20. 3. 2021 – 20.00

Volume 1: Memphis rap

Audio file

North Memphis, South Memphis, Westwood, Orange Mound, ...

Prvi del oddaje o začetkih trap glasbe na Memphis rap sceni devetdesetih let, ki se bo tokrat omejila le na nekaj glavnih predstavnikov, naslednji teden pa posvetila še preostalim pomembnim imenom.

Seznam predvajanja:

1.
DJ Spanish Fly – Gansta Walk

2. DJ Spanish Fly – Uzi Tool

3. DJ Zirk – 2 Thick (ft. Buckshotz & Tom Skeemask)

4. DJ Zirk – Lock'Em In Da Trunk (ft. Tony Down)

5. DJ Squeeky – Fuck N Da Game (ft. Criminal Manne, DJ Zirk & Thugsta)

6. DJ Squeeky – Looking 4 Da Chewin (ft. Kingpin Skinny Pimp, DJ Zirk, Kilo G, 8Ball & MJG)

7. Tom Skeemask – Niggas Watch Your Back (ft. Criminal Manne, Outlaw, Killa Murphy, prod. DJ Squeeky)

8. Criminal Manne – It's All In The Game (ft. Al Kapone, prod. DJ Squeeky)

9. Da Serial Killaz (DJ Paul & Lord Infamous) – Face To Face With Death

10. Project Pat – This Ain't No Game (prod. Juicy J & DJ Paul)

11. DJ Paul & Juicy J – Smoked Out, Loced Out (ft. Gansta Blac, Kingpin Skinny Pimp, Lord Infamous, Project Pat)

12. Lord Infamous – Scarecrow Melody (Grab Da Gauge, 187 Invitation, Wanna Go To War, Silent Night Interlude, Damn I'm Crazed)

13. Koopsta Knicca – Stash Pot (ft. Kingpin Skinny Pimp, prod. DJ Paul)

14. Koopsta Knicca – Torture Chamber (prod. Juicy J & DJ Paul)

15. Three 6 Mafia (Lord Infamous, Juicy J, DJ Paul) – Ridin' N Da Chevy  (prod. Juicy J & DJ Paul)

16. Three 6 Mafia (Gangsta Boo & Crunchy Black) – I Thought You Knew  (prod. Juicy J & DJ Paul)

Komadi v podlagah:

1.
Three 6 Mafia – Niggaz Ain't Barin Dat (prod. Juicy J & DJ Paul)

2. DJ Zirk – Mind Blowin' (ft. Lil Kane, Mr. Tinimaine & Primo)

3. DJ Squeeky – Fuck A Hoe (instrumental)

4. DJ Sound – Killing Muthafuckaz (ft. Mad Maine)

5. Gangsta Blac – Killaz From South Parkway (prod. DJ Paul)

6. DJ Paul – Where The Bud At? (ft. Lord Infamous)

7. Three 6 Mafia (Lord Infamous, Lil Fly, MC Mack, Gangsta Boo, La Chat, Crunchy Black, Koopsta Knicca, Juicy J, DJ Paul) – Mystic Stylez (prod. DJ Paul & Juicy J)





Volume 2

 



Memfiški ples, poimenovan gangsta walk / G-Walk / buck dance. V ozadju se vrti Lil Sixx - Stik Up Man (ft. Lil Heavy, Sir Mike G & prod. M.D.B.)

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pozdravljeni v oddaji DJ Grafiti, v kateri se tokrat posvečamo prvim vzorcem trap glasbe, ki so se v devetdesetih letih pojavili na raperski sceni v Memphisu. 

Žanr trapa se je z leti prelevil v pomemben glasbeni in kulturni fenomen. Stereotipno ga zaradi pogosto prisotne besedilne igrivosti, včasih tudi tolpaškega napihovanja marsikdo označuje za banalnega in primitivnega. Spet druge poslušalce napeljuje k včasih ironičnemu, včasih dejanskemu poveličevanju vrednot kapitalistične etike ter z njo povezane logike hedonizma in individualizma. Nekateri pa trap cenijo izključno zaradi bombastične produkcije. Ne glede na to, kakšno je naše osebno stališče, le stežka prezremo dejstvo, da so trap v zadnjih dveh desetletjih izvajalci, kot so Gucci Mane, Future, 2 Chainz in T.I., katapultirali na vrh glasbenih lestvic, razni glasbeni producenti pa so poskrbeli za njegovo sintezo z elektronskimi žanri in posledično nadaljnjo popularizacijo. 

