Senyawa: Menjadi
Morphine, 2015
Pričujoči album na spletnih prodajnih mestih s piarovsko premišljenostjo med drugim uvrščajo (tudi) v žanr tako imenovane 'world music', torej ga zavijajo v oznako, ki se ji s to recenzijo želimo zelo na široko izogniti in tudi v splošnem pozivati k doslednemu problematiziranju samega izraza, ki bolj kot o vsebini del, ki jih označuje, govori o lenobi tistih, ki ga uporabljajo. Kako že gre znani stavek? "Nihče ne igra svetovne glasbe, toda mnogi jo poslušajo." No, in če rečemo, da Menjadi ni album takozvane svetovne glasbe, kaj pa potem je?
Če bi pisali PR-sporočilo, bi verjetno napisali kaj vehementnega v stilu 'metalski idiomi, združeni s tradicionalnimi indonezijskimi formami, vpetimi zlasti v navezo izrazno močnega instrumentalno-vokalnega minimalizma'. A za vsem skupaj je mnogo več. Ker indonezijsko zasedbo Senyawa pravzaprav prvič zares predstavljamo na Radiu Študent, okoliščinam njenega obstoja namenjamo nekoliko več etrskega prostora kot običajno v tem terminu.
Intrigantno opremljeni instrumentalist Wukir Suryadi in vokalist Rully Shabara, ki je sicer frontman math-rock zasedbe Zoo, sta se spoznala leta 2010 v klub 'Yes No' v indonezijskem mestu Yogyakarta, kjer je Suryadi ravno odigral svoj solo set. Glasbenika sta si na odru izmenjala imeni, nato pa skupaj zajammala, kot rečemo. Še preden sta med sabo spletla kakršnekoli druge vezi, sta že igrala skupaj, takoj zatem pa sta oba pred sabo imela nekaj prostih dni, ki sta jih namenila družnemu muziciranju. 4 dni po omenjenem prvem nastopu sta že izdala tudi svoj prvi EP, v sobotni Tolpi bumov pa bomo poslušali njun drugi dolgometražec z naslovom Menjadi, ki je izšel letos marca pri Morphosisovi založbi Morphine.
Osnovna dinamika benda v veliki meri temelji na Suryadijevem lastno izdelanem instrumentu bambuwukir in Shabarovem vokalu, ki se intenzivno medsebojno preganjata. In ravno zaradi te okleščene instrumentalno-vokalne naveze v zvezi z bendom brezsramno uporabljamo tudi oznako 'minimalizem', čeprav gre pravzaprav za izredno silovit zvočni splet, ki ga iz sebe oziroma svojih medijev izvabljata protagonista.
Zaradi načina, ki sta ga ubrala pri ustvarjanju, in zaradi svoje glasbene preteklosti sta s Senyawo pristala v nekakšni nemilosti domačega občinstva: glasbenika, zaznamovana s svojim metalskim poreklom, sta kaj hitro ugotovila, da sta za starejše poslušalce preveč sodobna in čudna in eksperimentatorska. Na drugi strani pa ju tudi mlajši poslušalci niso posvojili, saj, kot pravita v nekem intervjuju, njune glasbe ne znajo povezati z ničemer, kar bi jim bilo že znano oziroma bi imelo dovolj tipičnih zahodnjaških elementov, zato jo zavračajo kot preveč tradicionalno.
Duet pa je ravno zaradi spretnega spajanja tradicije in lastnih poslušalskih izkustev - morda paradoksalno - na toliko bolj topel sprejem naletel pri tujih občinstvih, med drugim pri obiskovalcih jazz festivala v avstralskem Melbournu in čislanega berlinskega festivala CTM, zavetje pa je po mnogih malih ploščah in lanskoletnem debitantskem dolgometražcu našel tudi pri Morphosisovi založbi Morphine, pri kateri je izšla aktualna plošča Menjadi.
Ta se sicer nekoliko odmakne od predhodne, ki nosi naslov Acaraki, a se vendarle posluša podobno - kot splet neobrzdanih, a silnih naravnih pojavov. Na vinilu Menjadi najdemo 9 takih komadov, digitalna izdaja pa ponudi še dve bonus skladbi. Prevladujoče lirične tematike so tudi na aktualnem albumu načini interakcije med naravo in človekom, vsaka posamezna skladba pa predstavlja katerega izmed naravnih elementov. In nekako tako skladbe tudi zvenijo: kot izbruhi te ali one izmed naravnih sil. Zdi se, kot da Suryadi s svojim ročno izdelanim instrumentom, ki je po sistemu izkustvene metode nastajal kar eno leto, preden je zaživel v trenutni obliki, prebuja te neobrzdane naravne energije. Shabara pa jih z vokalnimi improvizacijami v različnih indonezijskih narečjih vodi oziroma jim dovaja zadostno mero komplementarnih silnic, da rastejo v eno, kar pa lahko delno razberemo že iz naslova albuma. Menjadi namreč v površnem prevodu pomeni 'začeti obstajati' oziroma 'postati', kar je vedno močnejši Senyawin motiv, saj duet že napoveduje nove izdaje, pa tudi nove instrumente in vokalne intervencije.
Dodaj komentar
Komentiraj