... resonance spomina ...
V tokratni oddaji se bomo zopet posvetili prihajajoči glasbi in zvokom, ki so v zadnjih časih zašli v naša ušesa, in nakazali nekatere izmed njih, ki se jim bomo intenzivneje posvetili v eni izmed prihodnjih oddaj. Tokrat bomo prisluhnili izseku s plošče poljskega ustvarjalca in založnika Marcina Barskega, ki je izdal zanimivo konceptualno ploščo, polno šumečih sledi preteklega časa na Poljskem iz osemdesetih let prejšnjega stoletja, v času sovjetskega režima. Na plošči Wanda’s Dream, izdani pri založbi Reading Group, je namreč zbral posnetke s starih kaset, ki jih je nabral na boljših sejmih na Poljskem in ki odstirajo različne plasti domače uporabe zvoka, komercialne dobavljivosti snemalnikov, dikatofonov in mikrofonov ter njihove uporabe, kasetnega medija, ki je bil na Vzhodu, tudi pri nas, dolgo najbolj popularen, prodajan in uporabljan zvočni medij in obenem nosilec piratske dejavnosti. Obenem pa je to tudi odzven režimskih cenzur, radijskega medija, dnevniških zvočnih zapisov, telefonskih pogovorov, molitev duhovnikov, kabareja itd., ki poleg zanimivih zvočnih tvarin ponujajo mnogo miselnih plasti na ravni osebnega in kolektivnega, na ravni zaprtih, zasebnih prostorov in kolektivnega nadzora, intenziviranja vnešenih pop kulturnih vsebin in vzorcev ter potrošništva. Hkrati pa se plošča vtiska tudi v sodobni milje lovljenja in konceptualiziranja vsakdanje naključnosti v sferi sodobne godbe.
V to naključje vsakdana vstopa tudi plošča The Widow ameriškega zvočnega ustvarjalca Josepha Claytona Millsa, sicer znanega tudi kot člana zasedbe Haptic, ki jo je založil pri lastni založbi Suppedaneum. Na njej utelesi štiri kompozicije, ki jih je naslovil po letnih časih, gre pa za svojstven cikel minevanja, spominjanja in komemoracije, saj so posnetki zanje nastali okoli monumenta, ki je hkrati grobnica ameriškega predsednika Abrahama Lincolna in njegove družine. Mills je na številnih obiskih posnetke množil in jih s predvajanjem ponovno vtiskal v prostor in hkrati vanj vtiral posnetke iz drugih krajev, povezanih z biografijo Lincolnove družine. S tem je zarisal široko ogrodje, ki nas preko medija zvoka in kompozicijske metode vpeljuje v prepletajoče in prelivajoče se resonančno polje, razpeto med osebnim, skupinskim, zgodovinskim in političnim.
S svojstvenim lomljenjem zvočnega spomina, predvsem skozi uporabo nosilcev zvoka v obliki vinilnih plošč, bodisi komercialno dobavljivih ali posebno izdelanih dubplateov, se ukvarja tudi newyorški dvojec dveh zvočnih umetnikov, Marine Rosenfeld in Bena Vide, ki sta skupaj zasnovala ploščo Feel Anything, izdano pri založbi iDEAL Recordings. Na njej sta skozi improvizacije utelesila kopico zvočnega materiala, ki se srečuje v vmesjih sintetičnega, digitalnega in analognega zvoka, elektronskega šuma, dubovskih seciranj, odmevanj v zvočnem prostoru in raznorodnih zvokov; od globokih basovskih stresanj, do seciranih glasbenih žanrov in vsakdanjega šuma ter prasketanja materiala, ustvarjenega z manipuliranimi vinilnimi ploščami in računalnikom.
V delu ameriškega tolkalskega dvojca, ki ga tvorita Sarah Hennies in Greg Stuart, oba znana tako kot poustvarjalca tolkalskih del sodobne in eksperimentalne glasbe kot skladatelja, je poleg ožjega prostora bobna, njegovega udarca in zvena, ki ju raziskujeta v minucioznih, večkrat repetitivnih akcijah, predvsem v ospredju nek širši prostor zvena in šuma, kamor se vtiskuje njuna glasba in tam zveni v vsem svojem izraznem bogatstvu, čeprav je okleščena na minimum. Njuna nova plošča Rundle, izdana na kaseti pri ameriški založbi Notice Recordings, ju predstavi v malce širši zasnovi, saj raznorodnim tolkalom dodajata tudi zven in šum različnih vsakdanjih predmetov ter klavirja in posnetkov, kar privede do intrigantnih zvenov v prostoru, v katerem se dvojec tokrat izraziteje izogne repetitivnosti in ritmičnosti.
V zaključku oddaje bomo umirili zadevo s kreiranjem mehkega zvočnega ambienta počasne, omamne muzike italijanskega ustvarjalca Nicole Rattija, znanega iz dvojca Bellows, ki ga tvori s kolegom Giuseppejem Ielasijem, ter kot tonskega mojstra znamenite gledališke skupine Romea Castelluccija. Seveda je Ratti znan tudi kot solistični ustvarjalec, tokrat pa je pred nami delo k1/k2, izdano pri založbi Longform Editions, ki dokumentira njegovo kvadrofonično prostorsko zvočno instalacijo v Katovicah na Poljskem, kjer je ustvaril svojstven prostor zamaknjenosti in kontemplacije, ki ga je ustvaril z mehkimi, zvočno zamaknjenimi zveni klavirja in zanj značilnimi pritajenimi malimi šumi in ritmi, ki se vijejo pod zvenom in nato prevzamejo zvočni prostor. Skladba se tako nahaja v polju ambientalne glasbe in zvočne umetnosti ter minimalistične elektronike, nagovarja pa nas s spojem repetitivnosti določenih elementov in prehodnostjo drugih.
Playlist:
1.) JAMMED BY SOVIETS- Marcin Barski
2.) SPRING- Joseph Clayton Mills
3.) PART EIGHT- Marina Rosenfeld & Ben Vida
4.) TUNNNEL- Sarah Hennies & Greg Stuart
5.) k1/k2- Nicola Ratti
Dodaj komentar
Komentiraj