Popotovanja mladega Frančiška Salezijanca
Na prelomu sedemnajstega stoletja, ko je v Evropi še vladalo monarhično enoumje, so se začeli prebujati prvi heroji svobodnega novinarstva. Med njimi najmogočnejši Frančišek Saleški je po nikoli potrjeni legendi vzpostavil prvo mrežo lokalnih medijev in medijev s posebnim pomenom delovanja, ki naj za vekomaj delujejo v javnem interesu.
»Lokalni, regionalni in mediji s statusom posebnega pomena delovanja v javnem interesu« je izraz, ki ga krasi baročna birokratska razčlenjenost. V resnici pa vsak izmed nas pozna svojega – tistega, ki posameznika zastopa na osnovi geografske, starostne, ideološke ali katere koli druge osebne identitete in mu posreduje vsebine, ki so zanj pomembnejše kot za koga drugega.
Prav zaradi – naj jih poimenujemo po njihovem patronu – saleških časopisov, radiev, portalov in televizije sta nastala dva slovenska pregovora: »Vsaka vas ima svoj glas« in »Dober glas pride v deveto vas«. A trenutno je njihovo srce ovito v trnje – enako kot njih zavetnika, svetega Frančiška Saleškega. Ministrstvo za kulturo je namreč sporočilo, da bo do rebalansa proračuna lahko zagotovilo le trideset odstotkov financiranja, ki je bilo zagotovljeno na razpisu za medije. Hkrati je, zaradi gospodarske krize, ki sledi epidemiji, v večini medijev s posebnim pomenom upadla večina financiranja preko oglaševanja. Podjetja si oglaševanja namreč ne morejo privoščiti.
Frančišek se je po tem, ko se je na okrogli mizi aktualnopolitične redakcije Radia Študent prepričal o stanju svojih medijev, odpravil še na 18. nujno sejo parlamentarnega odbora za kulturo. Odborniki so tam zavrnili svežnja predlogov za gospodarsko pomoč medijem, ki so ju pripravili v Svetu za radiodifuzijo in Društvu novinarjev Slovenije. Glasovanje na seji predstavi Samo Bevk, član odbora za kulturo iz vrst Socialnih demokratov.
A Branislav Rajić, ki v odboru zastopa koalicijsko Stranko modernega centra, zagotavlja, da se, kljub temu da predlagani sklepi niso bili sprejeti, zaveda pomena lokalnih, regionalnih in ostalih posebnih medijev.
Seveda so bili tudi saleški mediji, tako kot tudi vsi ostali gospodarski subjekti, vključeni v prvi in drugi paket protikoronskih zakonov. A ne smemo pozabiti, da mediji ne izvajajo zgolj gospodarske dejavnosti; še več, številni mediji s posebnim pomenom so neprofitne organizacije. Pojasni Bevk:
Predsednik Sveta za radiodifuzijo Aleš Lipičnik nadaljuje, da pomoč iz protikoronskih paketov ne bo kaj prida pomagala najbolj ogroženim medijem.
Novela medijskega zakona, ki bi poleg urejanja položaja saleških medijev in definicije tretjega medijskega sektorja napadel tudi nejasnosti sovražnega govora, je bila v začetku leta že pripravljena. Potrebo po prenovi zakona pojasni Lipičnik.
Tudi Rajić iz koalicijske SMC je prepričan, da je nova zakonodaja nujna, in je optimističen, da bo pripravljena v trenutnem mandatu.
Med kreativnejšimi predlogi, podanimi na nujni seji, je tako imenovani vavčerski sistem, ki ga predstavi Lipičnik.
A Rajić opozarja, da je oglaševanje v podjetjih trenutno verjetno na zadnjem mestu. Zaupa pa v moč svobodnega trga, ki bo že uredil stanje, zato vavčerski sistem trenutno ni potreben.
Mediji s posebnim pomenom zagotavljajo medijsko pokritost celotne Slovenije: lokalni v geografskem smislu, ostali mediji s posebnim pomenom pa v smislu interesnih skupin – od študentskih in mladinskih do verskih in znanstvenih. Poleg tega pa so glavni porok, da bo medijska krajina kar se da pluralna in demokratična tudi v političnem smislu. Svoj pogled na pluralnost medijev predstavi Marko Bandelli, odbornik iz Stranke Alenke Bratušek:
Poleg medijske pluralnosti pa manjši mediji ohranjajo lepoto živosti slovenskega jezika. Nadaljuje Rajić:
A njegova koalicijska kolegica Mojca Škrinjar iz Slovenske demokratske stranke lepoto slovenščine razume drugače, smo lahko slišali na 18. nujni seji odbora za kulturo.
V vsakem primeru bodo vsi mediji, predvsem pa mediji s statusom posebnega pomena delovanja v javnem interesu, svojo usodo srečali ob rebalansu proračuna, ko bo vlada odločala o izplačilu že obljubljenih financ iz razpisa. To bo, meni Bevk, po koncu poletja.
Medtem je zelo pomembno, verjetno za vlado bolj kot za medije, da slednji ohranijo oziroma sploh vzpostavijo pozitiven diskurz in se izogibajo sovražnemu govoru, povzame Rajić:
Po drugi strani pa bo morala vlada čim prej prenoviti zakonodajo, dobre prakse pa lahko najde v številnih državah Evropske unije in širše. A Bevk opozarja, da bi bilo bolje, če se eni državni ureditvi medijev vseeno izognemo.
Popotovanje svetega Frančiška Saleškega bo, kot vse kaže, trnovo, prašno in dolgotrajno. Kljub temu verujmo, da Patron ne bo izdal in zapustil svojih medijev, svojih ljubih varovancev. V vsakem primeru jih bo obvaroval pred tosvetnimi nadlogami bolje kot obstoječa zakonodaja ali vladna strategija. Molimo:
Gospod, naredi me za orodje svojega miru.
Kjer je sovražni govor, naj prinašam ljubezen.
Kjer sta žalitev in podtikanje, naj prinašam pluralizem.
Kjer je nesloga, naj prinašam demokratično medijsko krajino.
Kjer je dvom, naj prinašam dejstva.
Kjer je zmota, naj prinašam pravico do popravka ali odgovora.
Kjer je obup, naj prinašam upanje.
Kjer je žalost, naj prinašam veselje.
Kjer je tema, naj prinašam luč.
Kjer je neumnost, naj prinašam Radio Študent.
Amen.
Po medijski krajini so potovali saleškovi glasniki: Lucija, Urh in Virant.
Dodaj komentar
Komentiraj