22. 12. 2019 – 15.00

UMETNA INTELIGENCA DELA MUSKO

Audio file

Danes se bomo v oddaji posvetili najmanj človeški izmed glasb. Poslušali bomo glasbo, ki je ni neposredno ustvaril človek, ampak umetna inteligenca. Ker je pravni status teh nevronskih mrež prav tako kompleksen kot njihova bit, moramo najprej razumeti, kaj jih tvori in kako delujejo, da bomo lahko bolje razumeli njihov pomen in njihovo... umetnost, če temu tako rečemo…

Umetna inteligenca, UI, ali najbolj utečeno AI  kar je okrajšava za artificial intelligence, je bila sprva podrejena predvsem reševanju problemov. Tako je podjetje DeepMind, ki od leta 2010 razvija umetno inteligenco in ga je pred petimi leti veselo odkupil velikan Google, razvilo programski motor AlphaGo. To je bil prvi program, ki je v kompleksni kitajski namizni igri Go prekosil kateregakoli človeka. Danes lahko opazujemo šahovske partije, ki jih njena sestra AlphaZero igra proti ostalim programom, ki niso zgrajeni na podlagi strojnega učenja in se kljub neverjetni moči procesiranja vedno uklonijo umetni inteligenci. Šahovska prvakinja Alpha predvideva, kateri premik ji največkrat prinese zmago glede na igre, ki jih je odigrala sama proti sebi. Nevronska mreža, ki veže podatkovno bazo v urejeno celoto, se povezuje z algoritmom, ki poganja oziroma usmerja njeno delovanje. Pri dograjevanju in piljenju algoritma ji sicer pomaga programer, a v kompleksnejših sistemih je človeški faktor vedno manjši.

Način učenja je v osnovi preprost: ker je umetna inteligenca sposobna povezovati informacije, v njih prepoznati vzorce in iz njih ustvariti nekaj novega, se lahko kot v filmu Ex-Machina nauči skoraj česarkoli - razen čutenja, ali pač?

Če želimo umetno inteligenco naučiti ustvarjanja glasbe, jo moramo izpostaviti podatkovni bazi, iz katere lahko jemlje material in navdih v smislu prefinjenega posnemanja. Ker je zvok za računalniško obdelavo izjemno kompleksen, se notni zapis lahko prevede v slike, ki jih umetna inteligenca zlahka bere. Zanimiv primer takšnega delovanja lahko spoznamo face-to-face, ko eden izmed takšnih programov ustvarja nove obraze iz obrazov, ki jih poišče na Googlu. Ti medejo naše možgane, saj so podobni mnogim obrazom, ki smo jih videli v preteklosti vsakdana, a nimajo na sebi nič določnega oziroma oprijemljivega. Umetno inteligenco je torej najlažje hraniti s slikovnim materialom, ki mu lahko dodamo še barvo, ki predstavlja različne zvene ali inštrumente. Izdelana glasba ima na nas podoben učinek kot slikovni generator. Sprva je umetna inteligenca komponirala le dokaj neposlušljiv svobodni jazz, danes pa sklada tudi pop in le vprašanje časa je, kdaj bodo generične radijske popevke res postale generirane, generične v svoji srži. Produkt je odvisen od vira.

Ena izmed prvih popularnejših izvajalk, ki si je v glasbi pomagala z umetno inteligenco, je bila Holly Herndon, ameriška glasbenica, ki je v sodelovanju z Matthewom Dryhurstom in Julesom LaPlacem izdala album Proto. Umetna inteligenca se igra z njenim glasom, prej omenjeno generiranje slik obrazov pa podkrepi močno podobo tudi v videospotu skladbe Eternal. Holly je s to metodo svoj glasbeni izraz nadgradila v smeri raziskovanja odnosa med človekom in tehnologijo, ki je glavna tema njenega nedavnega ustvarjanja. SKYGGE, projekt francoskega skladatelja in producenta Benoita Carreja  pa je odprl vrata še bolj mainstream poskusom vpeljave umetne inteligence v glasbo, ko je umetno generirane podlage v sodelovanju z mnogimi znanimi izvajalci, kot sta Stromae in Kiesza, nadgradil v neoprijemljive in eklektične hite.

