KROŽNE IN ŠPIRALNE TIRNICE KAŠMIRSKEGA BOJA
"Kakšna je razlika med pogrebom in protestom? V Kašmirju je ni. Kot kaže uboj tridesetih civilistov s strani oboroženih sil v zadnjih dveh dneh, je v Kašmirju vsak pogreb protest in vsak protest pogreb.
Vsakič, ko se na protestih proti Indiji - ki si lasti celotno ozemje Kašmirja, dve tretini pa ga nadzoruje s pomočjo skoraj 700 tisoč vojakov, s čimer je Kašmir najbolj militarizirano območje na svetu - zbere večje število ljudi kakšen civilist pade pod streli oboroženih sil. In na vsakem pogrebu teh ljudi, ki so protestirali proti Indijski nadvladi se zbere protestirajoča množica. Cikel se tako nadaljuje."
Ta sestavek, ki ga je v članku na opendemocracy.net zapisala kašmirska akademičarka Nitasha Kaul, povzema proces kontinuiranja protestov proti indijski nadvladi v indijskem delu Kašmirja. Protest-streljanje-pogreb, protest-streljanje-pogreb. Ko se protesti končno umirijo, se začnejo pogajanja med indijsko vlado in kašmirskimi političnimi silami, ki pa v zadnjih petnajstih letih nikoli niso dosegla zaključka. Propadlim pogajanjem slej kot prej, v roku leta, dveh, morda več, sledi izbruh novega vala protestov. S tem se začne tudi nov cikel, ki se ponavlja v daljšem časovnem obdobju: upor-umiritev-pogajanja, upor-umiritev-pogajanja.
Rezultat obeh omenjenih ciklov je tudi zadnji val protestov v indijskem delu Kašmirja, ki neprekinjeno traja vse od začetka julija. Protesti so se začeli z ubojem uporniškega voditelja Burhana Wanija s strani indijskih oboroženih sil. Kdo je bil Burhan Wani in kako se njegova zgodba vklaplja v cikličnost kašmirskega upora, pojasni Daanish bin Nabi, urednik pri kašmirskem časopisu Rising Kashmir:
Wani, čeprav član oborožene milice, je bil sicer bolj kot v oboroženem uporu dejaven na socialnih omrežjih. Za razliko od prejšnje generacije oboroženih upornikov, ki so delovali v 90-ih letih prejšnjega stoletja in so bili podprti s strani Pakistana, Wani ni dobival podpore sosednje islamske republike, do katere so Kašmirci po propadu upora v 90-ih postali sumničavi. Poleg tega je s svojo zgodbo predstavljal velik del kašmirske mladine. Pojasni Sajjad Haider, odgovorni urednik časnika Kashmir Observer:
V protestih od njegove smrti je bilo ubitih več kot 80 ljudi, več kot 10 tisoč pa ranjenih. Zaradi uporabe zračnih pušk kot sredstva za nadzorovanje množic s strani indijskih represivnih organov je oslepelo več sto ljudi, ki so bili zadeti v oči. Nekaj primerov uporabe problematičnih zračnih pušk našteje Bin Nabi:
Nadaljujemo z Južno hemisfero o poletnih protestih v indijskem delu Kašmirja, kjer je trenutno edina indijska strategija nasilno zatiranje protestov. Poleg uporabe sile nad protestniki so oblasti zaprle tudi vse vidnejše separatistične politike. Vse to je bilo sicer že preiskušeno v prejšnjih valovih protestov in se ni izkazalo za učinkovito. Nadaljuje Bin Nabi:
Vsa ta cikličnost pa vedno bolj kaže znake razpletanja. A ne nujno na bolje.
Kašmirska politična situacija se v krogih vrti od konca obsežnejšega oboroženega upora proti indijski vladavini v začetku prejšnjega desetletja. Ključna dejavnika za zaključek vojne sta bila umik podpore Pakistana in bolj kot ne kolektivno spoznanje, da pakistansko sponzoriran in močno versko obarvan upor ne vodi do cilja osamosvojitve. A neuspeh do sedaj šestih krogov pogajanj, v katerih Indija nikoli ni bila pripravljena resnično popuščati, je postopoma začel krhati legitimnost pogajajočih se separatističnih skupin in povečal legitimnost tistih, ki zagovarjajo trši pristop. Pojasni Haider:
Vsa ta pogajanja pa so potekala v času bolj kot ne sekularnih vlad v New Delhiju in umirjene medverske klime v Indiji. Tudi ta situacija se je v zadnjih letih spremenila. Od leta 2014 je na zvezni ravni v Indiji na oblasti stranka Bharatija Janata Party, krajše BJP s premierom Narendro Modijem na čelu. BJP je hindujska nacionalistična stranka in politično krilo militantne hindujske fašistične organizacije Raštrija Svajamsevak Sang, krajše RSS, ki Indijo vidi kot izključno hindujsko državo.
