Vzponi in izzivi slovenskega animiranega filma
Naslednji teden se začenja 19. edicija mednarodnega festivala animiranega filma Animateka. Na včerajšnji tiskovni konferenci, ki je potekala v Kinodvoru, so organizatorji festivala predstavili bogat program več kot stotih kratkih, srednjemetražnih in celovečernih animiranih filmov. Ti so razvrščeni v osem programskih sklopov, med katerimi sta dva tekmovalna. Prvi tekmovalni sklop, ki ga bodo na festivalu prikazovali vsak dan ob deveti uri zvečer v Kinodvoru, sestoji iz več kot dvajsetih filmov iz srednje in vzhodne Evrope. Med njimi so tudi trije filmi slovenskih avtorjev ali koprodukcije: O denarju in sreči avtorjev Ane Nedeljković in Nikole Majdaka, XX avtorjev Vasje Lebarića in Julija Zornika ter Legenda o Zlatorogu avtorjev Lee Vučko in Damirja Grbanovića.
Drugi tekmovalni program je namenjen otrokom, zmagovalce tega programa pa bo izbirala otroška žirija. Pri presoji jih bo usmerjala Jelena Dragutinović, koordinatorica in mentorica delavnic pri Vzgojno-izobraževalnem programu animiranega filma Slon. Dragutinović nam je povedala, kako zadnja leta poteka uvajanje animiranega filma v osnovne šole in kako seznanjanje otrok z animiranim filmom vpliva na splošno priljubljenost te umetniške forme.
Veliko pozornosti bodo na Animateki namenili tudi animiranim filmom študentov, ki bodo predstavljeni v tekmovalni sekciji Mladi talenti Evrope in pregledni sekciji Študentska panorama. »Študenti so prihodnost animacije« pišejo na spletni strani Animateke, vendar pa so organizatorji na tiskovni konferenci opozorili tudi na nekatere ovire, s katerimi se soočajo nadebudni slovenski animatorji. V Sloveniji imamo dve ustanovi, ki skrbita za njihovo izobrazbo – to sta Akademija umetnosti Univerze v Novi Gorici in Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani. A medtem ko se je na prvi mogoče specializirati v animaciji, je na slednji še vedno mogoče študirati le ilustracijo. Študentje, ki bi se radi posvetili izključno animaciji, morajo znanje iskati drugod. Tudi ljubljanska Akademija za gledališče, radio, film in televizijo na svojem filmskem oddelku zanemarja produkcijo animiranih filmov na račun igranih filmov. Pomanjkljivosti izobraževalnega sistema se že kažejo, saj slovenska animacija ne more dohajati trenda vse več produkcij animiranih in hibridnih igrano-animiranih filmov v tujini.
Države, kjer produkcija animiranega filma narašča, najdemo tako zahodno kot vzhodno od nas. Na vzhodu na Poljskem, na zahodu pa v Franciji, ki je lahko po mnenju organizatorjev Animateke zgled pri oblikovanju uspešnega izobraževalnega in produkcijskega modela. Francoski model temelji po eni strani na centralni ustanovi, ki združuje filmarje, animatorje ter druge študente vizualnih in dramskih umetnosti; po drugi strani pa na številnih regionalnih centrih, ki skrbijo za produkcijo in distribucijo animiranih filmov. Kot je na tiskovni konferenci poudaril Igor Prassel, programski direktor in producent Animateke, je francoski produkcijski model uspešen tudi zaradi učinkovitosti regionalnih centrov pri povezovanju komercialnih in umetniških plati produkcije.
Franciji, temu kraljestvu animiranega filma, bo letos posvečena tudi prav posebna sekcija, Bonjour Animateka!, v okviru katere bodo na ogled avtorski presežki iz zgodovine francoskega animiranega filma. Med njimi je vredno izpostaviti nedavno restavriran in digitaliziran celovečerni animirani film Divji planet režiserja Renéja Lalouxa, ki ga bodo predvajali 2. decembra ob 21. uri v dvorani Slovenske kinoteke.
Čeprav v Sloveniji zaostajamo za Francijo, po Prasslovem mnenju vseeno ne smemo biti preveč črnogledi. Kljub številnim finančnim preprekam kvaliteta slovenskih animiranih filmov ne zaostaja za kvaliteto francoskih ali poljskih animiranih filmov, ki nastajajo v veliko boljših produkcijskih pogojih.
Tudi letos pa se Animateka ni uspela izogniti razpisnim težavam.
Organizatorjem devetnajste edicije festivala animiranega filma Animateka je uspelo privabiti številne uspešne domače in tuje avtorje, ki se bodo v prihajajočem tednu družili z manj izkušenimi ustvarjalci iz cele Evrope ter tako skrbeli za popularizacijo animiranega filma v Sloveniji. Otvoritev festivala bo potekala naslednji ponedeljek ob pol devetih zvečer v Kinodvoru, že ta teden v četrtek pa se v Cukrarni odpre razstava XR @ Animateka, v okviru katere bo letos na ogled osem projektov navidezne resničnosti, med drugim retrospektiva uveljavljenega dansko-francoskega dvojca Uri in Michelle Kranot..
Dodaj komentar
Komentiraj