Fosili iz perma

Oddaja
31. 12. 2018 - 7.05

… zgodnejši izvor iglavcev …

Mednarodna skupina raziskovalcev v ugledni znanstveni reviji Science poroča, da je našla fosile praprotnic semenk in podokarpovk, ki izvirajo iz geološkega obdobja perma.

Doslej je veljalo, da so se iglavci pojavili šele v obdobju mezozoika; to je v obdobju po največjem znanem izumrtju v zgodovini življenja na Zemlji. Takrat, pred 252 milijoni let, je izumrlo kar 83 odstotkov vsega življenja.

Sedaj pa paleontologi poročajo, da so na bregovih Mrtvega morja v Jordaniji našli dobro ohranjene fosile praprotnic semenk iz rodu Dicroidium. Današnje praprotnice se ne razmnožujejo s semeni, ampak s trosi. Izumrle praprotnice iz rodu Dicroidium pa so se razmnoževale s semeni. Fosil podokarpovk, predstavnic družine iz redu borovcev, pa kaže na to, da so v permu obstajali tudi že prvi iglavci.

Fosile iz Jordanije so raziskovalci datirali v čas poznega perma, torej so stari od 252 do 260 milijonov let. Morda se sliši nenavadno, toda starost fosilov geologi in geologinje določajo z uporabo drugih fosilov, za katere je natančno znano, koliko so stari. Tem fosilom pravijo vodilni fosili. Gre za organizme, ki so obstajali v zelo kratkem geološkem obdobju in bili v tem času vsesplošno razširjeni, zato njihova najdba predstavlja hiter in zanesljiv način datacije. Drug način datacije poteka s pomočjo radioizotopskih metod, ki pa so predrage, da bi jih geologi in geologinje pogosto uporabljali.

Predstavljeni jordanski fosili praprotnic semenk in podokarpovk, predstavnic družine iz redu borovcev, kažejo na to, da so tudi te rastline preživele veliko izumrtje. Kar pomeni, da so uspešno rasle v zahtevnih življenjskih okoljih.

Povezava do originalnega članka: http://science.sciencemag.org/content/362/6421/1414

Fosile išče geolog in vajenec Bojan.