Biti ali ne biti feministično nasilen
Včeraj smo se v sklopu Feminističnega seminarja 2020/2021 udeležili spletnega predavanja raziskovalke in filmske kritičarke Jasmine Šepetavc O nasilju nad ženskami pred kamero in za njo, ki so ga organizirale Sestrovščina ponosnega delfina, Mestna knjižnica Ljubljana in Trubarjeva hiša literature. Letošnjo sezono predavanj in branj tokrat povezuje skupna tema - spolno zaznamovano nasilje. O seminarju ena izmed organizatork, Klara Otorepec:
Tema včerajšnjega seminarja, nasilje nad ženskami v filmskem svetu, je v času gibanj, kot je Nisi sama, še zmeraj aktualna. Nasilje, natančneje spolno nasilje nad ženskami ni novost. Filmski medij je postal kulturni in družbeni krojač, zato je še toliko pomembnejše, pravi Šepetavc, govoriti o filmskem prikazu ženskih likov in nasilja nad njimi. Ob gledanju filma se moramo vprašati, kako je nasilje prikazano in kakšna je njegova narativna vloga. Šepetavc se opre na feministično filmsko teorijo zgodnjih sedemdesetih, na koncept moškega pogleda, o katerem je pisala britanska feministična filmska teoretičarka Laura Mulvey. Moški subjekt je večplasten lik herojskega značaja, ženska pa je navadno žrtev, potrebna rešitve, le narativno gonilo v zgodbi nekoga drugega – tako pred kamero kot za njo. Otorepec o filmskem nasilju:
Filmski odgovor na to problematiko pa so tako imenovani B-žanri, znotraj katerih lahko prepoznamo tri različne vrste filmov z drugačno, aktivnejšo, celo nasilno žensko protagonistko. Sem sodijo filmi rape revenge, v katerih se ženska maščuje za svoje posilstvo, ženski zaporniški filmi in tako imenovane »lezbične vampirke«, ki preigravajo odnose med spoloma. V osemdesetih in devetdesetih maščevalke kot jagenjčki obmolknejo in se umaknejo psihopatskim morilcem. Šepetavc pa zaključi, da se danes filmi ukvarjajo z redefinicijo spolnih vlog in nadaljujejo tradicijo B-žanrov; taka sta na primer filma Ubila bom Billa in Dekle z zmajskim tatujem.
Predavanja v sklopu Feminističnega seminarja še potekajo, naslednje bo v začetku aprila. Otorepec nam je razkrila tematiko naslednjega predavanja.
Mizoginijo filmske industrije je razkrivala Ajda, pomagal ji je Matej.
Dodaj komentar
Komentiraj