Zika britoff part 2

Kulturna ali glasbena novica
7. 3. 2016 - 7.05

Nedavno odkritje slovenskih znanstvenic in  znanstvenikov, v katerem so dokazali prisotnost virusa zika v možganih nerojenega otroka z mikrocefalijo, je nakazalo vpletenost tega virusa v razvoj drobnoglavosti. Vendar sam dokaz prisotnosti virusa ne pove veliko o tem kako okužba z njim vodi v okvaro možganov v razvijajočem se plodu.

Naslednji korak v razumevanju delovanja zike ponuja raziskava znanstvenikov z inštituta John Hopkins. Z dodajanjem virusa zika različnim možganskim celicam so raziskovalci uspeli določiti katero skupino celic virus sploh napada. Gre za tako imenovane živčne progenitorske celice, ki so podskupina matičnih celic iz katerih se tekom embrionalnega razvoja razvijejo živčne celice. Njihova okužba z virusom zika tako vodi v ustavitev celične delitve ter posledično v celično smrt.

Glavna tarča virusa zika so tako živčne pluripotentne celice, medtem ko odraslih celic virus praktično ne okuži. Zaradi tega so oškodovani le razvijajoči se možgani zarodkov in ne že razviti možgani. Odkritje tarčnih celice bo služilo za nadaljnje raziskave o delovanju virusa zika ter preizkušanje morebitnih zdravil.

V zadnjih letih je genski inžiniring doživel velik napredek z odkritjem tako imenovanega CRISPR sistema. Gre za skupek bakterijskih proteinov in RNK molekul, s katerimi je možno vnašati spremembe v DNK zaporedje z izredno natančnostjo.

Skupina raziskovalcev iz Stanfordske univerze pa je odkrila obstoj CRISPR sistema, ki je sposoben ciljati RNK namesto DNK molekule.S tem se odpira novo področje uporabe tega vsestranskega genskega orodja. Avtorji odkritja so tako že pokazali, da se lahko celice z dodanim CRISPRjem zavarujejo pred okužbo določenih virusov, tako da CRISPR cilja ter reže virusno RNK.

Britoff je pripravil Arne