7. 1. 2022 – 19.00

Koneski: Judgment day

Vir: Naslovnica

Massive Sound Records, 2022

Dub glasba je poletje. Pa sploh ne zato, ker bi se ponašala z ne vem kakšnim optimizmom, ampak bolj zato, ker poslušalki dopušča lahno zibanje, ki jo kmalu ogreje in se neinvazivno vpije vanjo. Dub izvira iz elektronskega predrugačenja reggae plat v večinoma inštrumentalne izdelke s poudarjenim štiričetrtinskim ritmom, ki odgovarja kotaleči se basovski liniji. Ker je primarno usmerjena v užitek v sami obliki zvoka in ni preobremenjena z glasbeno konstrukcijo, je ves čas nastajanja v tesnem stiku s soundsystem kulturo. 

Po svoje je škoda, da glasbo s toliko poudarka na basu predvajamo po radiu, ki v svoji signalni verigi večino nižjih frekvenc poreže, stisne in izgubi. Toda glasbena misel na albumu Judgment Day je močnejša od zgolj izpiljenega zvoka in jasno prenaša svoje sporočilo, ne glede na način predvajanja, ob izbiri slabšega zvočnega konteksta pa morda celo vabi k ponovnemu, boljšemu in pozornejšemu poslušanju. In ravno na prvi ponedeljek v letu je domotožje po pokojnem Dub Labu najgloblje. Ta serialka v KUD-u Channel Zero je bila zatočišče širokemu spektru basovske glasbe in prostor za zvočni užitek po napornih rejverskih vikendih. Če bi zvezde dale, bi bil ravno to lahko prostor za udejanjenje plate Judgment Day producenta Koneskega prav na 3. januar, dan njenega izida. 

Sound system kultura pri nas živi – prav tako kot glasba sama – daleč od velikih številk. V ljubljanskem prostoru jo udejanja predvsem Massive Sound Records, glasbena založba mlade ljubljanske ekipe, rojena hkrati z BORIS Sound Systemom, oba pa se trudita bas glasbo približati širši publiki. Koneski je eden od glavnih krivcev za nastanek projekta Massive, saj je njegov soustanovitelj ter dolgoletni selektor in ustvarjalec. Njegova muzika se giblje v vodah duba in lo-fija in upodablja to spiritualno ležernost, ki te brez prevelikega napora pripravi k prestopanju in ritmičnemu strinjanju s selektorjem. 

V ospredju je uživanje v obliki in interakciji tonov, ob poslušanju zaporednih izdaj pa lahko opazimo razvoj zvoka Koneskega od klasičnega reggaeja proti spiritualnejšemu dubu. Na plati Story of the Dying Sun, ki je pred tremi leti izšla pri Massive Sound Records, zaslišimo fuzijo klasičnih dub elementov. Marca 2020 se zgodita še album handful of sad lofi tunes in mehčanje dubovskega zvoka v lo-fi hip hop z dodano melodijo. Komad Murda, ki je konec leta 2020 izšel kot singel, v svoji drugi polovici nakazuje nadaljnjo sintezo v dodobra razcefran zven težke bas linije, prizemljene s podporo brnečih srednjih frekvenc. 

Zvok Koneskega se je od takrat do danes recenziranega albuma Judgment Day razvil v bolj izpiljen, minimalen in jedrnat slog. Prej kot s popolno dovršenostjo aranžmaja se ukvarja z lepoto maloštevilnih, a obilno efektiranih elementov v njem. Plata se posluša kot celota, po kateri vejejo enotne, a hkrati od komada do komada različne interpretacije mračno-poskočne dubovske rdeče niti. V svoji zibajoči se maniri nam plata prej kot kruto samoobsodbo ponuja prostor za globljo kontemplacijo brez graje v strogo avtoritarnem smislu. Začetno vzdušje je počasno in mračno, četudi že proti koncu prvega komada mrko kimaš v ritmu. Posebno pozornost vzbudi komad Bayu Bayu, dubovska interpretacija ruske ljudske uspavanke. Zdaj nam že postaja jasno, da se moramo za čutenje česar koli temu najprej prepustiti. Mother of Creation na sredini albuma je podlaga za svetlejše točke refleksije, ki nas kljub tesnobi ob samoočitkih vodijo v hvaležnost. Nato se do komada Exodus stopnjujeta pogum in uravnoteženost kontemplacije, ki vodita od posameznikove notranjosti proti odnosu do zunanjega sveta. 

Ime albuma, Judgment Day, nakazuje čas soočenja in zanj nujno odkritost, ki se tudi sklada s časom in kontekstom izdaje: ob koncu starega leta v posameznici vznika potreba po poglobljeni refleksiji same sebe, za katero ustvarja plata primerno čuječ in spiritualen prostor. Tesnoba in osamljenost zadnjih treh let lahko sicer dobronamerno premišljevanje hitro pahneta v spiralo strogega samoobsojanja, a ko smisel vsega storilnostnega pritiska dokočno odpove, najbolj sede ravno dub. 

Kaj torej narediti, ko pride sodni dan? Gandhi bi predlagal: »Živi, kot da je jutri tvoj zadnji dan, uči se, kot da boš živel večno.« Na tak način naj bi človek sodni dan pričakal z mirno vestjo, ne glede na to, kdaj pride. Album Judgment Day nas po drugi strani spodbuja k iskanju odgovorov, ki so pravi za nas. Plošča izpolnjuje svoje poslanstvo čaščenja lepote zvoka. Koneski nam ga podaja v lastni, dobro premišljeni interpretaciji, ki poslušalki na drugi strani nudi možnost za prav tako lastno doživljanje glasbe in same sebe v njej. Šele ko iskreno smo in sprejemamo, lahko pridemo do trenutka popolne odkritosti. 

 

Artwork: m7grafiks

Aktualno-politične oznake
Leto izdaje
Avtorji del

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.