Drama vs. Delo
Letošnja koprodukcijska predstava Slovenskega narodnega gledališča, Mestnega gledališča ljubljanskega in Cankarjevega doma z naslovom 2020 velja za enega večjih projektov gledališke sezone 2019/2020. Znanstveni kabaret v režiji Ivice Buljana je nastal po motivih besedil zgodovinarja Yuvala Noaha Hararija. Predstavo so na odru Gallusove dvorane premierno uprizorili 25. januarja. Režiser Ivica Buljan v gledališkem listu o njej pravi: »Naša ambicija je ustvariti pametno, zabavno in poučno umetniško delo o evoluciji, vesolju in našem prostoru v njem, o eksistencializmu in umetni inteligenci.«
Več pozornosti kot predstava pa je bila deležna njena kasnejša kritiška refleksija, ki je zanetila medijski spor med SNG Dramo in časopisom Delo. Dan po premieri predstave 2020 je Delo na svoji spletni strani objavilo kritiko Anje Radaljac. Gre za eno v vrsti negativnih kritik predstave, ki pa je postala deležna posebne pozornosti, potem ko se je o odzivu, ki ga je časopisna hiša prejela iz Drame, razpisala Ženja Leiler, namestnica odgovornega urednika Uroša Urbasa. Delo je 31. januarja objavilo kolumno “In da se čimprej lotite rešitve”, na spletni strani, 1. Februarja pa še v tiskani izdaji časopisa. Leiler v kolumni navaja e-sporočilo, ki ga je Delova služba za marketing prejela od Dramine marketinške službe. Citiramo:
»Zaradi kritike /.../ – z našega vidika neprimerne, nestrokovne in neokusne – bo skoraj zagotovo sklican sestanek z uredništvom, tabo in nami – in obstaja sedaj velika možnost, da pogodba ne bo podpisana in da bo sodelovanje zaključeno. Predlagam, da čim prej razmislite na vaši strani in najdete kakšno ustrezno rešitev in jo čim prej sporočite, da do sestanka sploh ne bi prišlo ... Na primer z objavo še ene recenzije s strani bolj izkušene in objektivne osebe in tudi o tem, kje nas sploh vidite v kontekstu redukcije kulturnih strani in vsebin v Delu, ali če zaključimo sodelovanje. Tako da smatraj ta mejl kot dobronameren in da se čim prej lotite rešitve.« Konec citata.
Leiler je z javno objavo korespondence sprožila javno debato in za RŠ spregovorila o tej odločitvi.
Elektronsko sporočilo je v prispevku komentirala z naslednjimi besedami, citiramo: »Za “to” kulturo gre torej. Za kulturo prezira in nespoštovanja, katere dikcija nelagodno spominja na neke druge čase. Za kulturo grožnje. Za kulturo nagovarjanja k oportunizmu in konformizmu. Za kulturo, v kateri ena najpomembnejših in javnofinančno najmočneje podprtih kulturnih institucij v državi izsiljuje časopisno hišo.« Konec citata.
Nekaj dni kasneje, 7. februarja, je Delo na svojem spletnem portalu objavilo tudi odziv Službe za marketing in Službe za odnose z javnostmi SNG Drama Ljubljana na kolumno Ženje Leiler. Vodja službe za odnose z javnostmi Jernej Pristov je zapisal, da Drama očitke o izsiljevanju odločno zavrača kot enostranske in nepreverjene. Dodaja, da je, citiramo: »nujno in pomembno poudariti, da Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana v nikakršnem smislu nikoli ni in ne bo pogojevalo oglaševanja v Delu z uredniškim sodelovanjem.« Konec citata. Pristov v kolumni zapiše, da je omenjeno e-sporočilo samo en del komunikacije med Dramo in Delom, ter da je ta, citiramo: »v resnici obsežnejša in kronološko drugačna, kot je prikazano v članku.« Konec citata.
Leiler nam v pogovoru zagotovi, da je objavljeno elektronsko sporočilo v kolumni neokrnjeno.
Da bi izvedeli, kakšna je obsežnejša in kronološko drugačna komunikacija, ki jo omenjajo v Draminem odzivu, smo klicali v SNG Dramo in se pogovorili z avtorjem besedila Jernejem Pristovom. Izjave nam v Drami niso dovolili posneti in pojasnili so, da je celoten odziv in stališče Drame še vedno dostopno na spletni strani Dela v prispevku Odziv Službe za marketing in Službe za odnose z javnostmi SNG Drama Ljubljana na kolumno z naslovom: »In da se čim prej lotite rešitve«.
Leiler nam je pojasnila, zakaj na odziv iz Drame niso odgovorili pri Delu.
Iz odziva SNG Drame, objavljenega v Delu, je razvidno, da naj bi med službama obeh institucij potekali pogovori o podpisu nove letne oglaševalske pogodbe, saj stara poteče februarja. 23. januarja, na uradnem sestanku obeh oglaševalskih oddelkov, citiramo: “je Delov marketing omenil Draminemu, da je podpis nove oglaševalske pogodbe tudi čas, ko se lahko premisli o zadovoljstvu z dosedanjim uredniškim sodelovanjem.” Konec citata.
Na koncu Pristov povzame, da bi morala biti uredniška in oglaševalska dela medija ločena, vendar sta za neustrezno komunikacijo odgovorni marketinški službi obeh vpletenih institucij. Iz zapisanega je razvidno, da v SNG Drama menijo, da je Ženja Leiler s svojo kolumno kršila pravilo objektivnega prikazovanja, ki bi mu kot novinarka morala biti zavezana, in s tem povzročila škodo ugledu gledališča.
Odnos med institucijama in pogled na situacijo za konec strne Ženja Leiler.
Kulturne novice sta pripravili Nika in vajenka Tjaša.
Dodaj komentar
Komentiraj