O mladih levih in hendikepirani kritiki

Mnenje, kolumna ali komentar
28. 8. 2012 - 13.00

O hendikepirani kritiki

Odprtje festivala Mladi levi, ki se je zgodilo v četrtek, 23. avgusta, je dobra priložnost, da opozorimo na zanimive politično-kulturne fenomene, ki so mogoče v evforiji zabave ostali prikriti. Pri tem ne bomo, kot bi si kdo mislil, skočili na psevdolegalno desno vlado, ne glede na dejstvo, da si zasluži kritike na vseh domenah svojega delovanja, kaj šele za delovanje na področju kulture. Govorili bomo bolj o politično-kulturnih figurah. Na eni strani samo začasno reanimirana muzejska ploščad, na drugi pa Metelkova, postavljena v bran proti inšpekcijam, ilustrirata dva načina odgovora aktualni  politiki.

Odprtje Mladih levov, to moramo reči že na začetku, je bilo verjetno nekaj najbolj patetičnega, kar se je letos zgodilo na slovenski kulturni sceni. Sam spektakel lahko opišemo kot nekakšno neinventivno kombinacijo komorne prireditve in rock opere na temo propada Tovarne avtomobilov Maribor. Na kratko: estetika podelitve akademskih nagrad, začinjena s klasičnim baletom in simboličnim pogrebom kamiona, izdelanega v mariborski tovarni. Ob neskončno dolgem opisovanju propada tovarne in imenovanju krivcev so se vrteli stari filmi, ki so prikazovali zlate čase mariborskega industrijskega ponosa. Da ne bi bilo pomote, ne želimo opravičevati tistih, ki so uničevali vrednote, vzpostavljene v Jugoslaviji, ravno nasprotno, poskušamo razumeti, kako jim je to lahko uspelo.

Verjetno obstajajo različni ekonomski, institucionalni in politični faktorji, zaradi katerih se je zgodil propad TAM-u podobnih industrijskih subjektov. A tukaj se bomo omejili na enega, ki se pogosto zanemarja – in sicer hendikepiranost kritike. Spektakel, ki si ga je izbral organizator, verjetno v želji, da naredi dobro artikulirano kritiko trenutne vlade, je ilustriral subjekte kulturnega boja. Nacistična zastava na odru je jasno označevala zunanjega sovražnika, TAM-ov kamion, ki so ga simbolično pokopali na koncu spektakla, pa je ilustriral žrtev. Lepa razporeditev igralcev v simpatični politični igrici, bi lahko rekli. A kaj, ko v realni igri sodelujejo drugi igralci!

Pravo polje konkurence in boja se je dogajalo med celo vrsto nekih majhnih podjetij. Organizacija Bunker namreč kritizira državo skozi proces patetiziranja usode posameznika, misli in deluje pa kot neoliberalno kulturno podjetje; tako kot večina drugih uspešnih kulturnih podjetij velik del svojega napora usmeri v  subtilne taktike usklajevanja lastnih umetniških kapric glede na pogosto rigorozne pogoje razpisov. Pri organizaciji odprtja so odigrali pomembno vlogo tudi podjetje »Šank Druge pomoči«, ki je bil podaljšek že obstoječega podjetja; podjetja Hostese, ki so reklamirale in prodajale nove vrste pijač - vsi, ki ste bili na odprtju, morate priznati, da so s svojimi seksi aranžmaji zelo efektivno izvajale svojo dejavnost; DJ, prav tako eno malo uspešno podjetje, ki  mu je v trenutku uspelo izbrisati nelagodje, ki ga je mogoče kdo začutil pri pogrebu kamiona. Na koncu koncev je tudi avtor tega teksta eno majhno podjetje, tisto, kar iz ljubezni imenujemo samozaposlen v kulturi. Torej vidite, zakaj patetika; na odru je bil uprizorjen propad TAM-a, na ploščadi pa so bila uprizorjena Foucaultova predavanja o nemškem neoliberalizmu.

Pričakovati, da TAM-ov kamion in njegovi proizvajalci preživijo ob vseh teh malih uspešnih podjetjih, ki nenehno delajo na sebi, za sebe in za družbo, bi bilo neresno. Če že hočemo kritizirati desno vlado, bi morali opozoriti, da ona samo pristaja na to igro subjektov-podjetij in jih med drugim spodbuja k diskriminaciji določenih skupin ljudi. Torej - krivec za propad marsikatere tovarne je sistem, ki nas obravnava kot majhna podjetja, ki hoče, da smo vedno bolj učinkoviti, da vedno bolj sofisticirano konkuriramo eni drugim itn. Prava kritika bi se torej morala nekako postaviti nasproti temu modelu, predložiti neko novo pot, ki ne bi temeljila izključno na profitu in izboljševanju samega sebe.

