Margareta Kern - GOSTikulacije
Pred kratkim se je v galeriji Kapelica v sklopu 13. Mednarodnega feminističnega in queerovskega festivala Rdeče Zore, v sodelovanju z Bring it take out living archive, predstavila britanska umetnica Margete Kern. Razstavo z naslovom GOSTikulacije/GUESTrues je spremljalo tudi javno, skupinsko branje odlomkov iz intervjujev z migrantskimi delavkami iz socialistične Jugoslavije, ki jih je avtorica opravila v Berlinu med letom 2009 in 2011.
Razstava GUESTrues/GOSTikulacije predstavlja tovrstni ''potujoči arhiv'', sestavljen iz pazljivo insceniranih arhivskih intervencij v prostoru galerije Kapelica. ''Direkten'' vpogled v marginalizirano zgodovino masovne migracije poceni delovne sile s prostorov bivše Jugoslavije poznih šestdesetih in začetka sedemdesetih let prejšnjega stoletja je Margeta Kern predstavila z dvojno, ekransko sinhronizirano, video inštalacijo. V videu, posnetem v avtoričinem studiju v Londonu, je igralka Adela Sablyich svoj performans izvedla na podlagi posnetkov razgovorov med migrantskimi delavkami in avtorico. V videu je združeno načelo dokumentarnega političnega gledališča ''verbatim theatre'', tako vsak njegov posamezni del predstavlja eksperiment med odnosi glasu, pričevanjem in naracijo.
V prvo inštalacijo je vključila video posnetek uradnega obiska tedanjega zunanjega ministra Zahodne Nemčije, Willija Brandta. Ta je po podpisu delavskega trgovinskega sporazuma med Jugoslavijo in Zahodno Nemčijo v Beogradu posadil cedro. V drugi inštalaciji je postavila osebna pisma emigrantk iz prvih let življenja v delavskih domovih v Zahodni Nemčiji, v tretji pa njihove fotoalbume. Margareta Kern je v formi vizualnega in tekstualnega dialoga prezentirala in soočila uradne zgodovinske dokumente z osebnimi spomini, zgodbami in fakti iz živjenija jugoslovanskih ''gastarbajterk''.
Margeta Kern je projektom GOSTikulacije/GUESTrues marginalizirano zgodovino mladih ženskih delovskih sil takratne socialistične Jugoslavije vrnila nazaj v prostore javnega spomina. S tem je antropološki in intimni narativ prenesla v moment sedanjosti, v katerem obiskovalci predstavljajo začasne arhiviste. Performativni čin konkretnega, fizičnega poseganja publike v arhiv pozabljene zgodovine jugoslovanskih migrantskih delavk gradi narativ. Narativ, ki se razvija v stalnem dialogu obiskovalca razstave in avtoričinega razstavljenega arhiva etnografskega in zgodovinskega raziskovanja.
Projekt GOSTikulacije/GUESTrues problematizira kulturne in ekonomske programe masovnih migracij in s tem akcentira njihov človeški in politični kontekst. Z vprašanji o identiteti, aktualnimi tudi v kontekstu sodobnih migaracij, Margeta Kern vrača v javni diskurz specifičen etični in estetski prostor ter odnos do arhiva. Ta hkrati predstavlja aktiven politični prostor raziskovanja in pisanja pogosto nevidne in nearhivirane migrantske zgodovine.
Prispevek je napisala Lenka Đorojević.
Dodaj komentar
Komentiraj