Stvari pa se zakomplicirajo, ko se vprašamo o izvornih izvajalcih trapa in vplivih nanj. Za njegovo zibelko najpogosteje velja Atlanta z okoliškimi mesti ameriškega juga, k njegovi formaciji pa naj bi poleg omenjenih pionirjev v 21. stoletju v prvi vrsti prispevali raperji iz Georgie, kot so Cool Breeze, Dungeon Family, Outkast, Goodie Mob in Ghetto Mafia, ki so se prvi začeli označevati za traperje, čeprav se stilistično gledano njihovo ustvarjanje ni pretirano razlikovalo od izdelkov vzhodnih in zahodnih kolegov stare šole. Zaradi relativne izoliranosti posameznih scen, pomanjkanja informacij in splošne teoretske revščine raziskovalcev trapa je pogosto prezrto dejstvo, da je žanr svojo surovost in nazornost pridobil predvsem v mestu, ki ga najbolje poznamo po cvetoči blues, rock’n’roll in country sceni, a ga že od nekdaj razjedajo globoki družbeni nemiri. Govorimo seveda o Memphisu v zvezni državi Tennessee, ki na jugovzhodu meji na Georgio. 

Začetke Memphis rapa in z njim trapa lahko datiramo v konec osemdesetih let, ko so iz zvočnikov avtov na ulicah, na parkiriščih tamkajšnjih trgovin in v diskotekah še vedno rezali ritmi electro-funka. A novejše generacije poslušalcev alternative je takrat čedalje bolj žrl občutek, da ima glasba njihovih staršev bore malo opraviti s kruto realnostjo memphiških getov. Komadi izvajalcev, kot so Cybotron, Afrika Bambaata, Hashim in Model 500, so se namreč zapletali v neutemeljeno fetišiziranje ustvarjanja elektronske glasbe ali pa so pod vplivom znanstvene fantastike in futurizma v besedilih naslavljali abstraktne teme tehnološkega napredka in preizpraševanje vloge človeka v nastajajočem kiberprostoru. 

Razočaranost mladih in neizoblikovanost glasbenega okusa vikendaških žurerjev, ki so sicer cenili elektro, a so pričakovali nekaj novega, je izkoristil DJ Spanish Fly, takratni didžej v klubu No Name, prvem memphiškem klubu, ki je vrtel rap. Fly je nepregledno količino glasbenih kreacij v obliki kaset prodal ob vhodu v klube, kjer je vrtel glasbo, podobno kot so to potem počenjali najvidnejši predstavniki te scene. Čeprav stil njegovega rapanja ne predstavlja nikakršne inovacije, je Flyu uspelo prekiniti sentimentalizem in naivnost ustaljenih raperskih tokov. Besedilno se je to odražalo v poudarjanju tematik, povezanih z drogami, seksom in preostalimi aspekti uličnega življenja, muzikalno pa v prekomernem semplanju agresivnih udarcev na ritem mašini Roland Tr-808. Kljub temu da glasba DJ Spanish Flya ni klasičen elektro, hkrati pa še ni to, kar je postalo znano kot Memphis rap, ga lahko danes upravičeno označimo za pionirja te scene. Poslušali bomo njegov komad iz leta 1987, ki je posvečen značilnemu memphiškemu plesu, imenovanemu Gangsta Walk. Sledila mu bo pesem Uzi Tool, ki je iz kasnejšega obdobja in ima zato tudi že drznejšo gangstersko vsebino.

DJ Spanish Fly - Gangsta Walk 

DJ Spanish Fly - Uzi Tool

Preden se v nocojšnjih DJ Grafitih lotimo podrobnejše razdelave memphiške raperske scene, je treba odgovoriti na to, kaj sploh je trap. V dobesednem, ožjem smislu se pojem navezuje na prostor, najpogosteje na zapuščene hiše, kjer se hranijo droge in potekajo z njimi povezani preprodajalski posli, glasbeno gledano pa je trap po besedah Drumma Boya »kultura, ki smo jo ustvarili na jugu. New York in zahodna obala sta imela svoj zvok, mi pa smo imeli zgolj gospel, R&B in blues. Če si prihajal iz mojega mesta, Memphisa, je nate najbolj vplival blues. Trap je tako v prvi vrsti umazan zven 808 clapa. V njem se uporablja samo osem ali devet instrumentov, a glasba daje gangsterski, klubski občutek. V bistvu te hipnotizira; trap je zelo podoben trance glasbi. Večina trapa ima strašljivo ambientalno podlago, daje mi občutek, da sem v temni ječi, v trapu samem«.

