14. 3. 2020 – 19.00

BRGS: IN_DEPENDENCES

Vir: Naslovnica

Zvočni Prepihi, 2019

 

In_Dependences oziroma v grobem prevodu neodvisnosti/odvisnosti je najmlajši samostojni album Jake Bergerja - Brgsa, ustvarjalca, povezovalca in založnika v miljejih improvizacije, jazza, modularne elektronike, instrumentalnih preparacij, duba, nojza in drugih kreativnih branž. V nekaj manj kot petnajstih letih ustvarjanja se je Brgs udomačil v vseh naštetih žanrsko-tehničnih okoljih in v njih nikoli ni začel trohneti. 

Misel predsokratskega filozofa Heraklita večina najbolje pozna po izreku - nihče ne stopi dvakrat v isto reko. Edina stalnica Bergerjeve prakse, nelinearno raziskovanje, zrcali to temeljno gibanje subjekta oziroma objekta njegovega ustvarjanja skozi čas. Postajanje je seveda relacijsko. 

In_Dependences postajajo v Brgsovem odnosu s terenskimi posnetki. Čeprav te v takšni ali drugačni obliki zasledimo čez skoraj vse njegove projekte, je metodološka - ne pa tudi tematska - predhodnica te izdaje serija Slices of the Old Continent, ki je izhajala v letih med 2013 in 2018. V tej seriji se je Brgs ukvarjal s terenskimi posnetki sekundarnih virov, ki jih je kritično ekstrapoliral od drugod, iz zunanjih kulturnih kontekstov. Vzporedno je Berger raztegoval svoje glasbene lovke k novim preparacijam instrumentov, tudi z uporabo različnih tehnoloških vmesnikov - modularnih sintov, efektov in zvočnikov, kar vsekakor vcepi tudi v izdajo In_Dependences.

In_Dependences je delo zvočnega naravoslovca, ki preučuje določen trenutek in prostor oziroma se nanju odziva. Geografski prostor je prej kot čas - determinanta dojemanja. Berger nas s šestimi komadi, naslovljenimi z geografskimi koordinatami, popelje v šest različnih okolij. Začne na domu, nato se odpravi do kosovnega odpada zbirnega centra Barje, pa do primorske avtoceste nekje pri Vrhniki, ustavi se na železniški postaji Zalog in v kraški jami blizu Lipice, konča pa v koprskem pristanišču. Na izbranih lokacijah je ob zajemanju posnetkov hkrati posegal v okolje in tako minimalno oblikoval zajete zvoke. Hitro ozaveščanje okoljnega dogajanja in odprtih možnosti priča o glasbenikovem instinktu. Največ Bergerjevega posredovanja v okolico slišimo v obliki zvočnih zarez, udarnejših elementov, s katerimi ustvarjalec operira prosto, a le do te mere, da še ohranjajo nekakšen organski smisel znotraj zajete zvočne celote. Takšen je, denimo, zven drobljenja materiala s kosovnega odpada ali pljuskanja vode v koprskem pristanišču. 

Odskočne deske za razumevanje Bergerjevega tretmaja zvena teh prostorov nam avtor ne ponudi kar na prvo žogo, čeprav je tretma gotovo ekstenziven predvsem v naknadni predelavi posnetkov. Vseeno se s poskusi razumevanja lahko usmerimo v posplošitve nekaterih oprijemljivih razpoloženj, ki so ne glede na vse posege srž teh posnetkov. Fascinacija nad kosovnim odpadom, hrup avtoceste - nekje med neskončno zlohotnostjo in umirjenostjo poslušanja ob dejstvu zvočnega in drugačnega onesnaževanja kot posledice avtomobilističnega vsakdana večine slovencev - pa ritmičnost ropotanja vlakov v posnetku z zaloške železniške postaje, ki se zaključi z najavo odhoda ali morda prihoda naslednje potniške lokomotive. Kraška jama je zavetje tišine, a je polna življenja, tudi seveda ob Bergerjevih posegih vanjo. Plošča se izteče z elegantno postavljenimi posnetki pristanišča, s katerimi se od trdih kopenskih zvenov in ob vztrajnemu hrupu civilizacije prepustimo trenju abrazivne tekočnosti vode. 

Ne pričakujte, da se boste strašno navezali na posnetke z izdaje In_Dependences. V prvi vrsti nam namreč ta demonstrira načine, kako raziskujemo s poslušanjem, v ospredje pa postavlja glasbenikovo večplastno vez z materialom. Poslušalca včasih bolj, včasih manj uspešno postavi v avtorjeve čevlje, vendar mu v vsakem primeru omogoči odlično izkušnjo detektivskega sledenja zvočnim namigom ali vsaj prepustitev toku.

 

Leto izdaje
Institucije

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.