Dobri, a prekleti ljudje
Prekletstvo – nova serija Nathana Fielderja in Bennyja Safdieja – se ukvarja z vsem, kar se lahko pripeti Američanom, medtem ko se na vse pretege trudijo rešiti svet. Fielder je najbolje poznan po serijah Nathan zate iz leta 2013 ter Vaja iz 2022. Prepoznavna značilnost obeh je brisanje žanrskih mej med komedijo, dokumentarno serijo in resničnostnim šovom. Podobno kot zvezdniški kuhar Gordon Ramsay v svojem šovu pred gotovim propadom rešuje restavracije, Fielder v Nathan zate nudi podjetniško svetovanje obupanim malim podjetnikom, ki jim posel neusmiljeno prevzemajo velike korporacije ali jih odnašajo spremembe v makroekonomskih tokovih. V Vaji pa Fielder stopi v čevlje novodobnega coacha, ki svojim strankam zagotavlja varen prostor za soočanje z vsemi oblikami socialne anksioznosti. Fielder je tako že večkrat dokazal, da zna najti komedijo v iskanju individualnih rešitev za sistemsko povzročene tegobe ameriške družbe. Prav to mu uspe tudi s Prekletstvom.
Mlad poročen par sredi Nove Mehike v ZDA. Skromno posojilo staršev in poslovna ideja: zagonski kapital vložiti v nakup poceni nepremičnin v revni soseski, izseliti najemnike, podreti razpadajoče hiške in na njihovem mestu zgraditi nove, ogljično nevtralne in v vseh pogledih okoljsko neoporečne vile. To trajnostno razkošje nato prodati ekološko ozaveščenim in kulturno senzibilnim bogatašem. Ustvarjene dobičke pa vložiti v skupnostno naravnane projekte, kot sta veganska kavarna in prodajalna s fair trade kavbojkami, kjer bodo zaposlitve našli brezposelni lokalci. Le kaj bi šlo lahko narobe?
V Prekletstvu tako kot v svojih zgodnejših serijah Fielder sam zaigra v glavni vlogi Asherja, nerodnega povzpetnika z naprednimi prepričanji. Asher svojo kariero živi v senci veliko bolj iznajdljive in prodorne partnerke Whitney, slumlord dedinje s posluhom za težave revežev, ki jo upodobi Emma Stone. Ker vsak humanitarni vzgib ameriškega lastniškega razreda potrebuje medijsko pozornost, Whitney in Asher sveta ne spreminjata potihoma, pač pa njun projekt ekološke gradnje in vlaganja dobičkov v obubožano skupnost postane resničnostni šov. Tu se Fielderju in Stone pred kamero pridruži še drugi ustvarjalec Prekletstva Safdie, ki upodobi čustveno nestabilnega in travmatiziranega televizijskega producenta Dougieja.
Whitney in Asher morata na svoji poti do slave in poslovnega uspeha k sodelovanju privabiti številne lokalne prebivalce in se okoristiti z njihovim vplivom v skupnosti. A lokalci, ki jih želita vključiti v svoj šov, se dobro zavedajo svojega položaja najemnikov, iskalcev zaposlitve in prekarnih umetnikov. Čeprav se izkoriščevalci med ljudi danes pripeljejo z električnimi avtomobili, oblečeni v srajco iz recikliranega bombaža in obuti v birkenštokle, s širokim nasmeškom na obrazu in polni sočutja do deprivilegiranih, se slehernik hitro nauči, kako v gospodarjevem resničnostnem šovu zaigrati lik ubogega domorodca. Svojega položaja landlordov se slabo zavedata le Whitney in Asher, ki verjameta, da ekogentrifikacijski projekt ne potrebuje poražencev. Njun naivni pogled na svet v kombinaciji s preračunljivim sklepanjem poznanstev je vir prenekatere komične interakcije.
Magičnost mišljenja premožnih progresivcev v seriji preskoči na višje obrate s producentom Dougiejem, ki se še vedno psihično pobira po tragični prometni nesreči, v kateri je izgubil svojo partnerko. Čeprav je po pravni poti spoznan za nedolžnega, ga globoko prežema krivda za smrt dekleta. Na vprašanjem zakaj se je taka nesreča pripetila prav njemu, si ne zna odgovoriti, in zato sam sebe prepriča, da je žrtev nekakšnega prekletstva. S teorijo o obstoju temačnih sil okuži še melanholičnega Asherja, ki si prav tako ne zna razložiti vzročnosti med svojimi dobrimi nameni in nezaželenimi izidi.
Tesnobo vseh treh protagonistov občutimo tudi zaradi predolgih prizorov in nenavadno temačne glasbe, ki bi bolj kot v satirično serijo sodila v grozljivko. Prizori, ki vztrajajo še dolgo po tem, ko je kak dialog že zdavnaj izgubil rdečo nit, pa grozeči zvočni podton, ki gledalce opominja, kako budno je treba pri poslovnem mreženju spremljati vsako najmanjšo spremembo v sogovorčevem tonu in spretno izbirati besede.
Prekletstvo je prikaz psihologije milenijskih potomcev ameriških kavbojev in veleposestnikov. Te danes prežemajo občutki krivde, sramu in negotovosti. A ob tem niso pripravljeni narediti povezave med zločini prednikov, svojimi današnjimi privilegiji in temačnimi napovedmi za prihodnost. Pa je to tema za prepričljivo situacijsko komedijo? Serija se opira na Fielderjevo preizkušeno metodo upodabljanja socialno nekompetentnega poslovneža, ki je tokrat še nadvse obremenjen z aktualnimi vprašanji družbene pravičnosti. Le da vsi, ki bi od take pravičnosti kaj imeli, v njegovem življenju nastopijo kot statisti. Asherjev fokus pa ostaja usmerjen vase: Sem dober človek? Me bo sploh kdo zares pogrešal, če me nekega lepega dne preprosto odnese z obličja Zemlje?
Foto: Showtime
Dodaj komentar
Komentiraj