K misterioznosti hipnotičnih melodij memphiškega trapa prispeva princip DIY-produciranja in distribuiranja glasbenega materiala, katerega promocijo, ki se močno razlikuje od promocije večjih čezatlantskih založb, je opisala legenda Memphisa, Tommy Wright III. Citiramo: »Odraščal sem v času, ko ti je bilo jasno, da te nikoli ne bodo predvajali v New Yorku. Mainstream ti ni bil naklonjen. Vedeli smo, da smo bili underground, zato smo izdelovali kasete in upali, da jih bodo po nakladi od 50 do 100 kosov odkupile lokalne trgovine z avdio opremo. Ko smo se vračali po denar, smo tam – pa tudi drugod – razobešali ročno izdelane letake in ves čas upali, da nas bo trgovina poklicala za novo pošiljko.« Konec citata.

Čeprav te kasete niso bile ustrezno obdelane in zmiksane – pogosto sploh niso vsebovale niti seznama s skladbami –, so tisti čas v Memphisu predstavljale pomemben medij komuniciranja, saj so se izvajalci nanje v upanju na potencialno sodelovanje in organiziranje šovov podpisovali s telefonskimi številkami. K estetiki in kultnosti kaset so prispevali tudi lističi z verjetno precej pretiranimi izpovedmi gangsterjev o kriminalnem življenju. Neka še vedno naokoli leteča fama pravi, da si nekoč v Memphisu prav z nakupom kasete lahko ugotovil, kateri grehi ležijo na duši lokalnega prodajalca drog. 

Eden izmed najpomembnejših DJ-jev, ki je svoje kasete dilal po ulicah Memphisa, je DJ Zirk – pionir temačnega zvoka memphiškega rapa, ki je prek svojih podlag tudi pljuval. Njegov sound je prepoznaven po uporabi sicer Teksasu avtohtonega chopped and screwed stila miksanja, torej moduliranja ponavljajočih se vzorcev, ki so jih memphiški DJ-ji za ustvarjanje srhljive atmosfere pogosto vlekli iz horror filmov. Sodeloval je z mnogimi akterji memphiške scene, takšna sodelovanja pa so včasih privedla tudi do sporov. Številni DJ-ji so namreč kradli vzorce Zirkovih pesmi, ne da bi mu za to pripisali avtorstvo in zasluge. Prvi Zirkov komad, ki ga bomo zavrteli v naslednjem glasbenem bloku, naslovljen 2 Thick, tako predstavlja eno najbolj pogosto semplanih pesmi v Memphisu, komad, ki mu bo sledil, naslovljen Lock Em in DaTrunk, pa je Zirkovo svarilo vsem tistim, ki mu ob semplanju njegovih komadov ne bodo izkazali potrebnega spoštovanja – najbolje v monetarni obliki, seveda.

DJ Zirk - 2 Thick

DJ Zirk - Lockem in Da Trunk

V DJ Grafitih na Radiu Študent nadaljujemo z odkrivanjem vzorcev trap glasbe na ravni glasbenih podlag memphiških DJ-jev. Prepreke raziskovanju postavlja pomanjkljivost informacij, poleg tega pa obstoj točnih dejstev otežuje sam princip dela memphiških ustvarjalcev. To ni bil svet avtorskih pravic in birokratskih listin; veljala so ulična pravila in duh kolektivnega ustvarjanja, zato so DJ-ji nenehno semplali drug drugega, mnogokrat tudi samega sebe, ter tako dele lastnih komadov in modulirane vokale MC-jev uporabljali v novo ustvarjenih podlagah. 

Poleg ekstenzivnega semplanja in moduliranja teh vzorcev drug pomemben produkcijski element memphiškega rapa in še danes steber trap glasbe predstavljajo tako imenovani hi-hatsi. Gre za hiter ritem udarjanja hi-hat činel, katerih popularizacijo v Memphisu pripisujejo DJ Squeekyju, slišimo pa jih lahko v njegovi podlagi, ki se vrti v ozadju. DJ Squeeky poleg Zirka tako predstavlja še enega izmed vplivnejših DJ-jev tistega časa in prostora, saj je v duhu skupinskega povezovanja MC-jev in DJ-jev s svojimi beati zalagal velik del takratnih raperjev. Primer množičnega sodelovanja bo moč slišati v naslednjih dveh produkcijah DJ Squeekyja, kjer se mu je na komadih pridružilo cel kup MC-jev, med njimi tudi DJ Zirk.  

