Osebna asistenca z ovirami
Polje zdravstvene oskrbe, ki prostorsko ali organizacijsko ni vezana na zdravstvene institucije, pogosto izostane iz javne debate in s tem tudi iz političnega ukrepanja. Na to so poskušali opozoriti v Sindikatu osebne asistence, ki je z ustanovitvijo februarja letos eden izmed najmlajših sindikatov, kar je že samo po sebi dovolj zgovorno. V ta namen so pripravili analizo ankete z delavci osebnimi asistenti.
Seveda so tudi ukrepi za ublažitev posledic epidemije obravnavali polje osebne asistence z zadržkom - deloma je bilo vključeno v celotno državno gospodarstvo, deloma so ukrepi zanemarili specifičnost te gospodarske panoge. Tako so bile v prvem protikoronskem sveženj-paketu osebne asistentke in asistenti vključeni v pomoč - to je krizni dodatek. A Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je sredi aprila izvajalcem osebne asistence - to je delodajalcem - prepovedala izplačevanje kriznega dodatka, ker naj bi bili neposredni ali posredni uporabniki državnega proračuna. No, na začetku maja je ministrstvo prepoved preklicalo in osebne asistentke in asistenti bodo krizni dodatek vseeno prejeli. Kljub temu so delavci osebni asistenti v času ukrepov za zajezitev širjenja epidemije v nezavidljivem položaju, pojasni Darja Zaviršek, vodja Katedre za socialno vključevanje in pravičnost na Fakulteti za socialno delo v Ljubljani.
Tako kot na vseh področjih javnih storitev, ki so bile ključne za ohranitev družbenega delovanja, je tudi izvajalcem osebne asistence od začetka krize primanjkovalo zaščitne opreme. Razmere opiše Dane Kastelic, predsednik Zveze paraplegikov Slovenije.
Osebne asistentke in asistenti so, tako kot na drugi strani tudi uporabnice in uporabniki te storitve, pogrešali predvsem jasne smernice in navodila za opravljanje dela v času epidemiološke krize, poudarja Nenad Vitorović iz Sindikata osebne asistence.
Deležniki pri osebni asistenci tudi na splošno predvsem pogrešajo standardizacijo delovnih razmerij in okoliščin. Prvi korak na tej poti je zagotovo Zakon o osebni asistenci, ki je stopil v uporabo z začetkom leta 2019. Zaviršek opozarja, da so tudi v zakonu nekatera področja osebne asistence še vedno neurejena.
Poleg tega pa je zakon v praksi spodbudil vznik številnih novih podjetij, ki se ukvarjajo z osebno asistenco, kar je povzročilo vnovičen odmik od standardizacije dela.
Vitorović ob tem težavo v zakonski ureditvi vidi tudi pri odnosu med osebnim asistentom in uporabnikom, saj lahko slednji precej prostovoljno zamenja izvajalca, kar pomeni finančni izpad zaposlenih. To pa se nadalje izraža v neustaljenem in včasih neprimernem delovanju zaposlenih zaradi strahu pred izgubo dela.
A po drugi strani Zaviršek pojasni, da so verjetno prav uporabniki najbolj izpostavljeni epidemiji, pa tudi posledicam ukrepov proti njej.
V vsakem primeru bodo, nadaljuje Kastelic, s tem, ko bo standardizacija dela napredovala, pridobili vsi deležniki osebne asistence, tako izvajalci kot zaposleni in uporabniki.
Osebam z oviram in njihovim osebnim asistentkam in asistentom pa bo treba glas dati tudi v časih, ko ne bo več krize, današnji OFFsajd sklene Darja Zaviršek.
Za zaključek bi lahko precej moralizirali, a smo se odločili, da nas ovirajo načela objektivnega poročanja. Nekateri ljudje možnosti izbiranja svojih ovir nimajo.
Dodaj komentar
Komentiraj