12. 7. 2022 – 16.00

Ura Tiktoka

Audio file

Danes se bomo ozrli na družbeno omrežje in sicer, za mnoge kontroverzno aplikacijo, Tiktok. V diskurzu o slednjem se prepogosto kaže razdor med generacijami, saj starejši, neuporabniki Tiktoka, pogosto govorijo o dejanjih in hobijih mlajše generacije. Politično precej nesmiseln boj mladih danes na eni strani in ostalih na drugi je še ena od mnogih stranpoti tistega smiselnega boja - razrednega. 

Audio file
3. 2. 2022 – 21.30
Kako je videospot spremenil pogled na seksualnost in kako so družbena omrežja ustvarila četrti val feminizma

Tiktok je, denimo, na čelu s svojo nosilno generacijo Z za razliko od drugih omrežij do sedaj najradikalneje odprl vprašanje šovinizma in ponotranjene mizoginije - tako pri moških kot pri ženskah. Eden briljantnih Tiktok momentov je načenjanje razprave o prej niti ubesedeni mizoginistki pick me girl. To je tisto dekle, ki drugim ženskam gnjavi, ker počnejo stvari, ki so smatrane za “preveč ženske stvari”, kot so make up ali pink barva. Pick me girl je “one of the boys”. To je tista ženska, ki te vpraša, kako se ti da vsako jutro mazati. Ali pa, če res nisi mnenja, da so čevlji s peto neudobni. Po možnosti to počne v družbi moških, pred katerimi bo dajala kul vtis, ker “ni kot druge ženske”. Pri tem pa predpostavlja, da so druge ženske bedne in da so šovinistični moški bolj “kul”. Naproti pick me girl Tiktok vzpostavi možnost biti girlie girl, ki počne stvari, za katere bi rekli, da so ‘ženske’. Alternativa pick me je tako podpora ženskam ne glede na to, kako te živijo svojo ‘ženskost’, torej karkoli naj bi ta pomenila za posamezno žensko. Takšno vnovično in bolj poglobljeno naslavljanje mizoginije in internalizirane mizoginije na družbenem omrežju je dejanska noviteta Tiktoka. Ideje se zaradi pretočnosti poglabljajo in izostrujejo, saj jih lahko različni uporabniki s podobnimi področnimi interesi nadgrajujejo.

Za uspeh na Tiktoku ni potrebna cela ekipa ljudi, ki bi spremljala trende in delala na vsebini, ker je uspešnost na Tiktoku precej nenapovedljiva. Generacija Z je na Tiktok uspela spraviti viralne stvari, ki na drugih omrežjih ne le ne bi dosegle množic, temveč bi bile lahko celo razlog posmeha. Tako je na primer potomec ameriških staroselcev, Jamie Big Sorrel Hor, kot se imenuje na Tiktoku, naredil enega najbolj viralnih videov. Njegov ples, sneman v ogledalu, ima prek 427 milijonov ogledov na dan pisanja tega prispevka, sam ustvarjalec pa skoraj osem milijonov sledilcev. Prepoznavnost, ki jo je pridobil, sedaj uporablja za promoviranje staroselske kulture.

Posebej zanimivo je, da bodo svoje mnenje o Tiktoku pogosto in najglasneje izražali ravno tisti, ki aplikacije ne uporabljajo. Prepričani so, da so boljši od drugih - v tem primeru tistih, ki so podlegli toku časa. Da bi bila zadeva bolj komična, so taista zrela bitja prisotna na drugih družbenih omrežjih. Če jih vprašamo po razlagi, zakaj in kako bi naj bila njihova izbira družbenega omrežja boljša, nerazumljivo momljajo o odvisnostih in o tem, kaj “mladi danes …”. 

Sicer imajo nasprotniki Tiktoka prav glede tega, da - kot vsako drugo omrežje - ni brezmadežen. A zdi se, da je prednosti več kot na drugih platformah. Poleg humorno podanega obsojanja mizoginije ima Tiktok še nekaj prednosti. Uporabniki ustvarjajo in delijo samo njim lasten notranji jezik oziroma natančneje pomen, ki izvira iz specifičnega humorja, ta pa se hitro spreminja in zavzema heterogene oblike izraza v odnosu do prostora, časa ali fenomena.  Pomen se ustvarja postopoma in se pogosto nanaša ali izvira iz nekdanjih trendov. Dejstvo je tudi, da je omrežje hitro in odmevno. Če nisi na Tiktoku, ne pomeni, da si se odmevnemu družbenemu omrežju izognil. Našlo te bo s časovnim zamikom in z nekaj manj izkoriščenega potenciala situacijskega humorja na katerem koli drugem omrežju. Takrat bo fora na Tiktoku že zastarela. 

