5. 6. 2023 – 19.00

Kassa Overall: Animals

Audio file
Vir: Naslovnica

Warp, 2023

 

Pri svojih štiridesetih letih je Kassa Overall, sicer doma iz Seattla v ameriški zvezni državi Washington, že prekaljen maček. Na jazzovskem parketu New Yorka je preživel dober del prejšnjega in predprejšnjega desetletja in se na tej izredno živahni jazzovski sceni uril in igral z imeni, kot so Ravi Coltrane, Christian McBride in Jon Batiste. Opremljen z diplomo jazzovskega bobnarja z univerze v Oberlinu v Ohiu se je prebijal skozi življenje in iskal svoj prostor pod glasbenim soncem, to pa še danes poskuša početi z izrazito modernim pristopom križanja beatmakinga, iz katerega pravzaprav izhaja, akademske jazzovske izobrazbe in iskanja nove, srednje smeri med jazzovsko srenjo, potopljeno v avantgardo na eni in v tradicijo na drugi strani, ter med novo generacijo afroameriške urbane muzike, ki je bolj poljudna in usmerjena v klube, elektroniko in predvsem hiphop. Potem ko je dolga leta igral kot glasbenik za snemanja, je ob koncu preteklega desetletja, končno zadovoljen s svojim izrazjem, stopil na solistično pot. Toda z albumoma Go Get Ice Cream and Listen to Jazz in I Think I'm Good, ki je izšel pri založbi Brownswood britanskega tastemakerja Gillesa Petersona, je vseeno ostal na podzemni strani jazz rapa. Za ploščo Animals pa je naredil korake v širino, k sodelovanju povabil celo kopico prepoznavnih imen in svojo glasbo z rahlimi kompromisi v idejah umeril za svoj pravi vstop na sceno. Na plošči slišimo njegove stare glasbene prijatelje, kot sta Theo Croker in Tomoki Sanders, pa tudi nove sodelavce, med njimi so Shabazz Palaces, Danny Brown in Wiki, pa Laura Mvula ter Vijay Iyer, s katerimi dostavlja na prvi pogled nekoherentno, raztreseno sporočilo o nekontroliranih živalih v vsakemu od nas.

Kassov veliki met in nekakšna potrditev njegovega glasbenega potenciala zdaj prihaja na založbi Warp, pri kateri predstavlja svoj tretji dolgometražec Animals.

Vsekakor pa je primarni glasbeni jezik Kasse Overalla ritem oziroma boben. O tem priča tudi sinhronost njegovega raperskega in bobnarskega stila, v katerem s svojo izvedbo dopolnjuje ritmiko bobnov. Poleg tega v glasbo vliva tudi celoten spekter svoje glasbene preteklosti, ki temelji na jazzu, na njegovih zakonitostih in tudi na njegovi žanrski dediščini. Hiphop, soul, elektronika in njihovo medsebojno mešanje prinesejo resnično edinstveno inštrumentalno podobo, ki jo prevevajo spontanost v kompoziciji, neobremenjena dinamika in nenehni momenti nepričakovanih obratov. A za slišano briljanco, ki pristane na albumu, pravzaprav stoji ogromno preizkušanja, ure improvizacijskih seans, iz katerih Kassa Overall odbere najboljše momente in jih s svojo produkcijsko tehniko sestavlja v strnjene, izredno učinkovite glasbene izdelke. Tako v ozadju te prvovrstne glasbene podobe najdemo ure in ure igranja, nato pa še stotine ur postprodukcije, s katero Overall zaokroži vse svoje glasbeno izobraževanje, izkušnje in kreativne ideje, nabrane v četrt stoletja glasbenega udejstvovanja. 

Vir: Lastni vir
Audio file
5. 4. 2021 – 22.00
MMG | Sons Of Kemet | La Note | Kassa | Jaze Baqti | The Colours That Rise | Błoto | Floating P. + Pharoah S.

Svojo ritmično močno, praktično beatovsko muziko Overall nenehno bogati oziroma podtlakuje s harmonijami, drobci fraz in drugimi jazzovskimi forami, izvedba inštrumentalov pa je elektronska, digitalna oziroma beatmakerska. Na ta način prikaže popovsko senzibilnost, jazzovsko prekaljenost, spontanost, svoje beatmakersko ozadje ter veščine in svojo ljubezen do rimane, ritmizirane besede, do ritma, ki, kot že omenjeno, narekuje avtorjevo glasbeno popotovanje in ki odseva njegovo neizpodbitno glasbeno mojstrstvo oziroma samozavest.

Po raperski oziroma tekstualni strani pa se Kassa in njegove gostje soočajo predvsem z negotovostmi. Najbolj prisotne so tiste, ki jih je je avtorju v preteklih treh letih prinesla prekarna kariera umetnika, ki je bila abruptno prekinjena z vzponom virusa in je glasbenika potisnila na rob eksistence in ponovitve destabiliziranega bipolarnega duševnega zdravja iz preteklosti. Poleg interne nestabilnosti Kassa in gosti opozarjajo na eksterne, družbene faktorje destabilizacije, na življenje v ZDA, predvsem z vidika Afroameričana, glasbenika, na katerega družba, nezavidljive karierne možnosti in sistemski rasizem pritiskajo, terjajo nenehno napredovanje, navidezno mentalno moč in masko pretirane samozavesti, skorajda vsemogočnosti. A resničnost človeške notranjščine je v svoji skritosti pogosto precej drugačna, avtorjeva pogumna izpovedna iskrenost pa se poslušalcu približa in s tem ponuja svojevrstno olajšanje oziroma razbremenitev – navsezadnje ne more biti vedno vse okej.

Ploščo Animals, na kateri svoj bogat, izrazito ritmičen glasbeni jezik kanalizira, razširi in obogati s prvovrstno, zelo samosvojo inštrumentalno mešanico med jazzom, hiphopom in eksperimentalnim popom, pa poleg zvočne dimenzije torej odlikuje tudi zelo povedno, simbolično stopicanje med sporočilnimi momenti dobrega počutja, med raztresenimi in pesimističnimi drobci, s katerimi se sooča avtor-umetnik sam, pa tudi slehernik v današnjem, mentalno zahtevnem, napol norem svetu. Kassa Overall torej svoj preboj išče oziroma nadaljuje z daleč najbolj koherentnim, kvalitetnim in zasluženo izpostavljenim glasbenim izdelkom.

 

Leto izdaje
Avtorji del
Institucije

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.