10. 6. 2024 – 19.00

groundsound: working progress

Audio file
Vir: Naslovnica

Equiknoxx Music, 2024

 

Velika verjetnost obstaja, da za pojme Maroon, Obeah, Myalism še nikoli niste slišali. Nov afrofuturistični kolektiv groundsound to ve in nam zato ponuja pester, razburljiv vodič Working Progress po zgodovini afriške diaspore na Jamajki skupaj z različnimi gostujočimi glasbeniki.

Duo, ki ga tvorita Gavsborg oziroma Gavin Blair, ustanovitelj kolektiva Equiknoxx in založbe Equiknoxx Music, in Isis Semaj-Hall, bolj znana kot Riddim Writer, kulturna analitičarka, preučevalka feminizma in dekolonizacije, pripravi uvod v album s slikovitim vstopom na vlak Obeah 5, kjer se začne njuna misija podajanja znanja o tem, kako razumeti in poslušati zvoke Karibov.

Ker smo enega osrednjih pojmov zgodovine afriške diaspore in albuma samega že omenili, ga bomo tudi na kratko predstavili. Obeah predstavlja religijo afriške diaspore, ki je prisotna predvsem v nekdanjih britanskih kolonijah na Karibih in vključuje magične rituale za odganjanje nesreče ali povzročanje škode. Gavsborg in Riddim Writer v nadaljevanju obravnavata tudi témo migracij in diaspore v skladbi Visa, ki je postavljena v nekoliko sodobnejši kontekst. Ta kontekst hkrati niti ni tako tuj prvi izpostavljeni temi, ko Riddim Writer duhovito in premišljeno obravnava absurdnost današnjih migracijskih politik in v kateri prvič slišimo melodije reggaeja, ki nas pripravi za popolno jamajško izkušnjo.

To obkrožajo komadi, ki večinoma odstopajo od dane tematike, vsaj vsebinsko z bolj in manj kreativnimi aranžmaji. Mestoma jih preveč zaznamujeta nepovezanost besedil in odvečnost nekaterih stavkov, kar je značilno za dancehall, v primerjavi z denimo reaggejem, ki v sebi pogosto nosi sporočila o kulturnih in političnih bojih Jamajčanov in je kljub temu, da predstavlja jedro jamajške glasbe, nekoliko zasenčen zaradi drugih žanrov na albumu.

Duo eksperimentira predvsem v polju dancehalla, katerega besedila se ne morejo zares pohvaliti z domiselnostjo, so pa izrazito ritmična in se nagibajo k elektroniki, ki se preliva v dub in njegove atmosferične remikse, zaznamovane z različnimi efekti. Takšen tok vztraja, sledi reggaeja, simbola Jamajke pa, kot rečeno, slišimo redkeje, predvsem v skladbah Visa in Put on an Iron Shirt z upočasnjenim tempom in melodičnimi, gladkimi bas linijami. 

V besedilih se ob recitiranju poetičnih verzov, za katere je zaslužna predvsem Riddim Writer, kaže tudi spogledovanje z rapanjem v skladbah Equal Righters in Losing My Mind… Decolonial Beat, ki sta opazno bolj dinamični v primerjavi z nekaterimi drugimi komadi na albumu.

Akademska izobrazba glasbenice Riddim Writer se je izkazala za koristno tudi pri vpogledu v spregledane vidike afriške diaspore na Jamajki. Na albumu namreč to na kratko zasledimo v zaključnem komadu Sonic Uprising. V tej skladbi se spominja britanskega zatiranja Maroonov – Afričanov, ki so pobegnili iz suženjstva in ustvarili lastna naselja v oddaljenih krajih, kot je Jamajka.

Slednje se tudi kaže v pesmi The Obeah Act, poimenovani po istoimenskem zakonu iz 19. stoletja, ki je kriminaliziral dotičen sistem verovanja in njegove rituale, pa tudi v komadu Myal oziroma religiji, ki je zgodovinsko enačena z Obeah. Komada na zvočni ravni združujejo nekajsekundna dolžina in preprosti verzi, ki skupaj s podobnimi elementi na albumu v poslušalcu ustvarijo željo po večjem potapljanju v preteklost Jamajke in občutek, da tega albumu primanjkuje.

Neizpodbitno dejstvo je, da je prvenec groundsounda živopisen in edinstven kratek glasbeni vodnik skozi spregledano zgodbo afriške diaspore na karibskem območju, ki dandanes ostaja marginalizirana. Toda album šepa bolj po vsebinski kot pa zvočni plati, kar je morebiti nekoliko sporno. Zelo na kratko se dotakne téme verskega sistema Obeah in posledično ponudi droben vpogled v spregledan del jamajške preteklosti, malo več ponudi z vpeljavo žanrov, ki domujejo na Jamajki - od duba do dancehalla, občasno pa zdrsne v bolj pop zvok in precej povprečna besedila, ki izgubljajo rdečo nit.

Kolektiv je združil radovednost, strast do spoznavanja in razumevanja prednikov, njihovih običajev in navad ter pokazal, v katero smer želi iti. Upamo na več koherentnosti v prihodnjih raziskovanjih njihove domovine.

 

Aktualno-politične oznake
Leto izdaje
Institucije
Kraj dogajanja

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj