Inflacija nemške stavke
V ponedeljek je v Nemčiji potekala celodnevna opozorilna stavka zaposlenih v letalskem, železniškem in avtobusnem prometu. Stavko, ki se je začela ob polnoči, sta organizirala sindikalna centrala Verdi, drugo največje sindikalno združenje v državi, ki prestavlja 2 milijona in pol delavcev v javnem sektorju, ter železniški in avtobusni sindikat EVG, ki zastopa 230 tisoč delavcev. Stavkajoči zahtevajo 10-odstotno povišanje plač, da bi se te uskladile z inflacijo in naraščajočimi življenjskimi stroški. Ti so posledica predvsem energetske krize in dolgoletnega zanašanja Nemčije na poceni uvoz ruskega plina, ki se je z uvajanjem sankcij proti Rusiji zaradi vojne v Ukrajini moralo končati. Delavci so zavrnili že dve kompromisni ponudbi za petodstotno zvišanje plač, saj to ne dosega stopnje inflacije.
Zaradi stavke so v Nemčiji odpovedali večino letov, prekinjena sta bila železniški in avtobusni promet. Na frankfurtskem in münchenskem letališču so bili odpovedani vsi ponedeljkovi leti. Zaradi ustavitve javnega prometa je prišlo do večjih zastojev, saj so se morali ljudje zanašati na osebni prevoz, ponekod pa je bil promet onemogočen tudi zaradi protestnih zapor cest. Večjih gospodarskih posledic ta stavka sama po sebi ni imela, ker je bila napovedana vnaprej in je trajala samo en dan, tako da so se podjetja in prebivalstvo lahko nanjo pripravili.
Zahteve stavkajočih pojasni Julia Dahm, novinarka portala Euractiv.
Srčiko spora med sindikati in delodajalci ter kaj je posebnost aktualne stavke, pojasni Dahm.
Pretekli teden je državna železniška družba Deutsche Bahn odpovedala vse železniške povezave po državi na dolge razdalje, predvidene za ponedeljek. Okrnjene so bile tudi regionalne železniške povezave, vlaki namreč niso vozili niti po urniku, ki velja za izredne razmere. Prav tako je bil v sedmih zveznih deželah ustavljen promet na lokalni ravni. Z obratovanjem so za obdobje 24 ur prenehali avtobusi, tramvaji in podzemna železnica. Delavci so ustavili tudi trgovinski in potniški promet v večjih pristaniščih. Kot pojasnjuje sogovorka, gre za eno največjih stavk v Nemčiji v zadnjih desetletjih.
Kako je glavni pobudnik stavke, sindikat Verdi, organiziran in kako deluje?
V Nemčiji veljajo strogo določene okoliščine, v katerih lahko delavci izvedejo večdnevno stavko, zato je zdaj prišlo zgolj do opozorilne, enodnevne stavke.
Zaradi inflacije delavcem pada kupna moč, delodajalci pa nasprotujejo znatnemu zvišanju plač. To bi po njihovem pripeljalo do še večje inflacije.
Ekonomist Thorben Janousch opisuje, kako je bila stavka sprejeta med Nemci, tako med zaposlenimi kot med splošnim prebivalstvom.
Po besedah sogovornika obstaja še drug razlog, povezan s sindikalno politiko, zakaj je zdaj potekala stavka v takem obsegu.
Sindikati v Nemčiji izgubljajo na članstvu, s tem pa na moči, zato je bila udarnost tokratne stavke pomembna tudi z vidika promocije sindikalnega gibanja.
Ponedeljkova opozorilna stavka zaposlenih v prometu je bila največja stavka v Nemčiji v zadnjih dvajsetih letih. To pa se ni zgodilo zato, ker bi delavsko gibanje prešlo v ofenzivo in zahtevalo več. Gre za defenzivno akcijo. Vzrok za stavko je dejansko obup, po eni strani se je delavcem zelo poslabšal materialni položaj, po drugi strani pa so oslabeli tudi sindikati, ki so zdaj prisiljeni v bolj ambiciozna in brezkompromisna dejanja, da bi ostali relevantni.
OFFsajd je pripravil vajenec Matej, pomagala je Tia.
Foto: Marco Verch, Flickr, Creative Commons
Dodaj komentar
Komentiraj