... poletje ...
Tudi v tokratni oddaji poslušamo posamezne izseke z nekaterih aktualnih izdaj in z njimi vstopamo v polja spokojnosti, navidezne lenobne statičnosti vročega poletja, v polje migetajočih odbleskov svetlobe, v obodbje med zorenjem in razkrojem ter v obdobje nočnega cvetenja. V oddajo nas bo povedla elektroakustična glasba francoske skladateljice Michéle Bokanowski, skladateljice, aktivne že od sedemdestih let prejšnjega stoletja dalje, ko se je seznanila s konkretno glasbo Pierrja Schaefferja, s katerim je kasneje študirala, obenem študirala kompozicijo, elektronsko in računalniško glasbo, med drugimi tudi z Eliane Radigue. Z glasbo Michéle Bokanowski smo se lahko pred leti srečali preko imenitne serije izdaj mini-cedejk založbe Metamkine, nato pa je trajalo kar nekaj let, vse do danes, ko smo priča porastu izdaj njene glasbe, ki jo je medtem pisala za film, eksperimentalni film, gledališče, ples, ustvarjala elektroakustično glasbo in glasbo za različne sestave. Letos je pri založbi Recollection GRM izšla plošča Rhapsodia / Battements solaires (batmo soler), ki prinaša dve njeni elektroakustični skladbi iz let 2018 in 2008. Obe odlikuje skrbno nizanje zvočnih tekstur, zvočnih barv, osredotočenost nanje v krhkem zgoščanju, ki barvito odzveneva, in na grajenju atmosferike preko svojstvene repeticije, ki se cikla skozi zvočne zanke. Prisluhnili bomo skladbi Battements solaires, ki je nastala za istoimenski kratki film njenega moža Patricka Bokanowskega, v katerem je v prvem planu svetloba v vseh njenih subtilnih in ekscesnih niansah, svetloba, ki se bohoti ali subtilno utripa, migeta z odbleskov preko različnih površin in krajin. Vanjo je položen človek, silhueta, na poti k ognju, k mističnemu izkustvu in hkrati k ognju kot viru destrukcije, čemur smo priča v zadnjih tednih. Izkušnja lenobne poletne statičnosti, melanholije, ujete v vročini in izparini dneva, nam ponuja skladba Summer britanskega skladatelja Jamesa Weeksa, ki se nahaja na njegovi istoimenski plošči komornih skladb s ščepcem elektronike, izdani letos pri založbi Another Timbre. Skladbe izvaja devetčlanski ansambel za sodobno glasbo Explore Ensemble. Weeks je skladatelj in dirigent, ki med drugim vodi znani vokalni ansambel EXAUDI, v njegovi muziki pa ga zanimajo haptična kvaliteta zvoka, subtilni spleti mikrotonalnosti, modalnosti, najdenih in izposojenih materialov, tekst, nedoločenost, večkrat poseže po redukciji zvočne materije, sistemih, odprtih inštrumentalnih sestavih, prostorskih postavitvah in inštalacijah. Skladba Summer temelji na dveh klavirskih akordih in statičnem harmonskem pulzu, ki skupaj tvorita občutljive zvenske teksture, ujete v polnosti in razkroju zvena. Akorda se množita, odzvenevata preko različnih glasbil, se barvata, zastirata, jačata, vstopata v mikrotonalna polja in se subtilno spreminjata preko manipulacije z magnetofonskim trakom. V polje skupinskega muziciranja, v skupno polje, ki se gradi postopoma in zvensko oplaja, nas pelje avstrijski skladatelj Klaus Lang v sodelovanju s švicarskim pihalnim kvartetom saksofonov Konus. Z njim je posnel ploščo Drei Allmenden, ki je letos izšla pri založbi Cubus Records. Slednja klub glasbeni notaciji sloni na skrbnih zvenskih konturah posamičnih članov kvarteta, ki vstopajo v prevladujoči zven harmonija, na katere igra Lang. Njegova glasba za orgle ali harmonij je predvsem fizična zvočna izkušnja, glasba, razpeta med skrajno intenzivnostjo tonskih grozdov in subtilnih harmonskih prepletov in dromljanj, ki se vijejo iz skladb. Te forme Lang razplasti, jih olupi njihove vsebine in raztopi v intenziven preplet frekvenc, v resonanco prostora. Prostor zvena je za Langa in njegovo glasbo ključen, v njem Lang topi čas, ga prevaja v zven, tokrat ob pomoči izvrstnega saksofonskega kvarteta, s katerim tvorijo osupljivo zvensko harmonsko okolje. V zaključku oddaje pa bomo vstopili v svet samosvoje minimalistične klavirske glasbe francoskega pianista in skladatelja Melainea Daliberta z njegove šeste samostojne plošče Night Blossoms, ki je letos izšla pri ameriški založbi Elsewhere. Dalibert je pianist in skladatelj, ki svojo glasbo večkrat bazira na algoritemskih strukturah, iz katerih izhaja in jih nato imenitno pretaplja v polje repetitivnosti in razlike, v polje ritma, sekvenc in čistega zvena, ki nekako uhaja celostni strukturi. Tokrat občasno tudi z rahlo elektronsko modulacijo zvena, za katerega je v dveh skladbah plošče odgovoren David Sylvian. Skladba Sisters izhaja iz forme kanona, izvorno je bila napisana za dva klavirja, v njej pa se prepletajo različni periodični vzorci, ki skozi prepletajočo poliritmijo počasi spreminjajo zvenskost in harmonske barve nizajočih in pulzirajočih klavirskih tonov.
Playlista:
1. BATTEMENTS SOLAIRES- MICHÉLE BOKANOWSKI
2. SUMMER - JAMES WEEKS
3. II - KLAUS LANG & KONUS QUARTETT
4. SISTERS – MELAINE DALIBERT
Dodaj komentar
Komentiraj