7. 4. 2018 – 19.00

ALAPASTEL: HIDDEN FOR THE EYES

Vir: Naslovnica

2018, Slowcraft Records

 

Kliše spomladanskega bujenja najdemo povsod. Tipične slike tega, kako se rože dvigajo iz zemlje kot kakšni prelepi zombiji ali kako se horde živali zbujajo iz zimskega spanca, so bile zlorabljene že na vse možne načine. A vseeno, težko bi bilo trditi, da ta letni čas, ki smo ga vajeni že od rojstva, ni nadvse lep. Ideja ponovnega obujenja narave je vse prej kot dolgočasna, v takšnem življenju se skriva občutek počasno razvijajoče se miline. Prav takšen občutek idilične narave pa bi nas lahko preplavil tudi ob natančnem prisluhnenju albumu Hidden For The Eyes, ki ga je pred kratkim izdal slovaški skladatelj Lukáš Bulko, bolj znan kot Alapastel.

Morda se nekateri še spomnite osnovnošolskih klopi in časa, ko ste bedeli ob urah glasbene vzgoje oziroma se spraševali, zakaj vam je treba poslušati to in ono, o tem in onem, tistem in vsem … Vendar se vaši možgani po letih osnovne glasbene vzgoje verjetno še vedno spomnijo ruskega skladatelja Modesta Musorgskega in njegovega še najbolj znanega dela Slike z razstave, za katerega je skladatelj inspiracijo črpal iz različnih drugih slikarskih umetnin. Podobno idejo bi lahko pripisali tudi ustvarjalcu, ki zaseda tokratno Tolpo bumov. Morda ne ravno v smislu metode nastajanja osmih skladb, ki krasijo dolgometražec Hidden For The Eyes, a Musorgskega in Bulka bi lahko primerjali že v tem, da oba črpata iz fanatične ideje umetniškega impresionizma. Tako kot Modest tudi Lukáš povzema slike, ki pa niso narisane na platnu, temveč so črpane iz spominov, doživetij in izkušenj skladateljevega življenja ter pastoralne idile slovaške pokrajine.

Recenzent res poudarja izraz idila, saj smo z albumom Hidden For The Eyes poslušalci prestavljeni iz monotonosti vsakdana v okolico travnatih gričev in gostih gozdov. Tu v slabi uri doživimo abstraktno okolico pastoralne miline. Še najizraziteje gre to opaziti v skladbi Bride of The Mountains, ki nam nazorno predstavi zvočno sliko Bulkove kompozicije oziroma njegovo edinstveno zmes tehnik sodobne klasične glasbe, ambientalne elektronike ter subtilne uporabe zvočne tradicije folk glasbe. Skladba se uvede atmosferično v idilični ljubeznivosti Bulkove pastorale, nato pa se priključijo glasovi Mariána Hrdina in Alexa Lukáčová, dokler se ljubkost ne prekine s počasnimi valovi procesiranih godal. To spremeni barve v Alapastelovi sliki, saj ta zdaj ni več ujeta v čas, temveč oživi, se premika, razvija in takorekoč spremeni v neko drugo obliko. Vse ob polžji hitrosti.

Strogega miru prelepe pastorale pa ne zmotijo le počasni premiki v zvočni okolici, temveč Bulko ta svet pretrese tudi z vključitvijo zvočnih velikanov. Ti se v tem spokojnem svetu pojavijo kot abstraktni liki, denimo v skladbah, kot je že omenjena Bride of The Mountains, pa v Seashell ali Demon, v kateri nizek distorziran ton vsemogočno pretrese in skoraj zamegli ostale aranžmajske elemente, kar pa izkušnji plošče Hidden For The Eyes nikakor ne škoduje, kvečjemu vcepi še en element dinamike, ki popestri to lepo, a res počasno ploščo.

A ravno na tem mestu se pojavi težava Alapastelovega prvenca. Čeprav bi Hidden For The Eyes lahko smatrali za prelep pobeg v naravo, je trajanje našega obiska tokrat kar predolgo. Skladbe, zajete na albumu, terjajo potrpljenje. Ob prvem poslušanju bodo odvrnile marsikaterega poslušalca, če ta ni vajen počasnih dromljanj sintetičnih podlag in prenatrpanih zvočnih atmosfer. Bulkov kolega Adam Dekan, ki je ploščo zmiksal in ji v tem smislu tudi prispeval pomemben pečat, je sicer lepo zajel skladateljevo idejo worldbuildinga, a občasno se nam vseeno zazdi, da je album frekvenčno prenatrpan. Nekateri predeli skladb delujejo pretirano zadušljivo oziroma v nasprotju z odprto pokrajino, kakršno želi  na vsak način predstaviti Bulko. A vse te tehnične težavice mu lahko seveda tudi oprostimo.

Lukáš Bulko je Hidden For The Eyes oblikoval kar osem let in to dejstvo je ob poslušanju plošče tudi čutiti. Skladatelj samouk ima dovolj talenta za ustvarjanje zanimivih, prelepih in zares edinstvenih zvočnih svetov. Ob prebiranju skladateljevih zapiskov se nam razkrije tudi, da Bulko s to sicer domišljisko pastoralno sliko ustvarja zelo srčno kompozicijo, ki sestoji iz spominov, raznih občutij ter ljubezni do narave in njenih prebivalcev. Album Hidden For The Eyes je močan prvenec skladatelja Bulka in zanimivo bo spremljati njegove zvočne slike tudi ob naslednjem izidu, ko bodo spomini in izkušnje vendarle že povsem drugačne. 

 

Leto izdaje
Avtorji del
Institucije

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.