12. 8. 2020 – 17.00

Klinc pa tramvaj, to bo trg

Audio file

Val prenov, ki je v poletnih mesecih zajel marsikatero s soncem obžarjeno ljubljansko cestno in obcestno površino, bo po zahodni vpadnici v center, Tržaški cesti, kmalu butnil tudi ob Trg mladinskih delovnih brigad. Trg MDB, kot se je uveljavila kratica za eno najdaljših poimenovanj ulic in trgov - sestavlja ga 27 črk - se nahaja ob križišču Prešernove, Rimske in Tržaške ceste ter Groharjeve ulice.

Trg od leta 1956 ime nosi v čast mladinskim delovnim brigadam, ki so predvsem v povojnem času na področju takratne Socialistične federativne republike Jugoslavije gradile ceste, železnice, tovarne in drugo infrastrukturo. V Ljubljani so največji pečat pustile s Potjo spominov in tovarištva, ki se danes imenuje tudi Pot ob žici. Prav po- in preimenovanja so leta 1995 na noge dvignila nekdanje ljubljanske brigadirje, ki so uspešno nasprotovali skrajšanju imena.

Bržkone najbolj prepoznavni znak Trga MDB je bil tramvaj, ki je vrsto let stal na trgu in v katerem so delovali gostinski obrati. Tramvaja od minulega junija ni več, njegova odstranitev pa je uvod v dela, ki jih bo Mestna občina Ljubljana, krajše MOL, začela v okviru temeljite prenove Trga MDB.

Tramvaj je na Trgu MDB stal na zemljišču, s katerim je upravljala Direkcija za infrastrukturo in je bilo v lasti države, različni lastniki tramvaja pa za uporabo tega zemljišča nikoli niso plačevali najemnine. Zemljišče je bilo nato preneseno na občino, ki je bila že prej lastnica zelenih površin parka. Zadnji upravljavec z nenavadnim lokalom, družba Tramvaj iz Ankarana, je moral kmalu po prenosu lastništva tramvaj na zahtevo MOL-a umakniti na Vrhniko, kjer čaka, da najde svoj novi dom na Primorskem. Ob slovesu tramvaja, saj se na trg več ne bo vrnil, smo govorili z dr. Tadejem Bratetom, industrijskim arheologom, ki je povzel njegovo zgodovino.

Izjava

Čeprav so tramvaji po Ljubljani potnike prevažali več kot pol stoletja, od leta 1901 do leta 1958, tramvaj s Trga MDB nikoli ni peljal po ljubljanskih tračnicah.

Izjava

Posebnega sentimenta za tramvajem tako ne gre gojiti, za njim bo kvečjemu ostala praznina v prostoru, ki ga je zasedal. Sprememba videza, ki se ga je lotila občina, gre z roko v roki s spremembo funkcije Trga MDB. Kot je razvidno iz občinskih dokumentov, želi občina trg urediti kot zahodno vstopno točko v ožje mestno središče. Več o idejni zasnovi in urbanistični ureditvi pove Jerneja Batič z Oddelka za kulturo Mestne občine Ljubljana.

Izjava

Omenjeno pobudo za spomenik braniteljem mesta Ljubljane 1991 so podali Združenje veteranov 90–91 mesta Ljubljana, Policijsko veteransko društvo Sever Ljubljana in Območno združenje veteranov vojne za Slovenijo Ljubljana. Sklep o izvedbi javnega natečaja za izbor likovno najboljše rešitve za postavitev spomenika je na svoji 38. in 39. seji sprejela Komisija za postavitev javnih spomenikov in obeležij v MOL. Natečaj je bil objavljen 30. julija, traja pa do poldneva 18. septembra. O prispelih predlogih bo odločala sedemčlanska strokovna komisija s predsednikom Janezom Koželjem, ljubljanskim podžupanom, na čelu. Njihova odločitev bo znana do 10. oktobra, spomenik pa bodo slovesno odkrili 25. junija prihodnje leto, na dan 30. obletnice razglasitve samostojnosti in neodvisnosti države. Zakaj so razpisali javni natečaj in zakaj so se odločili, da spomenik braniteljem postavijo prav na Trgu MDB, pojasni Batič.

Izjava

No, če bi MOL kdaj želela obeležiti spomin na tramvaje - za zdaj tega nimajo v načrtu - spomenika vsekakor ne bo treba postavljati; tako ohranjene kot obnove potrebne tramvaje namreč že imamo, a je odnos do njih mačehovski. Brate.

Izjava

In bi se “mogu”, saj so del naše tehnične dediščine. Pogonski voz, ki še čaka na obnovo, je skonstruiral častni dr. Feliks Lobe, pokojni profesor na Fakulteti za strojništvo v Ljubljani, in je plod domačega znanja in dela.

Izjava

Stari tramvaji spadajo v muzeje in muzeje na prostem, novi pa lahko služijo kot učinkovito, trajnostno in okolju razmeroma prijazno javno prevozno sredstvo, ki ga ponovno vpeljujejo v več evropskih mestih. Ideja o ljubljanskem je začela oživljati med mandatom nekdanje županje Danice Simšič, a je aktualni župan Zoran Janković, ki je bil prvič izvoljen leta 2006, ta projekt umaknil iz vizije o razvoju ljubljanskega javnega prometa. Obsežna investicija bi stala približno toliko kot širitev ljubljanske obvoznice v šestpasovnico, za kar so se odločili pri Ministrstvu za infrastrukturo kljub kritikam, da bo to samo še povečalo število avtomobilov na cestah.

Klinc pa tramvaj!

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.