Slovenska Dedal in Ikar
Domovina letalskega pionirja Edvarda Rusjana je že nekaj časa v letalski krizi. Družba Adria Airways je namreč ta mesec odpovedala veliko število letov, letališče v Mariboru pa bo po neuspešnem dogovarjanju med lastniško družbo SHS Aviation in vlado zamenjalo upravljalca. Po novem ga bo upravljala državna Družba za razvoj infrastrukture.
Adria Airways se s težavami pri obratovanju ukvarja že vsaj od leta 2011, ko je zaprosila za državno finančno pomoč z namenom utrjevanja blagovne znamke, kar bi pritegnilo potencialne investitorje. Vlagatelji so res prišli, in sicer januarja 2016, ko je večino lastninskega deleža letalske družbe prevzela nemška družba 4K Invest. Ponovna dokapitalizacija se je zgodila konec istega leta, ko je od nemških investitorjev blagovno znamko Adria odkupilo ljubljansko podjetje STBE, ki ga upravlja Stefan Beulertz z Malte.
Letalska družba se tudi po teh ukrepih ni izkopala iz težav, zato je načrtovala naslednjo dokapitalizacijo, a je posel, s katerim bi kupili nova letala od ruskega podjetja Suhoj, v začetku leta 2019 propadel. Tudi zaradi tega je februarja 2019 družba Adria Airways priključila podjetje STBE. S tem je Beulertz poleg tega, da je lastnik blagovne znamke Adria, postal še večinski lastnik letalske družbe Adria Airways.
Na težave, ki pri letalskem ponudniku ostajajo kljub vsem naštetim ukrepom, ponovno opozarjajo v Sindikatu prometnih pilotov Slovenije. Praksa zamujanja ter odpovedi in združevanja letov Adrie Airways je namreč že več kot pol leta stalnica, delodajalec pa tudi krši kolektivno pogodbo, saj zamuja pri izplačevanju plač in dnevnic.
Patrick Vlačič, izredni profesor na Fakulteti za pomorstvo in promet ter minister za promet med letoma 2008 in 2011, opiše, kakšen je bil razvoj družbe Adria Airways po privatizaciji v devetdesetih letih.
V svetu pa so nekatere letalske družbe, ki so se srečevale s težavami premajhnega trga, razvile nove poslovne modele letalskega prometa. Vlačič pojasni, kako so si na ta način letalske družbe zagotovile obstoj.
Za delovanje nacionalnih ponudnikov letalskega prometa je izredno pomembna tudi državna pomoč. Adria Airways je takšno finančno injekcijo prejela že leta 2011, Evropska komisija pa prepoveduje več kot eno državno subvencijo za privatne letalske družbe v desetih letih. Nadaljuje Vlačič.
Poslovanje družbe Adria Airways je trenutno pod nadzorom Agencije za javni nadzor nad revidiranjem. V primeru, da bo agencija odločila, da je prišlo do nepravilnosti v odnosu delodajalca do zaposlenih, kot trdijo v sindikatu prometnih pilotov, lahko Adria izgubi licenco za letenje. Vlačič opiše, kaj bi taka odločitev agencije pomenila za največjo slovensko letalsko družbo.
Tudi prihodnost Letališča Edvarda Rusjana v Mariboru ni preveč obetavna. Kot napovedano, je danes vseh 24 zaposlenih na letališču dalo odpoved v podjetju SHS Aviation, ki v vsakem primeru 15. julija zapušča letališče. Podjetje, podkrepljeno s kitajskim kapitalom, je namreč 15. januarja letos odpovedalo najemno pogodbo, saj ni uspelo izvesti načrtovane prenove. Vlada namreč ni spremenila državnega prostorskega načrta za letališče, čeprav se je zavezala, da bo to storila do marca 2018. Tone Bračko, vodja prometa in odgovorna oseba za varovanje na letališču, pa je prepričan, da del krivde za neizvedeno prenovo leži tudi v upravljanju letališča.
Upravljanje bo prevzela državna Družba za razvoj infrastrukture, ki deluje pod okriljem Ministrstva za infrastrukturo. Novi delodajalec je zaposlenim ponudil pogodbe, ki bi ohranile vse delovne pravice iz prejšnje zaposlitve. Vendar pa v Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije opozarjajo, da je dvajsetodstotna negativna stimulacija, ki jo pogodbe predvidevajo, novost, in zahtevajo umik tega člena. Bračko pa opozarja, da pogodba vsebuje tudi pozitivno izboljšavo delovnega razmerja.
Društvo za razvoj infrastrukture mora do začetka poslovanja na mariborskem letališču pridobiti obratovalno dovoljenje, kar bo v enem mesecu precej zahteven zalogaj. Če jim to ne uspe, bo letališče začasno zaprto, kar pa pomeni, da bo država po besedah ministrice za infrastrukturo Alenke Bratušek morala plačati pet do deset milijonov visoko kazen Evropski uniji. Slovenija se je namreč leta 2012 zadolžila za 19 milijonov evrov za nadaljnje obratovanje letališča pod pogojem, da bo letališče obratovalo vsaj do 11. novembra 2021. Medtem ko obnova letališča ni stekla, pa je postopoma prednost na trgu pred mariborskim letališčem pridobilo letališče v Gradcu. Pojasni Patrick Vlačič.
Bračko vsebinskih sprememb pod novim delodajalcem ne pričakuje, a si želi, da bi letališče postalo aktivnejše v zračnem prometu.
Za zaključek današnjega OFFsajda Patrick Vlačič opiše, zakaj je v Sloveniji tako zahtevno urejati potniški promet.
V krizo slovenskega letalstva je svojo taco pomolil še en duh preteklosti. Nekdanji minister za javno upravo Gregor Virant namreč na Twitterju zbira kandidate za skupinsko tožbo Adrie Airways zaradi zamud in neodzivnosti službe za pomoč potnikom. Spomnimo, Gregor Virant je bil tisti, ki je leta 2010, ko je bil še predsednik Zbora za republiko, član strokovnega sveta SDS in pogodbeni sodelavec Fakultete za upravo, z veseljem potoval z Adrio Airways, saj je imel unikaten privilegij letenja po znižani ceni prodajnega razreda R, ki je namenjen uslužbencem letalske družbe.
Dodaj komentar
Komentiraj