Podpihovanje pikslaste žerjavice
Drage poslušalke, pozdravljene v Kulturnem obzorniku. V sredo smo obiskale razstavo digitalne umetnosti z naslovom Kres, ki je bila postavljena v prostorih Osmo/ze v koprodukciji s Projektom Atol. Ko smo vstopile v zatemnjen prostor, nas je pri vhodu čakal lepo urejen preplet računalniških mišk. Vsaka obiskovalka je namreč potrebovala miško za raziskovanje interaktivne razstave. V polkrogu postavljeni ekrani, ki upodabljajo švigajoče kockaste plamene, so nadobudno čakali, da se jim približamo in vanje vključimo svoje sopotnice. Zakaj se je prižig digitalnega Kresa moral zgoditi, nam razloži kurator Dorijan Šiško.
Kres se je prvotno razplamtel že lani v spletni obliki, razstavljeni na The Wrong Biennale. Nabor umetnic je ostal skoraj nespremenjen, mnoge pa so za drugo edicijo razstave ustvarile nova ali nadgradile že razstavljena dela. Kako so rešili izzive pri prenosu digitalne razstave v bolj konvencionalni in predvsem fizični razstavni prostor, nam pojasni kuratorka Sara Bezovšek.
Šiško dodaja, da je kljub navidezni arhaičnosti računalniške miške, ta vseeno najprimernejša prav zaradi svoje preprostosti. Ker predstavlja standardni način interakcije z računalnikom, smo jo vsi vajeni uporabljati. Zaradi tega se izločijo vse morebitne težave, ki se pogosto pojavljajo pri interaktivnih razstavah digitalne umetnosti, kot denimo učenje upravljanja avatarja v virtualni realnosti. O specifikah postavitve razstave nadaljuje zadnja izmed kuratork, Lara Mejač.
Kot opazuje Valentina Tanni na primeru fotografije, ki je zaokrožila po spletu, je naša povezava z medmrežjem podobna astralni projekciji. Z vstopom v računalnik je naše telo pozabljeno, naše misli pa so ujete v prostoru, ki ni ne tu, ne tam. Razstava to nagovarja na materialni ravni, saj se v posamezno delo dobesedno vklopimo s pomočjo USB vtičnika. Svoje prispevke nam je predstavilo tudi nekaj umetnic, ki so le-te prepustile neizprosnemu klikanju obiskovalk. Prva izmed njih, Celeste Sanja, se je navezovala neposredno na tematiko kresovanja. S pomočjo vzpostavitve kontrasta med digitalno podobo in zgodovinsko tradicijo je razmišljala o različnih načinih zbiranja. Obiskovalka je lahko po njenem delu vertikalno skrolala, s tem pa je razkrivala premikajoče se podobe, s katerimi je bilo prepleteno besedilo. Kako se povezujejo vizualni, tekstualni in vsebinski elementi?
Me pa nadaljujemo po polkrogu razstavnih ekranov. Ko se posamezen ohranjevalnik zaslona razblini, nas pozdravi novo delo, kar simulira občutek spontanega internetnega brskanja. Tokrat nas preseneti zaslon, zapolnjen s kolažem grafov, kratkih sporočil, glasbe in animacij. Svoje delo nam predstavi Beti Frim.
Med vrtenjem okrog osrednjega zaslona se lahko do njega zatečemo po dodatne informacije. Tam se srečamo z ostalimi obiskovalkami, ko se naši kurzorji izmikajo, prekrivajo in soobstajajo. Kot je že prej omenila Bezovšek, imamo tako resnično občutek deljenja tudi virtualnega, ne zgolj razstavnega prostora. Ko smo opremljene z novim znanjem, pa se odpravimo do dela, ki nam ga oriše Jaka Juhant.
Izmučene od napornega klikanja in skrolanja, se odpravimo še do zadnjega dela, ki si ga bomo danes ogledale. V središču zaslona sedi neprepoznavna antropomorfna podoba, okoli lika pa so razporejeni interaktivni elementi, ki nas vabijo h kliku. Eden izmed njih je tudi video posnetek, ki se skriva za podobo gorečega ognja, s čimer smo ponovno udobno privezane na tematiko kresa. Kako razume svoje delo in od kje črpa inspiracijo, nam poda Neo Nor.
S tem zaključujemo naš ogled in svojo računalniško miško vračamo nazaj v njen brlog. Obdelale smo zgolj štiri od desetih del, ki se iskrijo z zaslonov digitalnega obreda, ostala si lahko ogledate do četrtega julija, ko se bodo za zaprtje vrnili tudi umetniki. Kres nam podaja inovativen in premišljen koncept razstavljanja digitalnih del. Povezuje in izpostavlja manj znane umetnice ter predstavlja primer dobre prakse. Upamo, da bo Kres še dolgo gorel, obenem pa želimo, da se na podoben način vname tudi kakšna druga institucija, ki se ukvarja s sodobno umetnostjo.
Na ogenj je prilivala Lea.
Dodaj komentar
Komentiraj