Kljub soustvarjanju in vplivu umetne inteligence na to muziko, pa je bil iransko-britanski pionir čiste tehnološke glasbe Ash Koosha tisti, ki je postavil okvir samostojnosti umetno-inteligenčnega ustvarjanja. Finančno zahteven, a dobro podprt projekt Auxuman, katerega soustvarjalec je, predstavlja novo ploščo vsak mesec. To so kompilacije virtualnih glasbenikov, ki konceptu animirane pop zvezdnice Hatsune Miku dodajo strojno avtorsko komponento. Yona, Mony, Hexe, Zoya in Gemini so umetniki z vsak svojim lastnim specifičnim zvokom, tridimenzionalnim modelom obraza in pesniškim slogom. S pomočjo generatorja glasu so utilizirali najučinkovitejše izrazno sredstvo, kar jih poznamo - človeški glas. Vsak izvajalec ima svoj slog, hranjen je bil namreč z določenim slogom glasbe ali poezije. 

Na trenutke nerodna besedila včasih vsebujejo prav zanimive opazke ali pa delujejo kot kolaži in posnetki dogajanja v svetu popularne kulture. Simulacija glasu je na trenutke še pomanjkljiva, a občutek mehanskosti nam vzbujajo le nekatere nenavadne note ali pa vzorci, ki so na svoj način smiselni, a si ne predstavljamo, da bi jih iz kakršnegakoli vzgiba ustvaril človek. Umetnik, ki je tako dolgo poskušal posnemati tehnologijo, se danes sooča s tehnologijo, ki posnema njega. Ash Koosheva virtualna umetnica Yona ima pod pasom že celo nastope, v sklopu katerih njena vizualna projekcija pod budnim očesom njenega stvarnika poje svoje pesmi. Gre za kompleksen projekt, ki ga bomo ta teden obravnavali tudi v Tolpi bumov.

Različna algoritemska orodja za ustvarjanje glasbe so vedno bolj dostopna. Poleg tega, da se pojavljajo novi odprtokodni programi za umetno generiranje muzike, vedno več glasbenikov uporablja umetno inteligenco kot podaljšek uma za poenostavitev samega procesa skladanja. Logistično-tehnološki gigant Amazon je pred kratkim oznanil splavitev svojega programskega orodja, ki bo na zelo enostaven način omogočalo izvedbo preprostih aranžmajev z naključno generiranimi vzorci. 

Postavlja se vprašanje, kakšna je vrednost takšne glasbe, kdo je avtor in kaj je element, ki človeško glasbo vendar postavlja korak pred strojno učenje. Zdi se, da ljudem ostaja le še težko opredeljiva esenca, prvinski zagon k ustvarjanju, ki lahko iz nič naredi nekaj. A tudi te tendence znanstveniki raziskujejo in morda nekega dne umetne glasbe ne bomo več ločili od prave. Sicer pa, ali je takšna glasba kaj manj prava? Je to rešitev problema generične glasbe in potrebe po njej ali morda celo vprašanja avtorskih pravic?

Playlista: 

00 Holly Herndon - Eternal (5:04)

01 Holly Herndon - Frontier (4:30)

02 SKYGGE - Valise (Feat. The Pirouettes) (3:22)

03 SKYGGE - Ballad of the Shadow (2:48)

04 SKYGGE - Sensitive (Feat. C Duncan) (4:14)

05 SKYGGE - Cold Song (3:36)

06 YONA - ONE (3:30)

07 MONY - MARLENE (2:47)

08 HEXE - TRY ME (3:36)

09 GEMINI - IF SAD (3:12)

10 YONA - YOUR SONG (3:35)

11 ZOYA - ABOVE (2:51)

12 YONA - STRANGE TIMES (3:06)

13 ZOYA - NEVER ALONE (2:36)

 

https://www.dazeddigital.com/music/article/40412/1/yona-artificial-intelligence-singer-ash-koosha-interview

Aktualno-politične oznake
Institucije

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.