NAŠA MALA KLINIKA
Lepo pozdravljeni v aprilski oddaji Teritorij teatra. Če drži, kar pravi Mala Kline, da gledališče danes deluje predvsem kot mikropolitična praksa, ki si skuša zamisliti novo realnost in življenje uprizarjati na nov način, se je treba najprej vprašati, kakšna je realnost samega gledališča. V kakšnem okolju se odvija in nastaja? Prav zato smo ustvarili ciklus oddaj o treh problemskih točkah, ki so fundamentalnega pomena za varno in etično okolje. Prejšnji oddaji sta tematizirali rasizem in seksizem, danes pa premišljujemo še razmerje med gledališčem in psihičnim zdravjem.
Ta odnos osvetljujemo z dveh domnevno nasprotujočih si koncev. Po eni strani nas zanima, koliko lahko gledališče deluje kot povzročitelj psihičnih stisk ali celo bolezni svojih akterjev. Narava igralskega poklica namreč bazira na psihologiji, zato bomo pri tem poseben fokus namenili tistim igralskim metodam, ki še posebej izkoriščajo duševni svet igralcev. Poleg tega bomo obravnavali obstoječe načine dela, ki lahko, če se z njimi ne ravna primerno, izrazito prispevajo k psihičnim težavam. Po drugi strani se bomo spraševali tudi o terapevtski vlogi gledališča in o tem, ali lahko gledališče ponuja prostor za kanaliziranje osebnih stisk. Ker pa terapevtsko delovanje vseeno ni primarni smoter gledališča, je ločevanje med umetniškim ustvarjanjem in zdravljenjem bistvenega pomena.
V oddaji so se nam pridružili in svoje misli ter izkušnje prispevali glasbenik in programski vodja zavoda Sploh Tomaž Grom, igralka, performerka in pesnica Anja Novak ter psihologinja Katarina Veselko, zaposlena v podjetju OK Consulting, ki je že pred leti v svojem diplomskem delu prek pogovorov s študenti in študentkami dramske igre opravila temeljito raziskavo o čustvenem doživljanju igralcev in igralk med igro.
Veselko uvodoma izpostavi tiste igralske metode, ki skušajo igralca z različnimi strategijami izuriti in pripraviti na to, da se lahko v zaželenem trenutku pripravi do ustreznega aktivnega čustvenega razpoloženja.
Svoj, z neposrednimi izkušnjami obarvan pogled na tovrstne igralske metode nam je v nadaljevanju predstavila Anja Novak.
Prav zato obe sogovornici opozarjata, kako pomembno bi bilo, da bi se igralce in igralke sistemsko izobrazilo za spopadanje s psihičnimi obremenitvami njihovega študija in poklica.
Sogovornici se strinjata, da je prav zato umetniške prakse izjemno pomembno ločevati od terapevtskih, tudi ali še posebej takrat, kadar so si lahko te prakse med seboj zelo sorodne. Takšen primer je recimo praksa psihodrame, ki se jo kot metodo uporablja tako v namene zdravljenja kot tudi v namene uprizarjanja.
Katarina Veselko zato izpostavlja, da mora vselej obstajati stroga meja, do katere lahko posamezen umetniški proces posega v intimo svojega ustvarjalca.
Več o izkušnji pri projektu Moje telo, moja kletka, Tomaž Grom.
O podobni izkušnji Tomaž Grom govori tudi skozi sodelovanje z mlado ustvarjalko Mary Ann Blanche, ki je kot ena od izvajalk nastopila na koncertnem performansu Carte Blanche in v zvočno eksperimentalnem avtorskem monologu predstavila svoje življenjske izkušnje, povezane z različnimi psihičnimi stiskami.
Ker so ustvarjalni procesi, ki posegajo v notranji in duševni svet igralcev, tako občutljivi, sta prav zato toliko pomembnejša delovno okolje in v njem vzpostavljeni varni načini dela. Več o tem Anja Novak in Katarina Veselko.
Precej bolj izostrena pa je, kot pove Tomaž Grom, situacija na neodvisni sceni.
Kot Grom pove v zaključku, je v umetniškem procesu bistveno, da se ustvarjalec počuti prijetno. Za to pa je treba najti pravo ravnotežje med svobodo in odprtostjo procesa ter hierarhijo odnosov, ki dopušča tudi sprejemanje potrebnih odločitev.
Ustvarjati v spoštljivem in varnem okolju je v prvi vrsti nujno zaradi zdravja in počutja ljudi. Vendar pa je hkrati takšno okolje tudi pogoj za kreativen in produktiven ustvarjalni proces. Da pa bi lahko gledališko okolje res tako funkcioniralo, se mora poleg psihološke varnosti vzpostaviti tudi ekonomska. Misel za zaključek današnje oddaje je z nami delila Katarina Veselko.
Oddajo so pripravili Varja Hrvatin, Maša Radi Buh in Jakob Ribič.
Dodaj komentar
Komentiraj