21 vek: 21 vek
Balkan Veliki, 2018
Lahko bi rekli, da ime 21 vek oziroma Enaindvajseto stoletje služi kot opomnik na vse resne, nikakor trivialne težave naše trenutne družbe, probleme, ki nikakor ne izginjajo, kvečjemu gre vse na slabše, še posebej v našem kvazinaprednem, svobodnem, izrazito tehnološkem času. Druščina ustvarjalcev iz Skopja, ki se podpisuje z imenom 21 vek, svoje nelagodje v tem okolju izraža že zadnjih dvajset let z delovanjem v različnih bolj ali manj relevantnih bendih. V zasedbi 21 vek najdemo nekaj starih znancev makedonskega glasbenega podtalja. Vasko Atanasoski je član številnih skopskih bendov in vseprisotna prezenca na tamkajšnji glasbeni sceni; Rade Jordanovski je dolgoletni delavec v promotorskem poslu in basist skopskega straight edge benda FxPxOx; Deni Krstev pa je vokalist in vsesplošni instrumentalist v bendih Fonija, Bernays Propaganda in XAXAXA ter vešči glasbeni producent, ki je zadnja leta v veliki meri preživel v svojem domačem studiu, imenovanem Studio 1060. Prav omenjeni studio predstavlja močan katalizator za 21 vek, v istem prostoru pa so ustvarjali tudi številni drugi projekti, katerih končni izdelki so – prav tako kot izdaja v tokratni Tolpi - izšli pri Vaskovi založbi Balkan Veliki. Gre torej za preverjen, skrbno izbran tim ustvarjalcev, ki se je z novo zasedbo podal na še eno trnavo bendovsko pot.
Iz faktografske predstavitve benda bomo zdaj skočili kar v istoimensko ploščo, ki jo danes obravnavamo, to je 21 vek. Plošča zajema različne tematike. Slišimo tako jasnovidne napovedi klošarskih prihodnosti članov benda kot zgodbe o fiktivnih bombardiranjih Nata ter neposredne kritike trenutnega spreminjanja imena in identitete njihove matične države. Ne glede na to, na kateri komad se osredotočimo, nas Vaskovi napevi hitro zagrabijo. Ob njegovih izpovedih in občasnih provokacijah se poslušalec hitro osredotoči na posamezna besedila. To je spretnost, ki jo le redki sodobni avtorji izvajajo tako solidno, kot to z lahkoto že vrsto let počne Vasko. Čeprav morda sprva na plošči res najmočneje izstopi Vaskov prispevek, velja izpostaviti, da ima plošča ne glede na to jasen bendovski karakter. Svoje vsekakor pristavi vsak izmed članov – Vasko, Rade in Deni. Čeprav so komadi sami po sebi pogosto preprosti in zvočno skromni, je prav takšna njihova narava tisto, kar dovoli, da Vaskove naracije nastopijo kot osrednji del plošče, v čemer je bržkone srž njihovega izraza.
V osnovi na plošči slišimo rock bend, zasidran nekje v srednjem tempu, ki se le redko poda v hude zvočne odklone ali raziskovanje. Bolj poglobljen vpogled v njihovo glasbo bi nas pripeljal do primerjav s starejšimi makedonskimi bendi, recimo z Mizar ali Padot na Vizantija, ki so svoj čas v običajnejši rock format vključevali manj znano bizantinsko glasbo, ki je bila zgodovinsko značilna za te kraje. Tudi skupina 21 vek gre v manjši meri v isto smer, a svojo radovednost raztegne še bistveno širše na makedonsko ljudsko glasbo in folkloro nasploh. Isti vplivi so bili očitni tudi na Vaskovi lanski solo plošči Pazi Kuče, a se to zdaj v novi zasedbi izrazi še močneje. Če je Vaskovo krhko petje iz preteklosti spominjalo na bende iz washingtonskega poletja revolucije, ga njegov starinski način petja in prav tako pisanje besedil zdaj prikažeta v popolnoma drugačni luči. Trojec 21 vek na novi plošči pogumno vnese tudi temnejšo plat makedonskega ljudskega izročila. Tako stopijo nekaj korakov dlje in nam ponudijo album, izveden na način, ki mu lahko parirajo le redki drugi sodobni makedonski ustvarjalci.
Za nekoga, ki ne razume makedonščine, bi lahko bila plošča precej dolgočasna, a člani zasedbe 21 vek so že davno ugotovili, da so najboljši avtorji iz jugo krajev – recimo Divljan, Vrtev ali Brecelj – svoje najbolj markantne plošče ustvarili prav pod močnim vplivom lokalne kulture in z močnim poudarkom na kontekstih svojega časa. V tej liniji lahko ploščo 21 vek opredelimo kot še en pomemben izdelek avtorskega, songwriterskega miljeja teh prostorov. Riffi ali produkcija tu niso zares pomembni. Predvsem je ključno tisto, kar imajo avtorji povedati, in tokrat je skupina 21 vek uspela ilustrirati dejanski trenutek, čas, v katerem živijo, in ponazoriti vse lepše in slabše momente, ki jih leto 2018 zanje prinaša. Na plošči 21 vek torej slišimo svežo, cvetočo in organsko sodelovanje, ki bi ga najlažje primerjali z ustvarjanjem skopskega benda XAXAXA, v katerem je isti Vasko v preteklosti že uspešno peljal podobno zgodbo. In prav to posebno sodelovanje bomo imeli priložnost videti tudi v živo, čez točno 20 dni v Klubu Gromka, kjer bodo 21 vek zaigrali v družbi z nizozemskim bendom Canshaker Pi. Torej, brez dodatnega prepričevanja zavrtimo ploščo, odločite se sami ...
Dodaj komentar
Komentiraj