DJ Squeeky - Fuck N Da Game

DJ Squeeky - Looking 4 Da Chewin

Pozdravljeni nazaj v DJ Grafitih, kjer še naprej trapiramo po memphiških ulicah. Do podobnega zmedenega prepleta, ki smo ga spoznali pri produkcijah DJ-jev in je posledica ustvarjanja po uličnih pravilih, je prihajalo tudi med raperji, ki so si med seboj sposojali naslove komadov ali dele besedil ali pa so skupinsko nastopali na podlagi DJ-ja, pri čemer njihov doprinos h komadu ni bil nikjer uradno zabeležen. Raziskovanje v tej smeri sicer olajšuje dejstvo, da so se MC-ji pogosto posluževali podlag izključno enega DJ-ja, oziroma obratno, da je DJ na svoje komade vabil svoj nabor omiljenih MC-jev. Primer takšnega pogostega sodelovanja predstavljata pomembna memphiška raperja Tom Skeemask in Criminal Manne, ki sta se pogosto povezovala prav z DJ Squeekyjem. Kako so sodelovali, bomo slišali v naslednjih dveh komadih. 

Tom Skeemask - Niggas Watch Your Back

Criminal Manne - It's All in the Game

Kolektivno glasbeno povezovanje je bilo sicer večinoma ločeno na posamezne manjše skupine, ki so se razvile glede na sorodstvene vezi in okoliš bivanja, vendar je vse MC-je družil isti čas in prostor surovega Memphisa v devetdesetih, kar se odraža v njihovih besedilih. Memphis je namreč eden izmed krajev z najvišjo stopnjo kriminala v ZDA. Ko so se na tem območju konec 80. in na začetku 90. let začeli pojavljati zametki rapa, je h getoizaciji mesta prispevala epidemija krek kokaina, kar v kombinaciji s temačnimi, atmosferičnimi in melanholičnimi instrumentalnimi podlagami odražajo izjemno pretresljiva besedila. Poleg lucidnega izpovedovanja o dilerskem življenju, deskriptivnih opisov spolnega občevanja in nasilja vseh vrst lahko zasledimo tudi obsedenost z okultnim – z vudujem in satanizmom.

Čeprav ni znano, kdo je zares naumil ta black metalu nenamerno ekvivalenten tematski okvir, je njegov imidž, ki je skozi leta postal znan kot horrorcore, dodobra povzel prvenski studio album skupine Three 6 Mafia z naslovom Mystic Stylez. Član omenjenega kolektiva Lord Infamous se je nad tem, čemur je rekel “devil shit”, navduševal, še preden se je skupina snovala, zato je bil zagotovo ključni faktor pri popularizaciji tem serijskih morilcev in okultnega, ki pa so kljub ekscesnosti in abstraktnosti vedno nastopale kot odraz avtorjevega razmerja do zablod getovskega življenja. Lord Infamous je prispeval tudi k utrditvi značilnega triplet flowa, ki je poleg hi-hatsov še danes glavni gradnik trap glasbe. 

Zasedba Three 6 Mafia predstavlja daleč najuspešnejši in najpomembnejši raperski kolektiv iz Memphisa. Zametke skupine lahko datiramo v leto 1988, ko sta se takrat še mladoletna mulca, polbrata DJ Paul in Lord Infamous (popravek: Lord Infamous je v bistvu Paulov stric, vendar sta si po starosti bila tako blizu, da sta drug drugega smatrala kot brata. Njuna resnična sorodstvena vez je prišla na plano šele v nekem intervjuju konec leta 2018), odločila, da bosta kitaro, boben in klavir zamenjala za prodorne ritme gangsta rapa, in tako ustvarila projekt, imenovan Da Serial Killaz. DJ Paul si je dokaj hitro ustvaril ime s produkcijo in distribucijo svojih mikstejpov, skupaj z DJ Zirkom in DJ Squeekyjem pa predstavlja sveto trojico Memphis producentov. Lord Infamous je pod njegovo taktirko treniral svoj znameniti flow. V istem času se je na drugi strani mesta odvijala podobna zgodba. Ravno tako brata Juicy J in Project Pat sta se namreč tudi ukvarjala z didžejanjem in produciranjem, ob tem pa pilila svoje pljuvaške sposobnosti. Svetovi so se srečali, ko je Juicy Paula zaprosil za pomoč pri izdelavi beata – trojica Lord Infamous, DJ Paul in Juicy J so se takoj ujeli in povezali v skupino The Backyard Posse. Moč kolektiva je znatno naraščala, vanj pa se je kmalu po preimenovanju v Three 6 Mafio – zasluge za ime gre pripisati Lordu Infamousu – vlilo še kup novih članov in članic. 