Na primeru Metelkove pa lahko vidite, kaj se zgodi, ko se poskušate gibati, vsaj malo, mimo teh neoliberalnih okvirjev. Tisti, ki obiskujete Metelkovo, ste tam verjetno opazili zmanjšano aktivnost. V zadnjih nekaj tednih se je drastično povečalo število inšpekcij v metelkovskih klubih. Po večletnem zatišju neoliberalni sistem poskuša bolj agresivno vpeljati svojo igro. Marsikateri igralec si zlahka misli: »Kako dober igralec, kako fajn podjetje bi lahko bila Metelkova.« Ni nujno, da imajo ti igralci slabe namene, oni samo hočejo izboljšati pogoje za obiskovalce, hočejo, da je milo vedno prisotno na straniščih, da se za pijačo dobi račun, želijo si permanentno dobivati potrdila, ki jim kažejo njihov trenutni položaj v igri. Hočejo, da se organizira struktura, tako kot na sosednji ploščadi, ki bi bila v stanju učinkovito voditi in zapeljevati mase bodočih malih podjetij, ki bodo prišla iskat in ponujat storitve na Metelkovi.

Prava kritika bi morala torej poslati konkreten odgovor, morala bi enostavno zavrniti sodelovanje v tej igri, ki bi itak iskala prevelike kompromise. Za začetek bi se Metelkova morala izogniti tako plitki in neučinkoviti kritiki, kot so je pokazali Mladi levi. Najboljši opis zanjo je reakcija Nevena Korde: »Ti Mladi levi so levi, skoteni v živalskih vrtovih!«

Proizvedel: Andrej Pezelj, s. p.
Zastopnik in distributer : Zavod Radio Študent.
 

Aktualno-politične oznake: 

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentarji

Hej s.p.,
ta kritika je hudo kritična, je pa tudi hudo nekonstruktivna in lepo kaže slovensko kulturno-prehrambeno verigo fovšije: metelkova je na ravni kulturnega kapitala boljša od malih zavodov na ravni financ pa na slabšem - potem so s.p.ji kot midva, pa mali zavodi, ki so malo slabši na etični lestvici, posisajo pa malo več financ - potem so veliki, državni, mestni, živadinovovi zavodi in podobno, še malo bolj etično vprašljivi (?) a že kar premožni - potem sledi......potem sledi... Skorajda vsako izmed aktivnosti kateregakoli izmed teh najmanjših, večjih in največjih podjetij je moč postaviti v kritiziranja možen kontekst. Celo Metelkovo, ali njene dele.
Vprašanje je, kdo si vzame pravico govora in še bolj kdo ima moč. In ti jo kot novinar imaš. A štekaš, vse je boj za moč in prevlado. Takšni smo. Če pa ti slučajno nisi, potem pa s konstruktivnimi besedami na plan: pokaži svetu kaj je prav in ne le kaj je narobe. Kako naj se kdo česa nauči, če mu vedno povedo le kaj stori napak. Zgledi menda vlečejo? S svojimi zgledi, besedami in dejanji, vsakdanjimi in sp-jevskimi, s tistim kar je prav in ne s tistim kar je narobe, je treba operirat. Za boljši jutri, svetlo bodočnost pa to! Jaz mislim, da je to edina pot.
Mislim pa tudi, da si dogodek, kakršen je odprtje Mladih levov zasluži analizo in ne mnenjske kolumne. Sesujte ga na njegovem področju, ne na temle banalnem političnem.

z marsičim v tem besedilu se gre strinjati, jaz bi se omejil zgolj na proslavo/predstavo o TAM-u. sicer je bila njena dramaturgija po mojem malce razvlečena in mestoma suhoparna, vendar pa je prikazala nekaj zame zelo zanimivega, in to na zelo dober ilustrativen način: mikro sliko nečesa kar zelo dobro funkcionira kot simbol/simptom slovenske družbe zadnjih dvajsetih let ... prikazala je namreč mehanizme/metode ropanja gospodarstva. nisem jo razumel kot kakršnokoli kritiko trenutne ali katere koli pač vlade - šlo je predvsem za kritiko sistema, ki se je tu vzpostavil. ja, ena velika žalost.