BJP sicer kljub svoji verski obarvanosti ni bila vedno prezirana v Kašmirju. Premier Atal Bihari Vajpayee, ki je Indijo vodil med letoma 1998 in 2004 in je bil prav tako kandidat BJP, je fašistoidne elemente v stranki bolj kot ne uspešno brzdal. V Kašmirju je prvi zagnal proces dialoga s separatisti in je zaradi tega v spomin Kašmircev še vedno zapisan v pozitivni luči. Od prevzema vodstva stranke s strani trenutnega premiera Narendre Modija pa je ta ideološko zajadrala mnogo bolj v desno in se kadrovsko tesneje povezala s fašističnimi elementi organizacije RSS. V več zveznih državah po Indiji smo bili v zadnjih dveh letih priča prepovedi zakola goveda, spreminjanju učnih načrtov po volji hindujskih nacionalističnih ideologov in kadrovskim spremembam na ključnih državnih mestih v kulturi. Tovrstni ukrepi in spremljajoča retorika, ki stremijo k preobrazbi Indije iz sekularne države v hindujsko semi-teokracijo, imajo močan vpliv na politično razpoloženje v muslimanskem Kašmirju, katerega prebivalcem se je Indija vselej predstavljla kot sekularna. Razloži Haider:
BJP pa ni na oblasti le na zvezni ravni, temveč je tudi del koalicije, ki vlada Kašmirju. Kašmirske volitve leta 2014 so na oblast pripeljale Ljudsko demokratsko stranko, krajše PDP. Njena ustanovitev velja za eno najboljših potez indijskih obveščevalnih služb v Kašmirju, saj so z njo uspele prirezati peruti dotedaj dominantni stranki Nacionalna konferenca. Hkrati pa je na volitvah pred dvema letoma velika večina hindujcev v sicer večinsko muslimanski zvezni državi glasovala za stranko BJP. PDP je tako, domnevno zavoljo verskega sožitja, koalicijo sestavila s stranko BJP. Ta poteza je med prebivalstvom izzvala ostro kritiko in središče letošnjega upora sovpada z območji, ki so bili volilna baza stranke PDP.
Ne le na zvezni ravni, tudi v vlogi koalicijske partnerice v edini večinsko muslimanski zvezni državi je stranka BJP predlagala več hindujsko-nacionalistično obarvanih ukrepov. V zadnjih dveh letih smo bili tako v Kašmirju priča predlogom za prepoved zakola goveda, prepoved izobešanja Kašmirske zastave in vzpostavitev kolonij, v katere bi naseljevali hindujske begunce, ki so državo zapustili v 90-ih letih prejšnjega stoletja. Nadaljuje Bin Nabi:
Za razumevanje letošnjih protestov v Kašmirju sta torej ključna dva procesa. Na eni strani zaostrovanje medverskih odnosov kot posledice povečanega vpliva hindujsko-supremacističnih političnih sil tako v Kašmirju kot v celotni Indiji. Na drugi pa padec legitimnosti kašmirskih separatističnih voditeljev, ki iz neskončnih ciklov pogajanj ne uspejo izcimiti nikakršnega razpleta. Ta dva procesa sta pripeljala tudi do sprememb v taktiki in vodstvu protestov, ki so v primerjavi s prejšnjimi leti postali nasilnejši in izven nadzora katerihkoli voditeljev. Razloži Haider:
Odsotnost vpliva separatističnih voditeljev kot ključno spremembo v letošnjih protestih vidi tudi Bin Nabi:
S pesimističnim pogledom v prihodnost zaključi Haider:
Cikla protestov in pogrebov ter pogajanj in uporov se torej zaenkrat nadaljujeta. Povečuje pa se možnost, da se bo njuna krožna tirnica spremenila v špiralno.
Dodaj komentar
Komentiraj