5. 4. 2012 – 10.05

Demokratična distribucija umetnosti

V projektni sobi Mednarodnega grafičnega likovnega centra so pred kratkim pripravili razstavo umetniških izdaj z naslovom Printaj! Razstavljena dela so nastala v sklopu projekta Editions – Ready to print 13 (16 x A4) = A0 x 13. Izbor del je pripravila neodvisna kustosinja Saša Nabergoj, razstavo pa so pospremili s predavanjem Dorothee Richter, ene od avtoric projekta. Ideja slednjega je opozoriti na model brezplačne in demokratične distribucije umetnosti.

Razstavljenih je trinajst naslovnic umetniških PDF knjižnih izdaj, pri čemer je vsaka sestavljena iz šestnajstih strani formata A4, ki skupaj tvorijo delo formata A0. Umetniške izdaje so nastale minulo leto, in sicer v okviru magistrskega študija kuratorstva iz Züricha. Snovalci projekta so k sodelovanju povabili trinajst umetnikov, vsak umetnik ali umetniška skupina pa so oblikovali en izvod. Zaradi najrazličnejših izvorov umetnikov je razpon del zelo raznolik. Umetniška dela se tako gibljejo od najpreprostejših grafičnih oblikovalskih rešitev, fotografij, reminiscenc na knjigo ob igri z besedami pa vse do s sporočilnostjo nabitih del.

Izdaje Ready to Print predstavljajo alternativo običajnemu modelu spletnega nakupovanja »klikni–kupi«. Umetnine so brezplačno dostopne na spletu, vsakdo pa jih lahko tudi naloži, natisne, poljubno sestavi in razstavi. Izdaje so namenjene tako galerijam kot domačim uporabnikom. Med njimi izstopa družbenokritični plakat ameriške umetniške skupine Guerilla Girls, ki edini v navodilih zahteva postavitev v javnem prostoru.

  

V otvoritvenem predavanju z naslovom Umetniki in kustosi kot avtorji – tekmeci, sodelavci ali člani iste ekipe? je omenjena avtorica predstavila svoj pogled na aktualno razpravo razmerja moči med kustosi in umetniki. Vprašanje umetnikovega in kuratorjevega avtorstva je postavila v zgodovinski okvir druge polovice dvajsetega stoletja, v konceptualistično umetniško prakso. Konceptualizem je v umetnost vnesel premislek tako o samem umetniškem delu kot tudi o vlogi avtorja, ki je naenkrat postala nejasna, nemalokrat celo nedoločljiva. Hkrati so v umetniško prakso vpeljali tudi pisanje o lastnem umetniškem delu, kar je vodilo do izdajanja avtorskih umetniških edicij. V skladu s tem se postavitev v MGLC, ki že desetletja zbira in producira umetniške edicije, zdi še najbolj logična in prepričljiva izbira.

Temeljna ideja projekta je sicer vzpodbuditi brezplačno medmrežno distribucijo umetnosti. Na drugi strani pa se dotika tudi ločevanja umetnosti od njene avre vzvišenosti in približevanja umetnosti vsakemu posamezniku. Umetniški objekt je z multipliciranjem spremenjen v neskončno serijo enakovrednih del, umetnost pa tako postane del vsakdanjega življenja, lahko se spremeni celo v družbeno angažirano ali politično dejanje. Prenesena dela vsebujejo tudi dosledna navodila postavitve, ki pa jih je v duhu demokratičnosti možno prekršiti in tako sestaviti povsem samosvojo umetnino. Projekt s samo objavo umetniških izdaj ni končan. Ravno nasprotno, saj so uporabniki, ki postanejo domači kuratorji, vabljeni, da posnamejo fotografijo svoje postavitve dela in jo pošljejo na uradno spletno stran, kjer jo bo avtorica projekta tudi objavila.

Mihael Kelemina.

Kraj dogajanja

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.