8. 10. 2020 – 17.00

Nato sta ostali dve....

Audio file

Današnja razprava vlade o predlogu zakona o združitvi osmih regulatorskih agencij v dve je bila prekinjena – zakaj, niso pojasnili. Predlog ministrstva za gospodarstvo, ki ga minister Počivalšek opeva kakor korak k učinkovitejšim, transparentnejšim in manj zbirokratiziranim regulatorskim agencijam, je torej za zdaj obstal. Nanj so so se kritično odzvale vse opozicijske stranke, ki ga vidijo kot poskus političnega prevzema neodvisnih institucij. ter vladni DeSUS in Nova Slovenija, prav tako pa predlogu nasprotuje vseh osem agencij, ki naj bi bile združene v novi dve. Če verjamemo Počivalšku, je to seveda popolnoma normalen razvoj dogodkov, saj, citiramo, »je pričakovati strinjanje od tistih, ki naj bi bili reorganizirani, malo preveč«. »Verjamem, da bomo nadgradili obstoječ predlog v smeri, da bo sprejemljiv in efikasen,« je še dodal. Do predloga, ki bo sprejemljiv za agencije, je še dolga pot, saj so njihovi predstavniki izpostavili, da predlog zakona zmanjšuje njihovo neodvisnost od politike, kar je v nasprotju z evropskimi direktivami, poleg tega pa ne izboljšuje učinkovitosti njihovega delovanja. 

Predlog zakona, poimenovan po novih dveh agencijah, predvideva nastanek Javne agencije za trg in potrošnike ter Javne agencije za finančne trge. Druga naj bi vključevala dosedanji agenciji za trg vrednostnih papirjev in za zavarovalni nadzor. Javna agencija za trg in potrošnike pa bi vsebovala 6 agencij, in sicer agencije za energijo, varstvo konkurence, komunikacijska omrežja in storitve, varnost prometa, železniški promet in civilno letalstvo. Poleg tega naj bi prevzela nekatere naloge s področja varstva potrošnikov, ki jih sedaj opravlja gospodarsko ministrstvo. Pri imenovanju članov njihovih svetov in uprav bi imela večjo vlogo vlada, kar predstavlja spremembo v primerjavi z dosedanjim delovanjem agencij. Z novo ureditvijo bi vlada postala zadolžena za imenovanje članov vodstva in sveta Agencije za trg in potrošnike, pri novi Agenciji za finančne trge pa bi vlada imenovala člane sveta in uprave, a na podlagi javnega natečaja. Po trenutni ureditvi imenuje mnoge člane vodstva in svetov teh osmih agencij državni zbor.

Tina Muha, direktorica Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije, krajše AKOS, o neobičajnosti postopka predstavitve predloga zakona. To, da je v medresorski obravnavi predlog zakona, so namreč izvedeli 1. oktobra, nakar so morali opombe nanj podati v roku enega dne. 

 

izjava 

Rajko Pirnat, profesor upravnega prava na Fakulteti za pravo v Ljubljani, izpostavi probleme predloga zakona, vključno s tem, da krši evropske direktive o neodvisnosti regulatornih organov. 

izjava 

Vlada je sicer od tega ponedeljka, tako Tina Muha, direktorica Akosa, upoštevala nekatere njihove pripombe, vezane na prvotni predlog, večine pa ne. Muha našteje glavne kritike predloga zakona, ki so jih naslovili na ministrstvo za gospodarstvo. 

 

izjava 

Muha primerja trenutna pravila o zamenjavi vodstva s pravili novega predloga. 

izjava 

Minister za gospodarstvo Počivalšek je kot argument za združitev agencij navajal tudi njihovo finančno učinkovitejše in hitrejše delovanje. Predstavniki agencij se z ministrovo trditvijo ne strinjajo. Z javne agencije za varnost prometa tako opozarjajo, citiramo: »AVP se obenem ne strinja z navedbo, da predlagani zakon ne bo imel finančnih posledic, saj naj bi bila skladno s predlogom na novo osnovana uprava nove agencije, vsaka reorganizacija pa ima finančne posledice«. AKOS pa dodaja, da tudi povečanja učinkovitosti ne bo, saj, citiramo, »iz predloga zakona ni jasno, kje bo sedež novonastale Javne agencije Republike Slovenije za trg in potrošnike agencije, niti ni predvidene organizacijske strukture. Po mnenju agencije bo predlagana spojitev dolgotrajna, vodila bo v daljše postopke pred agencijo, upočasnjeno bo opravljanje zakonsko določenih nalog.« 

Navedeni cilj ministra Počivalška je zmanjšanje birokracije, kar naj bi povečalo konkurenčno sposobnost slovenskega gospodarstva. Pirnat o razlogih, zakaj se birokracija z združitvijo agencij ne bo zmanjšala.

izjava 

Muha o že doseženi optimizaciji delovanja ter dobrem sodelovanju z drugimi agencijami, zaradi česar ne vidi smiselnosti združevanja agencij v imenu optimizacije in učinkovitosti. 

izjava 

Poleg zahtev po neodvisnosti na področju kadrovanja poudarjajo predstavniki agencij tudi potrebo po ohranitvi trenutnega načina financiranja in zavračajo trditev, da bi bila združitev finančno koristna. Na agenciji za energijo trdijo, citiramo: »Predlog zakona tudi ne vsebuje nobene finančne ali druge analize, ki bi dokazovala smotrnost oziroma nujnost takšnega združevanja. Združevanje tako obsežnih in po vsebini nezdružljivih področij bi v praksi povzročilo še dodatne stroške.« 

Muha opiše dosedanji način financiranja agencije za komunikacijska omrežja in storitve. 

izjava 

Muha se tako sprašuje, kako bi lahko bil novi predlog zakona na podlagi trenutnega finančnega sistema bolj transparenten, kot trdi minister, ter dodaja, da bi združitev agencij z različnimi načini financiranja zmanjšala transparentnost. 

 

izjava 

Predsednik vlade Janez Janša rad poudari, da je debirokratizacija skupaj z decentralizacijo glavni cilj te vlade. Na prvem srečanju na Brdu pri Kranju, dober teden po njenem formiranju, je vlada ustanovila Strateški svet za debirokratizacijo, ki jo vodi Ivan Simič. Ta skupina je prejšnji mesec predstavila svoje predloge, med katerimi pa predloga za združevanje regulatorskih agencij ni bilo. Vlada torej ne uspe najti enotnega glasu niti glede usmeritev, o katerih se strinja. Predlog agencij predstavlja v javnosti predvsem gospodarski minister Zdravko Počivalšek, ki je očitno tudi glavni pobudnik tokratnih predlogov. 

 

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.