetku in koncu večera. Pussy Riot so kljub preteklim kritikam o vedno večji komercializaciji venomer ostale zveste svojemu aktivističnemu temelju, ki navkljub očitkom presega golo politično kaskaderstvo in se onkraj zelo privlačnih naslovnic lahko hvali s svojo moralno držo v senci pregona, če ne že s skromnim egom.
Dodaj komentar
Komentiraj