V sledečem glasbenem bloku bomo s prvim komadom poslušali zametke snovanja kolektiva Three 6 Mafia v obliki dua Da Serial Killaz. Sledil bo Project Pat, ki v devetdesetih ni imel ravno močne prezence, saj je večino časa preživel v zaporu. Na glasbeno sceno se je zato resneje prebil šele na prelomu tisočletja, torej v času, ko je svojo oblast v hip hop prostoru počasi že začel prevzemati crunk – podžanr rapa, ki je ravno tako izhajal iz memphiške scene in v njej iskal navdih. Za Project Patom bomo poslušali izdajo kolektiva The Backyard Posse, glasbeni blok pa bo zaključil mash up komadov Lorda Infamousa Scarecrow Melody, v katerih je njegov grozeči triplet flow najbolj očiten.

The Serial Killaz - Face to Face With Death

Project Pat - This Ain’t no Game

DJ Paul & Juicy J - Smoked Out, Loced Out

Lord Infamous - Scarecrow Melody

Nocojšnji prvi del DJ Grafitov o Memphis rapu bomo zaključili z najpomembnejšim kolektivom tega prostora – Three 6 Mafio. Poleg imenovanih ustanoviteljev pomembna imena skupine predstavljajo še Koopsta Knicca, Crunchy Black in raperka Gangsta Boo. Zasedba se je pogosto povezovala še s drugimi MC-ji memphiške scene; skupaj so ustvarili najbolj ikoničen sound Memphis rapa in stil, brez katerega trap, kot ga poznamo danes, ne bi obstajal. 

Njihov doprinos k rap glasbi je prepoznala tudi širša javnost. Leta 2006 so bili namreč kot prva temnopolta skupina nagrajeni z oskarjem, in sicer za pesem It's Hard Out There For a Pimp, ki je bil vodilni komad v filmu Hustle & Flow.

Kolektiv je seveda prestal nekaj težkih obdobij. Že pred osvojitvijo oskarja je Mafio zapustilo zajetno število članov, med njimi Gangsta Boo in malce prej Koopsta Knicca, ki so ga zaradi obsodb kriminalnih dejanj po ukazu založbe vrgli iz kolektiva. V drugi polovici dvatisočih sta iz skupine izstopila še Lord Infamous in Crunchy Black; Three 6 Mafio sta pri življenju tako ohranjala le DJ Paul in Juicy J, dokler se še slednji leta 2012 ni popolnoma posvetil solo karieri.

Kolektiv je že naslednje leto doživel manjši preporod s projektom Da Mafia 6ix, ki se je povezal s sodobnimi underground trap izvajalci, vendar je takoj zatem sledilo novo temačno obdobje. Začelo se je s smrtjo Lorda Infamousa leta 2013 in se nato še stopnjevalo s smrtjo Koopsta Knicce 2015. Leta 2019 so preostali člani začeli vzpostavljati stike in se tako še danes občasno sestanejo za nastope.

V zadnjem glasbenem bloku bomo torej poslušali par komadov kolektiva Three 6 Mafia. Prva dva bosta vzeta z ikonične plate pokojnega Koopsta Knicce, ki je v svoji temačnosti bil zelo blizu Lordu Infamousu. Druga pesem bo s kultnega albuma Three 6 Mafie Underground Vol.1 1991–1994, zadnji pa iz obdobja, ko so se že dodobra formirali kot kolektiv.   

Koopsta Knicca - Stash Pot

Koopsta Knicca - Torture Chamber

Three 6 Mafia - Ridin’ N Da Chevy

Three 6 Mafia - I Thought You Knew



Three 6 Mafia leta 2006 prejme nagrado Oskar ali "when the hood came to the oscars" 



Gucci Mane, najpogostoje okronani pionir trap glasbe, o svojih najpomembnejših glasbenih vplivih



Nekaj več o triplet flowu, ki je danes ena glavnih značilnosti trap glasbe, njegovo popularizacijo pa lahko najbolj upravičeno pripišemo Memphis rap sceni

Kraj dogajanja

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.