nemška zastava na odru mi je bila moteča: če je bila provokacija/namig, je bila nadvse cenena in odveč

off topic:
hostese=podn od podna (glede na kontekst).
eh, ko smo že pri tem: se vsako leto čudim, kako uspe Bunkerju vsako leto pripeljat tiste neke kao šankiste, ki strežejo drink v šotoru: kaj tako zmedenega, lenega, okornega in butastega človek res težko opazuje pri delu

jup hostese ki za dva evra prodajajo fensi pijačke medtem ko propada TAM so res neokusne in ja z marsičem se jaz strinjam, ampak grem sama sebi na živce s to večno humanistično levičarsko ostro kritiko, ki vedno ostane na tej ravni, brez konstruktivnih idej kako in kaj, pa sem malo gneva pač zlila na kolega s.p.-ja

Petja, jaz ne vem ce res obstaja neka veriga fovsije, se posebej ne na Metelkovi. Kar pa se tice moči in pravice do kritike, jaz bi se malo zadrzal pa bi rekel da obstaja najprej neka možnost kritike, na RS je ravno zaradi minimalne prisotnosti neoliberalinih sistemov ta moznost dokaj velika. Samo na zadnji audiciji je bilo sprejeto 22 novih novinarjev. Je pa res da s RSom ne resujes boj za lastno prezivetje. Ampak je to ravno zato ker sistem deluje na nacin da formira monopolne, zaprte strukture, kot je vecina drugih struktur v kulturi. Kako se formirajo monopolne strukture v kulturi?
1 da kritiki pisejo v javnih casopisih recenzije galerij za katere delajo
2 da lobirajo ali direktno odlocajo pri dolocenih nagradnih ali subvencijskih  komisijah za tiste ketere zastopajo
3 da poskusajo dobiti maksimalne zneske drzavnih subvencij na skodo ostalih institucij
4 da sodelujejo v uspostavljanju laznih estetskih in umetniskih vrednot katere definirajo kot "naravne" in jih potem preobrnejo v kapital
Itn...
Skratka vse tisto kar majo rad tudi drugi podjetniki

Mislim da je moja kritika vsaj malo konstruktivna za metelkovo,  celotni sistem pa nimam v planu resevat. A mislim da ni hitrih resitev, se tako imenovane "revolucije" vcasih delujejo po principu s.p.

Paradajz, strinjam se s tem da je nacisticna zastava bila popolnoma neukusna metafora a samo dejstvo da ni inicirala nobeno resno reakcijo kaze na to kako je kritika hendikepirana. Nazalost nisem imel prostora da se ukvarjam se s tem problemom

kar se tice hostes je to bila mala provokacija, ampak s aspekta sistema ni bilo pretiravanje. Ni to sploh razlicno od vrhunskosti in primernosti, ki jo morajo svojemu delodajalcu pokazat samozaposleni v kulturi. Dolocijo se pac neke umetne vrednote, ki se pokazejo kot naravne in vsesplosne,  pri hostesah je to zapeljivost, pri umetnikih so to na primer nagrade, in se potem doloci primernost za vstop v monopolisticen klub.

ja, ja, itak ... življenje kot Velika Zarota

Hmmmmmmmm...načelno se strinjam s tem kar si zapisal, a žal vidim podobno delovanje struktur prav na vseh ravneh. Mislim, da je to postal način delovanja vobče, ki ima samo različne nivoje, moč in trajanja. Gotovo je RŠ, Metelkova ipd. nekoliko drugačen, glede zapiranja v lastne monopolne skupine pa...žal vidim stvari še bolj črno kot ti in mislim, da bi bilo treba pravzaprav več govoriti o etiki in manj o kritiki.

pa še to...fino je takole delit mnenja in različno mislit in se zato ne klat. hvala andrej!!

na zgoraj napisano bi dodal še p.s.
v RŠ kontekstu, kot je medij in eden relevantnejših prostorov kritike, je predvsem nekonstruktivno zamenjevati direktno kritiko s "foušijo". Kritika je definitivno "mnenjska", me prav zanima kakšna bi bila "nemnenjska." Duchamp: “Destruction is also creation.”
Rahlo brezveze se mi pa zdi, da se epilog takega članka končuje s "stays-in-family" lizurijami tipa, fino je delit mnenja.

ja, štiri točke pod vprašanjem o formiranju monopolnih struktur so konkreten zbodljaj komentatorki - njen epilog je tudi mene rahlo razočaral, če smem pripomniti

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness