Kdaj pride moj bus?
Drage poslušalke, pozdravljene v Kulturnem obzorniku. Današnjo oddajo bomo posvetile javnemu potniškemu prometu. Tokrat so našo pozornost pritegnili predvsem načini, na katere lahko spremljamo lokacijo, urnike in aktivnost prevoznih sredstev, ki so vpeta v to mrežo. Naše popotovanje začenjamo kar v Ljubljani s prvim orodjem, ki nam lajša lovljenje avtobusov – aplikacijo Travana.
Aplikacijo Travana nam je predstavil eden izmed dveh razvijalcev, magistrski študent Fakultete za računalništvo in informatiko Žiga Léskovec, ki jo je skupaj z Domnom Kraljem izdelal že leta 2019. Pobuda za projekt je bila samoiniciativna in neodvisna od pristojnih institucij, avtorja pa jo še vedno vzdržujeta s sistemom donacij. Mobilna aplikacija, ki omogoča pregled voznih redov, avtobusnih postaj in zamud, se zdi kot obvezen sestavni element Zelene prestolnice. Vendar tudi to ni tako samoumevno, niti za najlepše mesto na svetu. Léskovec razloži, kako je Travana nastala.
Pred kratkim je izšla tudi uradna različica aplikacije Ljubljanskega potniškega prometa, kreativno poimenovana kar Urbana. Štiri leta po nastanku Travane nova Urbana omogoča točno to, kar smo lahko našle že v njeni predhodnici. Verjetno bo njen doseg veliko večji že zgolj zaradi imena in dejstva, da je vendarle uradna različica aplikacije. To seveda pozdravljamo ‒ bil je že skrajni čas. Poleg tega, da ima drugačen uporabniški vmesnik, svojo funkcionalnost razširja tudi na mrežo izposoje koles BicikeLj in sistem plačevanja parkirnine Upark. Verjetno najpomembneje pa: končno predstavlja tudi način uporabe virtualne kartice Urbana s telefonom, ki sicer ni zanesljiv. Kaj to pomeni za Travano?
Travani tako želimo vse dobro v boju z novo konkurenčno aplikacijo. Me pa bomo z ljubljanske trole presedlale na medkrajevni avtobus. Pri iskanju povezav in ugibanju o morebitnih zamudah na daljših povezavah si lahko pomagamo s projektom oJPP. Spletna aplikacija omogoča lociranje tako mestnih kot medkrajevnih avtobusov po vsej Sloveniji, obenem pa nudi tudi možnost vpogleda v točne prihode avtobusov na posameznih postajah.
oJPP nam je predstavil eden izmed njegovih razvijalcev, Miha Frangež, prav tako magistrski študent Fakultete za računalništvo in informatiko. Skupaj s tremi aktivnimi člani delujejo pod okriljem Društva za elektronsko in računalniško pismenost, v katerem se kot prostovoljci ukvarjajo z razvojem aplikacije. Do sedaj niso bili deležni še nobene institucionalne podpore ali finančne pomoči. Kako točno pa je sploh videti in kako deluje aplikacija?
Frangež pri projektu oJPP dela že kar nekaj časa. Z razvojem podobnih aplikacij pa je začel že leta 2016.
Da takšna aplikacija deluje, pa je ključen dostop do podatkov, ki pa, kot je že prej povedal Leskovec, ni vedno samoumeven.
Končni cilj projekta je, da bi ustvarili uporabno in uporabnikom prijazno aplikacijo pa tudi programski vmesnik oziroma API, s katerim bi omogočali brezplačen in javno dostopen način za interpretacijo podatkov slovenskega potniškega prometa. Pri vsem tem pa tudi Frangež poudarja pomembnost odprte kode.
Oba projekta sta se rodila iz potrebe po nečem, kar bi v resnici morali zagotoviti že ponudniki prevozov. Odprtokodni projekti so seveda zmeraj veliko boljši kot uradne verzije takih aplikacij, vendar so najpogosteje vzdrževani s prostovoljnim delom.
Lepo je upati, da bodo v prihodnosti tudi pristojne institucije prepoznale pomen takih projektov in jim namenile več pozornosti, morda pa celo financiranje. S tem se bližamo končnemu postajališču. Upamo, da vam bo katera izmed omenjenih aplikacij prišla prav na vaših prihodnjih potovalnih podvigih.
Avtobus je lovila Lea.
Foto: Jurij Sitar
Dodaj komentar
Komentiraj