Imamo sploh še kakšno šanso?

Kulturna ali glasbena novica
20. 1. 2023 - 13.00

Foto: zaslonski posnetek promocijskega videa (Asiana Jurca Avci in Lista demokratičnega študentstva)

 

V sredo, 18. januarja, je v prostorih Nove pošte potekala predstavitev knjige Naključje in jaz, ki jo je napisal filozof in nekdanji sodelavec redakcije za kulturo in humanistične vede Aleš Mendiževec. Z avtorjem se je pogovarjal in ga podpiral očak slovenske filozofije Mladen Dolar, ki je h knjigi napisal spremno besedo. Pogovor je povezoval še tretji filozof Gregor Moder, ki je skupaj z Mendiževcem urednik knjižnega programa založbe Zavoda Maska, pri kateri je delo izšlo. Filozofski razpravi o naključju, prihodnosti, Marxu, atomih in zaljubljenosti je sledila pogostitev z burekom, na drug nivo pa je dogodek ponesla glasbena točka eksperimentalnega projekta Pralni stroj.

Čeprav je glede na tip prireditve to nekoliko neobičajno, je bil sredin dogodek deležen promocije na družbenih omrežjih. Na Facebooku in Instagramu smo lahko videle nekajsekundne posnetke, na katerih je nič hudega slutečega Mendiževca strašila in preganjala pol metra visoka igralna kocka. Kako se promocija povezuje z naslovom Naključje in jaz, pove Mendiževec.

Izjava

Kakšno je to naključje, ki Mendiževca preganja še po Facebooku, pojasni podnaslov knjige: Filozofija za Louisa Althusserja. Francoski marksistični filozof Althusser je znan predvsem po svoji teoriji ideologije in ideološke interpelacije ter podpori realno obstoječih socialističnih režimov v času, ko se jim je zahodni marksizem v glavnem odrekal. Na stara leta, torej v sedemdesetih in osemdesetih letih, pa se je čedalje bolj ukvarjal s pojmom naključja, s katerim se je skušal zoperstavljati očitkom o teleološkosti marksizma. Mendiževec je sicer o Althusserjevem pojmu naključja napisal že svojo doktorsko disertacijo.

Izjava 

In potem aleatoričnost... "potem"? Ali: podtalni tok Althusserja
 / 21. 12. 2014

Pozni Althusser, ki se mu v svojem delu posveča Mendiževec, je torej raziskoval ontološki pomen naključja oziroma odklona od nujnosti. Po latinski besedi za kocko, alea, je dobila ta usmeritev ime aleatorični materializem ali tudi materializem srečanja. Mendiževec se skozi razpravo skuša znebiti subjektivnega naključja, ki preseneti nas, in se namesto tega fokusirati na aleatorične dogodke, ki presenetijo predvsem drug drugega. Konjunkcija naključja in jaza v naslovu Naključje in jaz torej nakazuje možnost njune medsebojne ločenosti. V njej namreč vidi potencial, da se izognemo hoji po brvi med vtisom opresivne nujnosti na eni in vtisom vrtoglavega kaosa na drugi strani.

Poleg Althusserja se Mendiževec v knjigi ukvarja še s tremi sodobnimi avtorji: s Quentinom Meillassouxom, Catherine Malabou in Antoniem Damasiem. Kaj jih druži, pove Mendiževec.

Izjava

Čeprav si je Mendiževec za sogovornike izbral sodobne filozofe, pa problem naključja sega v same začetke filozofije. Filozofi so v antiki svoje početje v veliki meri razumeli kot iskanje prvih počel oziroma vzrokov, iz katerih bi nujno sledile njihove posledice – z namenom, da bi pojasnili, zakaj so stvari takšne, kot so. Toda, kot je med pogovorom omenil Mladen Dolar, obstaja še neka druga tradicija, na katero je opozoril prav Althusser v posthumno izdanih rokopisih, naslovljenih Podtalni tok materializma srečanja. Ta »podtalna« tradicija sledi filozofu Epikurju in njegovemu učencu Lukreciju in ne izhaja iz prvobitnega vzroka, temveč, ravno nasprotno, iz odklona od nujnosti – iz naključja. Prvi, ki se je v moderni filozofiji ukvarjal s političnimi implikacijami takšnega razumevanja izvora sveta, je bil nihče drug kot Karl Marx v svoji doktorski disertaciji leta 1841. Politične posledice ontoloških trditev, ki jih navaja, ima v mislih tudi Mendiževec.

Izjava

Dogodek se je zaključil z glasbenim nastopom dvojca Pralni stroj, ki ga sestavljata Mendiževec in Tímotej Prosen. Razmišljanja o stiskajoči teži nujnosti in neznosni lahkosti naključja je tako zamenjala množica plešočih teles, ki so se gibala po diktatu eksperimentalne glasbe, ki sampla vse od Straussa do Die Antwoord. Mendiževec za konec pojasni še svoje razumevanje Pralnega stroja in umeščenosti glasbenega dela dogodka v potek večera.

Izjava

Sledi pogovor z Alešem Mendiževcem in Matjažem Zorcem▶️

facebook twitter rss

 

Podprite kakovostne radijske vsebine tudi v koronski dobi, kliknite na

 

Prikaži Komentarje

Komentarji

Dobro, ampak kdo bo privatnikom povedal, da so v bistvu proletarci?

Zveni kot RŠ džingl: Česa vse ne smemo!

🦆

naključje, jaz in socialna

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.