Če torej začnete jutri uporabljati Tiktok, najbrž ne boste takoj razbrali, kje in kako je humor podan, kar kaže na dejstvo, da ni Tiktok tako površen, česar bi ga mnogi nepoznavalci radi obtožili. Ta obtožba ponavadi izvira iz mnenja o dolžini videov, ki po njihovem zaostalem prepričanju niso dovolj dolgi, da bi lahko bili ‘globoki’. Toliko novih ‘filmskih kritikov’ ob pojavu neke aplikacije še ni prišlo na dan. Kakor bi dejali naši bratski narodi - za dobrim konjem prašina se diže.

Konkretna prednost Tiktoka glede na ostala družbena omrežja je tudi ta, da vam ne bo treba gledati, kaj so vaši prijatelji jedli ali njihovega preživljanja šestih dni barvitega septembra v Manchestru, če to ni vaš cup of tea. Nasprotniki Tiktoka bodo na Facebooku gledali ravno te individualistične radosti ‘prijateljev’ in verjetno klikali ‘všeč mi je’, čeprav jim bo precej vseeno. Na Tiktoku ni treba kulturno všečkati vsebin, ki ti ne sedejo. Govorimo o najpopolnejšem algoritmu, ki je natančno prilagojen posameznemu uporabniku in njegovim interesom. Na tem družbenem omrežju boste hitro našli novosti na področjih, ki vas dejansko zanimajo. Če je politika ena od teh, je hitrost Tiktoka še nekdaj hitri Twitter pustila daleč za seboj. 

Američani si zaradi kitajskega misterioznega algoritma pulijo lase. Nekajkrat so Tiktok poskusili tudi prepovedati oziroma omejiti njegovo dostopnost. New York Times je nedavno v prispevku z naslovom “Kako vam Tiktok bere misli” med ostalimi nebulozami trdil, da jim je nekdo “pooblaščen za branje, ampak ne za deljenje podatkov o Tiktoku” sporočil, da Tiktok uporabnika aplikacije poskuša - zadržati na aplikaciji čim dlje. Treba je sicer priznati, da zaradi preciznosti Tikotokovega algoritma - za razliko od drugih družbenih omrežjih, ki imajo identičen cilj,- Tiktoku izpolnjevanje tega cilja najbolje uspeva. Tiktokov For you page, kar bi lahko prevedli v arhaičen jezik družbenih omrežjih kot news feed, je nastavljen tako, da uporabniku kaže tisto, kar je v njegovem polju interesov. Ko vaš štiridesetletni sosed pravi, da je to ena hudičeva aplikacija, kjer mladoletnice stalno kažejo riti, ta stavek več kot o pestri Tiktok ponudbi pove o vašem sosedu. Če hočeš res poznati osebo, poglej njegov for you page. Američani tako težko prenašajo dejstvo, da Kitajska ruši monopol silicijeve doline pri upravljanju interneta in daje moč zlorabe podatkov nekomu drugemu in ne zgolj njim. 

Pri Tiktoku gre za neskončno kopičenje podatkov z razlastitvijo. Kdorkoli lahko pride do širše množice uporabnikov iz različnih razlogov, ki niso, vsaj ne vedno, povezani denimo s poznavanjem obrti dobrega montiranja. In dolžina videa nima zares veliko opraviti z vsebino. Tudi celovečerni film včasih pomeni potrato celega večera. Če vam Tiktok poda vsebino, ki vam ne ustreza, lahko precej hitro poskrolate naprej.

Besedna zveza “mladi danes” se vleče verjetno od pamtiveka in “mladi danes” so vedno bili tisti, ki so jih starejši gledali zviška.  Nekoč so “mladi danes” poslušali rock. Danes wannabe kul zastareli misleci gnjavijo s svojo nekdaj kul glasbo in poskušajo predati svoje modrosti glede aplikacije, ki je ne uporabljajo ali ne poznajo. Tako kot nekoč poslušalce novih glasbenih zvrsti je tudi “mlade danes” obsedel hudič. Razdor je sicer popolnoma nepotreben. Nekateri starejši uporabniki Tiktoka so na njem zvezde in jih generacija Z ter tisti, ki se vanjo uvrščamo, obožujemo.

Morda so družbena omrežja ceneno nadomestilo za ekspropriacijo ekspropriatorjev, vendar ni Tiktok to nič bolj ali manj kot druga omrežja. Dejstvo pa je, da sta možnost doseganja množic in povezovanje s podobno mislečimi bolj dostopna vsem, kot pri drugih družbenih omrežjih. 

Za konec, tovariši, Lenin bi najbrž imel rad Tiktok in bi se ga naučil uporabljati, saj je njegov propagandni potencial enormen.

Aktualno-politične oznake

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.